ביקורת: זוהי סדום

מתוך זוהי סדום.

מתוך זוהי סדום.

החבורה הכשרונית של "ארץ נהדרת" בהחלט מצליחה להעלות מטעמים חדשים גם על המסך הגדול בקומדיה המשעשעת "זוהי סדום". סוד ההצלחה הוא כנראה הכתיבה הנהדרת (מילה שתופיע לבטח לרוב בביקורת גם בהמשך), המורכבת ממולי שגב, דוד ליפשיץ ואסף שלמון, אולם מה שמביא את החן והיופי לסרט החדש נסמך בין היתר גם על היכולות הקומיות המופלאות של צוות שחקנים מצוין הכולל את: איל קיציס, טל פרידמן, דב נבון, אסי כהן, אלי פיניש, מריאנו אידלמן, עלמה זק; ואלו רק חלק מאותם כשרונות שהופכים את הסרט לכיף אמיתי. בשילוב עם גירסת הכיסוי המיוחדת של מאור כהן לאחד השירים האופטימיים ביותר שידעה ארצנו, "באנו לעשות שמח", של להקת "הפסגות" ברור מאוד שהסרט יעלה חיוך רחב ויזכיר לכולנו שיש לנו ארץ נהדרת.

הסרט מעניק עיבוד עכשווי לסיפור על סדום המקראית עיר ההוללות, החטאים והניאופים וזאת תוך כדי התייחסות לתרבות הצרכנית של ישראל במאה ה-21. ניתן לראות כיצד, "ארומה", הופכת ל"עמורה" הקפה השכונתי והגירסה שלהם לאייס קפה הרבה יותר משעשעת, בנק הפועלים הופך לבנק הבועלים ברוח מעשי סדום מן הסתם ואחד החביבים עלי בסרט S&M שתופס את הנישה של H&M השוודית שלא מכבר כבשה את ארץ זבת חלב ודבש בסערה. אז מה קורה בסדום גירסת 2010 אתם שואלים? די הרבה מסתבר. לוט (נבון) הוא עדיין הצדיק היחיד בעיר הרשעים והליהוק שלו בתפקיד פשוט מושלם. כיאה לרוח הסיפור התנ"כי מגיע אלוהים (קיציס) אל אברהם (מוטי קירשנבאום שמפתיע ביכולות קומיות לא רעות בכלל) ומספר לו על תוכניתו להשמיד את העיר ולהשמיד את כל יושביה.

אסי כהן עם עלמה זק. מתוך זוהי סדום.

אסי כהן עם עלמה זק. מתוך זוהי סדום.

אברהם מבקש מאלוהים שיחוס על לוט בן משפחתו האהוב מגזרת השמד זו והוד קדושתו מסכים להעניק חנינה בתמורה לנאמנותו של הלה שיעמיד אותו כאלוהיו הבלעדי, האחד והיחיד שאין שני לו. לוט מחזיק בבעלותו דוכן לוטו וחולם לממן בעזרתו את בנייתו של המתנ"ס לילדים בעיר ולא מוכן בשום אופן ליפול לקלחת הקפיטליסטית. הוא מתקשה למצוא את מיקומו ונתקל בזלזול מצד שכניו, אישתו (פרידמן המופלא) לא מבינה מה היא עושה עם לוזר שכמוהו ומזכירה לו שלפני שהתחתנה איתו היתה זמרת מצליחה. אם כל זה לא מספיק מלך העיר ברע הלוא הוא המליק (פיניש), רוצה לרכוש את השטח עליו נמצא דוכן הלוטו הקטן של לוט כדי לבנות בנייני פאר חדשים. המליק אכן מצליח לשלוט ביד רמה על הקזינו העירוני ודואג לספק להמונים סקס, סוכרים והרבה עריפת ראשים שלצידו בנו הלא כל כך מבריק ליאם (אידלמן), אך מתקשה לשכנע את לוט לוותר על עתידם של הילדים. כדי למצוא את איש הצדקה והדעת אלוהים שולח את מיטב מלאכיו רפאל (יובל סמו) ומיכאל (מאור כהן), שיציגו בצורה משעשעת דיון בסוגיות של סובלנות, דו קיום ורגשות אשם במפגשים של השניים עם תושבי הארץ ובפרט בזה עם הגר (אורנה בנאי). כדי להציל את עצמו מהגזרה מנסה מליק להתחזות ללוט ואף מנסה לשכנע את בנו נינווה (אסי כהן) לשאת את בתו של לוט שרלוט (עלמה זק) לאישה. במהלך כל העלילה ההזויה הזו חוברת אשת לוט למליק ומנסה אף היא לנצל את המצב כדי לקדם את הקאמבק המוסיקלי שלה. האם לוט ינצל? כיצד תשרוד אהבתם של נינווה ושרלוט ? -את כל זאת תגלו בהרבה מאוד צחוק וטיפה אינפנטליות.

