ביקורת #2: הילדים בסדר

מתוך הילדים בסדר.

מתוך הילדים בסדר.

כדאי ללכת לסרט "הילדים בסדר" בלי לראות את הקדימון שלו כי מופיעים בו רוב המשפטים המצחיקים של הסרט וחושפים בו הרבה יותר מדי מידע. לא הצליחו להרוס את הסרט, אך עדיף לדעת כמה שפחות על "הילדים בסדר" על הדרמה הקומית החביבה הזאת. זוהי המלצה מסויגת. הרעיון נהדר, השחקנים מצוינים והסרט בסדר… טוב, לא יותר. נדמה לי שגם מי שיהנה (כמוני) מהסרט, ירגיש בפגמים שלו.

נער בן חמש עשרה משכנע את אחותו בת השמונה עשרה, שעומדת לעזוב את הבית לאוניברסיטה, לפנות לסוכנות כדי לגלות מי תורם הזרע שממנו הם נולדו לזוג הנשים שמגדל אותם. היא מתקשרת, הם פוגשים אותו וכך נכנס לתמונה גבר, לראשונה בחיי המשפחה הזאת. משפחה לא כה שונה מהמשפחות ה"קונבנציונליות". אימא אחת (בעלת שיער קצוץ והכינוי הגברי "ניק") עובדת, השנייה ג'ולז (בעלת השיער הארוך) רוצה לחזור לעבוד אחרי שנים שהשקיעה בבית ובילדים והזניחה את הקריירה שלה.

מארק רופאלו ("מישהו לסמוך עליו", "שאטר איילנד") נהדר בתפקיד לא פשוט של פול, תורם הזרע הרווק שמתאהב במשפחה שהוא לא ידע שיש לו או שהוא רוצה בכלל. את שתי האמהות מגלמות אנט בנינג וג'וליאן מור. אנט בנינג ("להיות ג'וליה") גילמה השנה אישה לא נחמדה, בלשון המעטה, ב"אמהות וילדים" וגם בתפקיד ניק היא אישה שתלטנית וחדת לשון. ג'וליאן מור כג'ולז נהדרת כמו בכל סרט שבו היא משתתפת ("השעות", "הרחק מגן עדן"), עם נמשים מוסתרים או גלויים כמו במקרה הזה.

מתוך הילדים בסדר.

מתוך הילדים בסדר.

את הילדים ג'ואני ולייזר מגלמים מיה ווסיקובסקה (היא "אליס מארץ הפלאות" של ברטון) וג'וש האצ'רסון ("מסע אל בטן האדמה", והיה אחד המועמדים לתפקיד ספיידרמן החדש). אני נגד היסטריה אך לפעמים התגובות של הדמויות בסרט מעודנות מדי ויש קטעים שהיו יכולים וצריכים היו להיות משמעותיים יותר. אהבתי כשג'ואני סוף-סוף קצת מתמרדת ומתנהגת כפי שבני נעורים עושים. לפעמים יש הרגשה שמרפרפים, שלא ממצים כל מצב נתון עד הסוף. כשיש, למשל, ויכוח לוהט ובקטע הבא כבר למחרת בבוקר. פערים הם דבר מבורך אולם במקרה הזה מדובר לפעמים בחורים. במהלך הסרט ניק היא הנהגת של המשפחה, ובסופו ג'ולז נוהגת ולא צריך לעשות מזה עניין רציני, אך זה נראה לי שינוי מסוים ששווה להתייחס אליו.

בעשור האחרון עלה קרנן של סדרות דרמה אמריקאיות, גם מכיוון שהן ממלאות את החסר של סרטי דרמה, ועושות זאת עם השחקנים והתסריטאים הטובים ביותר בהוליווד. נדמה שגם במקרה הזה היו מצליחים להוציא בעזרת טיפול עדין וסבלני-יותר יותר מהסרט הזה. חסרה לי מאוד, למשל, שיחה בסוף בין פול ללייזר (ואולי היא לא היתה נחוצה אילו היו יותר תוכן או משמעות לקטע שבו הם משחקים כדורסל, למשל).

המצב המתואר בסרט אפשרי בהחלט (בארצות הברית, שבה באישורו של התורם ניתן לברר את זהותו) ויש פה בסיס נרחב לדרמה (וקומדיה), אך זה עשוי בצורה כזאת שברור שזה לא אמיתי, ולאו דווקא בשל ההתפתחויות שבו. סביר להניח שהיינו יכולים לראות סרט אחר לגמרי, מצחיק מרגש ומוצלח יותר, לו ג'יימס אל. ברוקס ("תנאים של חיבה") היה כותב ומביים אותו. ליסה צ'ולדנקו ("שחייה לילית") הלסבית ביימה את "הילדים בסדר", ואני מציין שהיא לסבית רק מכיוון שהיא כתבה את התסריט (עם סטוארט בלומברג שכתב את "לשמור אמונים"), לכן היא אמורה לדעת לענות על שאלות שעשויות לצוץ בשעת הצפייה בסרט; רופאלו מתייחס לדבר מסוים בסרט בשאלה השלישית לפני הסוף בראיון הזה שיש לקרוא רק אחרי הצפייה בסרט.

מתוך הילדים בסדר.

מתוך הילדים בסדר.

ג'וליאן מור סיפרה בראיון שהגרסה הראשונה של התסריט שהיא קראה שנים לפני שצילמו את הסרט היתה דרמתית. אני חושב שהייתי מעדיף את הסרט ההוא, פחות קליל וקל לעיכול, אך כנראה שלא היה מצליח באותה מידה (עדיין בהקרנות מוגבלות בארה"ב, הסרט גרף כבר 10 מיליון דולר, צפויות לו מועמדויות לאוסקר לשחקניות ולתסריט ואולי אפילו לשחקן משנה ותודות להרחבת הקטגוריה: לסרט הטוב ביותר!).

דירוג: ★★★½☆

הילדים בסדר
ארה"ב, 2010
104 דקות.
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-05.08.2010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע
קדימון:

בימוי:
ליסה צ'ולדנקו
תסריט:
ליסה צ'ולדנקו
סטוארט בלומברג
שחקנים:
ג'וליאן מור
אנט בנינג
מיה ווסיקובסקה
מארק רופאלו

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?