ביקורת #1: התחלה

קן ווטנבי. מתוך התחלה.

קן ווטנבי. מתוך התחלה.

אחרי שביים את "האביר האפל", סרט שהרוויח מעל מיליארד דולר ברחבי העולם, קיבל כריסטופר נולן תקציב של 200 מיליון דולר כדי לעשות פחות או יותר מה שהוא רוצה. הוא הצליח לקבץ את השחקנים הצעירים החמים ביותר בהוליווד, אסף שחקנים ואת הצוות מאחורי המצלמה שעבדו אתו בסרטיו האחרונים, כולל "באטמן מתחיל" ו"יוקרה", וביים את "התחלה". זהו הסרט הראשון שהוא כתב לבד, והוא מרשים מאד בעשייה שלו אך הוא לוקה בחסר בסיפור. למרות שישנם מספר קטעים מהממים, בסופו של דבר אם לא אכפת לנו ממה שקורה, לא יעזרו כל האמצעים מסביב.

קוב, ארתור ונאש עובדים בעסק של כניסה לחלומות של אנשים. את קוב מגלם ליאונרדו די'קפריו בתפקיד עם אלמנטים שמזכירים את דמותו ב"שאטר איילנד", ג'וזף גורדון-לויט ("500 ימים עם סאמר") הוא ארתור, ובתפקיד הלא מפותח מספיק של נאש, לוקאס האס (לנצח הילד מ"העד" וחבר של די'קפריו).

סאיטו (קן ווטנבי מ"באטמן מתחיל" ו"הסמוראי האחרון") שוכר את שירותיהם כדי להיכנס לחלומותיו של רוברט פישר ג'וניור (קיליאן מרפי מ"באטמן מתחיל" ו"טיסת לילה") ולהשתיל שם רעיון בצורה כזאת שהוא יאמין שהרעיון נולד בתת המודע שלו. לצורך כך יש להיכנס לחלום בתוך חלום בתוך חלום. לצורך המשימה המיוחדת הזאת מקימים מעין כוח משימה בלתי אפשרית, כל אחד בעל מומחיות ייחודית, והם כוללים את אלן פייג' ("ג'ונו") כארידאנה האדריכלית, שמיד נחזור לתפקידה בכוח, וטום הארדי (הדבר הבא בהוליווד; שיחק ב"רוקנרולה" של גיא ריצ'י והוא מקס הזועם החדש). כמו כן מופיעים בסרט מריון קוטיאר ("אידת פיאף- החיים בוורוד") ומייקל קיין בתפקיד קטנטן.

ליאונרדו די'קפריו עם מריון קוטיאר. מתוך התחלה.

ליאונרדו די'קפריו עם מריון קוטיאר. מתוך התחלה.

הבעיה היחידה והמהותית של "התחלה" נעוצה במטרת המבצע של הצוות: הוא פשוט לא מעורר עניין. מדובר בהשתלת רעיון שקשור לעסקים של רוברט פישר ואביו (פיט פוסטלווית,"בשם האב") שלא בדיוק מצית את הדמיון. היה הרבה יותר מעניין לו היה מדובר בהשתלת רעיון של ביצוע רצח, מניעת רצח, סיפור אהבה, או שניהם?

נולאן המציא חוקים יפים לחלומות- עשר דקות של חלימה שוות שעות של התרחשות-בחלום, אם נפגעים בחלום כואב לחולם, אם מתים בחלום מתעוררים, ועוד כמה רעיונות יפים. אך יש גם חורים. באשר לתפקיד של ארדיאנה, אדריכלית החלומות: לא ברור איך זה עובד, באילו אמצעים עובד האדריכל שמתכנן את עולם החלום. היא מכינה דגמים, אך לאן היא מכניסה את הנתונים בעצם? וגם, הם מרדימים את עצמם ישר לתוך שינה עם חלומות בחיבור לסם מרדים ומכונה כלשהי. אני לא חובב צילומים של מחט החודרת לעור, אך צילום אחד מרחוק שיראה לנו את הטכניקה של החיבור היה מוסיף משהו לאמינות.