טל פרידמן. מתוך זוהי סדום.

טל פרידמן. מתוך זוהי סדום.

חייבים לתת הרבה קרדיט לאנשי ההפקה של "זוהי סדום" על תפאורה עשויה לעילא ובעיקר על היכולת לשחזר תקופה קדומה בתלבושות סגנוניות בשילוב עם אמצעי קידמה. אין ספק שמחלקת האביזרים עבדה ועמלה רבות על המלאכה ובהחלט יש תוצאות לכך. לגבי העריכה עצמה אני שמתי לכמה הופעות של בום בפריים (מקל מאורך עליו מושם המיקרופון שמקליט את הדיאלוגים בסצנה שנראה בהשתקפויות של משקפיים של חלק מהדמויות), אבל יש בכך בהחלט חן כיוון שהיוצרים אוהבים לייצר רפלקסיביות למדיום ולתכנים שלהם שהם חלק ממציאות ישראלית. נראה שהפעם הכותבים לקחו את התלונות הנוגעות לכתיבתם האליטסטית על דמויות מפלחים שונים באוכלוסיה ואימצו אותן בשתי ידיים ואף נהנו לשחק עם מה שיש לאותה בועה תל- אביבית להציע וכך בעצם דמותו של פקח החנייה, השר ארנון שמציע מס ארנונה גבוה וכמובן האופציה לחניית גמלים רק בכחול לבן בהחלט מייצרת אמירה. אין שום ספק שהיכולת של הסרט לטפל בנושא בצורה הומוריסטית ושטותית מאפשרת לו להפוך לקומדיה הישראלית של הקיץ מה גם שכאשר אבי נשר עורך את התסריט ברור שיש כאן סרט קאלט והפעם גם למי שנולד הרבה אחרי סרט יום העצמאות האולטימטיבי – "הלהקה".

דירוג: ★★★★☆

זוהי סדום
ישראל, 2010
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-05.08.2010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע
קדימון:

בימוי:
אדם סנדרסון
מולי שגב
תסריט:
מולי שגב
דוד ליפשיץ
אסף שלמון
שחקנים:
איל קיציס
דב נבון
טל פרידמן
אלי פיניש

אבישג

גירסה מוזרה וממש לא מצחיקה לבראיין כוכב עליון המוצלח של חבורת מונטי פייטון. הסרט ממש, אבל ממש לא מומלץ ולא מעלה אפילו גיחוך, פשוט עלוב!!!

איילת

יש בסרט תפאורה מושקעת, שחקנים מוצלחים, סיפור יפה אבל אין הומור. הסרט פשוט לא מצחיק וחבל. גם לא אהבתי את ההערות הפוליטיות ששתלו בטקסט בצורה בוטה.

חסוי

היום ראייתי את הסרט.
תת רמה.
לא מומלץ בכלל,אני חושבת שחשבו שזה יצחיק,אבל זה רק מראה את הישראלים של היום,אם ככה הקולנוע הישראלי נראה עדיף שלא ייצרו עוד סרטים-פשוט מזעזע,ולא איכותי.

חסוי - עוד תגובה

לא שווה את הכסף של הפופקורן.
ולא שווה בטח ובטח את ההשקעה על עשיית הסרט.
נהנתי רק מהפופקורן והקולה , לא משום דבר אחר.

מירי

סרט גרוע, מבייש ומביך, יצאתי עצבנית

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?