יכול להיות שאחרי הצפייה ב"אוינק", הילדים שלכם יעברו לצמחונות. מה רע?

סרט הילדים שנעשה בשיטת סטופ-מושן, לא ידהים אתכם במיוחד (על אף העבודה הרבה הכרוכה ביצירתו). מה שכן, הסיפור על החזיר החמוד עשוי לעורר כמה שאלות, ואולי בתום הצפייה תחליטו שלא לצרוך יותר בשר. רק אולי. כך או כך, סוף סוף קיבלנו סרט עם עלילה ורגש, והוא כמה רמות מעל כל מה שמוצג כרגע באקרנים | ביקורת קולנוע

"אוינק"
"אוינק" | צילום: Viking Film
ביקורת, קולנוע, סרט, סרטים, דירוג, כוכבים, 3.5 כוכבים

הבן הבכור שלי, בן שמונה וחצי, אובחן כמחונן. אני לא אומר את זה כדי להשוויץ, אלא כדי להבהיר שהעובדה שיצאנו משני סרטי אנימציה מצליחים שרצים כאן על מסכי הקולנוע והוא לא ממש הבין על מה הסרט, אינה אשמת האינטליגנציה שלו. ואלו רק השניים שראינו לאחרונה. אני רואה איתו הרבה סרטים, ובאמת שרובם המוחלט כל כך לא ברור. כאילו נגמרו הרעיונות לסרט פשוט, כאילו כל מה שחשוב זה שתי בדיחות ודמויות מוזרות. ואז הגיע "אוינק" והראה שסרט יכול להיות אחרת.

אוינק הוא סרט הולנדי שעשוי בשיטת סטופ-מושן, והסיפור שלו פשוט: סבא שנעלם מהחיים של המשפחה שלו לפני 25 שנה פתאום מופיע, ומעניק לנכדתו חזרזיר במתנה. החזרזיר עושה קצת באלגן ומביא גם שמחה למשפחה, אבל מעל הכול מרחפת השאלה: מה הסבא מתכנן?

לכתבות נוספות בתרבות ובידור:

"אוינק"
כזה חמודי! "אוינק" | צילום: Viking Film

הגילוי, אגב, לא יפתיע אתכם במיוחד - בטח כשהמשפחה כולה צמחונית וברקע דוחפים כל הזמן את התחרות השנתית של הכנת נקנקיות שחוגגת את שנתה ה-100. ועדיין, הסיפור עובד, וזורם, והוא רק 72 דקות - שזה זמן מושלם לטווח תשומת הלב של ילדים.

ובכל זאת, הסרט אינו חף מבעיות: הילד בן הארבעה שצפה גם הוא בסרט, התלונן כי הוא לא מספיק מצחיק. מצד שני, יש כל כך הרבה בדיחות שכוללות הפרשות של החזיר שאף הוולגארי באנשים עלול לחוש שזה מוגזם. בן  השמונה, לעומת זאת, נהנה בכל פעם מחדש כשהופיעה בדיחה שכזו.

בנוסף, עולה החשש שהסרט יהיה מטיפני, שהוא יגרום לילדים לא לרצות לאכול בשר. כצמחוני, לא באמת הוטרדתי מזה אך יכולתי להבין שיהיו הורים שלא ירצו להתעסק בזה. תנו לי לומר להם: אל חשש. "אוינק" לא נותן דגש דווקא על הנקודה הזו, שכן במקביל למשפחה הצמחונית ישנו ילד שאוהב נקניקיות והוא דמות חיובית לחלוטין. אז כן, הסרט נוגע בצמחונות ועשוי לעורר דיון בקרב הילדים - אבל מה רע בזה? מה רע בלצאת מסרט שאפשר אשכרה לדבר עליו אחרי שצופים בו רגע ולהוציא ממנו נקודות חשובות?

"אוינק" הוא לא סרט מהמם, על אף שסטופ-מושן תמיד מעורר תדהמה אצל מבוגרים שמבינים בכמה עבודה כרוך התהליך, ואין בו בדיחות נהדרות מדי, כאמור - אבל זה סרט חמוד ממש עם סיפור חמוד ממש, והוא אפילו מצליח לגעת בלב הצופים. הילדים שלי ממש צעקו על המסך בהתרגשות, ותאמינו לי - כהורה שרק מחפש לאן להוציא אותם - מבחינה עלילתית ורגשית, מדובר בערך בחמישים רמות מעל כל מה שכרגע מופץ בבתי הקולנוע.