בשלב מסוים, נקודת השיא של הסרט כביכול, עוברים וחוזרים אל כמה דברים שמתרחשים במקביל, אך אין באמת שום מתח כשבשניים מהדברים קורים דברים לא מעניינים במיוחד- תקיפה של מבצר מושלג, ובשני ארתור מנסה להעיר חולמים בכך שהוא יפיל אותם לארץ בתוך החלום ועליו לעשות זאת בעולם ללא כוח משיכה, אתגר קשה בהחלט ומצולם להפליא אך לא מרתק בכלל.

ג'וזף גורדון-לויט. מתוך התחלה.

ג'וזף גורדון-לויט. מתוך התחלה.

בכמעט שעתיים וחצי, שאפשר היה לוותר על "וחצי", העריכה והצילום נהדרים, כמו גם העיצוב האמנותי, המוסיקה והאפקטים האפקטיוויים, אך כל אלה לא מספיקים. יהיו לסרט את המעריצים שלו, אבל גם הם לא יוכלו להסביר בכל רגע נתון מה קורה, יש כאלה שזה מקסים אותם, אותי זה שעמם. והצילום (השוט) האחרון כל כך מיותר (מעורר דיון עלק).

אם תלכו לסרט, שימו לב היטב למה שנאמר בקטעים הראשונים.

דירוג: ★★½☆☆

התחלה
ארה"ב, אנגליה, 2010
148 דקות.
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-22.07.2010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע
הקדימון:

בימוי:
כריסטופר נולן
תסריט:
כריסטופר נולן
שחקנים:
ליאונרדו די'קפריו
ג'וזף גורדון-לויט
מריון קוטיאר

שאול

עוד מעט תטען שכריסטופר נולאן עשה את שלו כבמאי.
יונתן דורון הנכבד (עלק) מה שאתה טוען הוא פשוט מאוד, לפי ביקותך אינך אוהב סרטים בבימויו של כריסטופר נולאן. לכן ביקורתך איננה עניינית, ולא היית צריך לפרסם אותה.
בתקווה לסקירות ענייניות עתידיות.

שאול

מאוכזב ביותר

מהביקורת הילדותית הזאת.

אנקין

ביקורת רעה מאוד.
ההודעה הכי מגעילה שראיתי.

אור

אני מצטער להגיד לך..אבל לא הבנת את הסרט..
זהירות ספויילר:
כל הסרט הוא אינספשן אחד גדול של אישתו של קוב בחלומות שלו…אם לא הבנת את זה…תתחיל לבדוק אם מגיע לך לכתוב ביקורות..

מיכאל

ביקורת ילדותית, גרועה ופשוט מטעה.
יונתן, הגיע הזמן שתמצא עיסוק אחר ותחסוך מאיתנו את הבלבולי מח שלך.

שכן

אין לי משהו נגד הביקורת שלך, אבל אני חושב שהסיבה שהחלטת שהסרט שווה שני כוכבים וחצי היא טיפשית. החורים הקטנים בעלילה, או העובדה שלא מאכילים אותך בכפית ונותנים לך הסבר מדעי על כל דבר שקורה בסרט, גרם לך להרגיש שהסרט שווה שני כוכבים וחצי? אם כך אני חושב שאתה צריך לראות אותו שוב בגישה קצת אחרת.

צופה

ביקורת מחופפת: משליכה הרבה טענות לאוויר, ומשאירה את רובן שם למעלה. היית יכול להתאמץ יותר, גם לצורך קטילת הסרט

חיים

יונתן איך הגעת למצב כזה שבו אתה קוטל סרט כזה???
באת להביא דעה לקוראים והעברת אותה בצורה שגויה לחלוטין. או שהיה לך הפרעה חיצונית בזמן שצפית בסרט או שביקורות אינך צריך להעביר. מילא והיה לך אינדיקציה מביקורות אחרות אבל בחיית יונתן נצפה לסיקרה יותר איכותית בפעם הבאה.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?