ביקורת #2: התחלה

ג'וזף גורדון-לויט. מתוך התחלה.

ג'וזף גורדון-לויט. מתוך התחלה.

"התחלה" הוא ללא ספק אחד הסרטים המורכבים והטובים ביותר, ברמה גבוהה ומתוחכמת, עם עלילה מסובכת ומותחת ששומרת על מתח גבוה לאורך רוב הסרט. ובעיקר: שאפו על הביצוע. כזה סרט מרהיב, הרבה זמן לא ראינו. נכון, אנחנו צופים נלהבים בעידן של סרטים גרנדיוזים, ובכל זאת, הסרט הזה מצליח להתבלט בקלות בתוך ים של סרטים עתירי תקציב עם אפקטים מטורפים, ובהחלט מגיע לו קצת קרדיט על כך.

כריסטופר נולן ממשיך את הדרך אותה התחיל ב"ממנטו", "יוקרה" ו"האביר האפל", והפעם מדובר ב'בייבי' שלו, פרויקט אותו הוא מתכנן וחולם (תרתי משמע) למעשה כבר 10 שנים. נולן עבד על התסריט שנים רבות, עם חלום להפוך אותו למציאות, מציאות כזו שעולה על כל דמיון. בשביל זה הקולנוע היה צריך להתקדם מספר צעדים לפני שנולן יכול היה להתחיל ליישם רעיון כה מוטרף וקשה לביצוע, ולראיה ניתן לראות השפעות ניכרות של סרטים כגון טרילוגיית המטריקס, בסרטו האחרון והמוצלח הזה של נולן.

כשסרטי נעורים (זיבליים) כגון "דמדומים" השלישי, סרטי אנימציה מושקעים חדשים וסרטים חסרי עלילה אחרים הם אלו שמככבים לאחרונה, קשה להאמין ש"התחלה" לא ימריא לו במהרה הישר לפסגה של שוברי הקופות. הביקורות בארה"ב סוף סוף מפרגנות קצת לליאונרדו די'קפריו, למרות שהדגש הוא על הסרט והתסריט, החכמה והמחשבה שמאחורי כל סצנה, ועל הבמאי-מפיק-כל יכול, הלא הוא נולן המוכשר (נכון לרגע זה הסרט עומד על ממוצע של 9.6(!) מתוך 10 לאחר כמעט 3,000 הצבעות ב-imdb, הקולגה האמריקאית שלנו).

ליאונרדו די'קפריו. מתוך התחלה.

ליאונרדו די'קפריו. מתוך התחלה.

ניתן לתמצת את נקודת הפתיחה לגבי התסריט כך: באחד מקליפי הטיזר שראינו לסרט, מתוודים השחקנים של הסרט שהם קראו את התסריט 3-4 פעמים לפני שהבינו (או חשבו שהבינו) את העלילה כולה. כן, עד כדי כך מסובך ומתוחכם כל הרעיון. ליאונרדו די'קפריו מגלם את דום קוב, הגנב מספר אחד בתחום שליפת מחשבות מהתת-מודע של אנשים, בזמן שהם ישנים (או גם: מורדמים לכדי שינה עמוקה). אולם כידוע לכולנו, להיות הטוב ביותר בדרך כלל מסבך את החיים… וכך גם דום מסתבך, והופך להיות מבוקש בארצו, מה שמונע ממנו להתאחד עם משפחתו.

כך, שקוע בעבודתו ובבריחה אל עולם החלומות והתת-מודע, דום נתקל בהצעה של פעם בחיים – ביצוע העבודה האחרונה והקשה בחייו בתמורה לטיהור שמו. דום הולך על זה, ובעזרת חבריו המומחים גם הם, כל אחד בדרכו, הוא טווה את הדרך לבצע את המשימה הקשה ביותר בחייו שכוללת השתלת רעיון בתת-מודע (במקום גניבה) של אדם די חשוב שמצא לעצמו הגנות מגנבים כגון דום.

מלבד די-קפריו, רשימת השחקנים די מפוארת: מייקל קיין (שנאמן לנולן ועבד איתו כבר ב"יוקרה", ו"האביר האפל"), ג'וזף גורדון-לויט ("500 ימים עם סאמר"), קן ווטנבי ("מכתבים מאיוו ג'ימה"), אלן פייג' ("ג'ונו"), טום הארדי ("רוקנרולה") וקיליאן מרפי (גם הוא שיחק ב"אביר האפל") ועוד כמה. לא כולם מוצלחים, וכמובן שאת גולת הכותרת תופס די'קפריו, אבל המאמץ הכללי מספק גם מבחינת רמת המשחק. גורדון-לוויט בלט יותר מכל שאר האחרים, בעוד שאלן פייג' הגיחה בתפקיד שונה מכל מה שעשתה עד היום והיה קצת קשה להתחבר אליה בצורה זו.

אלן פייג'. מתוך התחלה.

אלן פייג'. מתוך התחלה.

הסרט לא קצר, אבל למעט מספר קטעים מועט, הוא זורם ברובו בצורה מעוררת השראה, כשהצופה נע בכסאו בלי לשים לב מרוב מתח משולב בהנאה. הכל מדויק, מחושב, ואין שום דבר שלא חשבו עליו עד הסוף – וגם נעשה כמו שצריך. באמת שאין כמעט מילים רעות להגיד על הסרט הזה, בטח שלא מבחינת רמת העשייה והביצוע, והאפקטים? פשוט תענוג.

יכול להיות שתשמעו כאלה שאומרים שהסרט לא ממש מחדש, שהוא מעין שילוב של "אקזיסטאנס" (מומלץ בחום) עם "שאטר איילנד" (ראו ביקורת), בייחוד לאור המשחק הלא כל כך רב-גוני של די'קפריו. אם תשמעו את אותם אלו שטוענים זאת, אל תזלזלו בדבריהם, שכן יש בכך מן האמת, אולם אין צורך להתבאס – הסרט עדיין מקורי, מרהיב, ועושה את שלו. תהנו.

למיטיבי הלכת, קומיקס מקדים לסרט המספר על הג'וב בקובול: http://movies.yahoo.com/feature/inception-comic.html

דירוג: ★★★★½

התחלה
ארה"ב, אנגליה, 2010
148 דקות.
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-22.07.2010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע
הקדימון:

בימוי:
כריסטופר נולן
תסריט:
כריסטופר נולן
שחקנים:
ליאונרדו די'קפריו
ג'וזף גורדון-לויט
מריון קוטיאר

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?