ביקורת #2: בלתי נשכחים

מתוך בלתי נשכחים.

מתוך בלתי נשכחים.

"בלתי נשכחים" הוא הומאז' (מחווה) לכל סרטי האקשן הטיפשיים, לעיתים מגוחכים, לרוב בלתי מציאותיים, ותמיד – עתירי אפקטים (לא תמיד מוצלחים), שאותם כל כך אהבנו במהלך שנות ה-90 העליזות וגם קצת מהשנים האחרונות, ובהם כיכבו כמעט כל כוכבי וניצבי "בלתי נשכחים". יובהר כבר עכשיו, לא מדובר פה בחזרה על ה"פלופ" של "אחרון גיבורי הפעולה", שכן למרות שאין מדובר ביצירת מופת, או חידוש מיוחד, ומדובר במעין בדיחה של סרט – הרי ש"בלתי נשכחים" נוצר כך דווקא בכוונה, ואפילו יוצריו לא לוקחים עצמם יותר מידי ברצינות, וטוב שכך.

אין זה ניסיונו הראשון של סילבסטר סטאלון בבימוי של סרט בו הוא גם מככב, ולמרות שהתוצאה לא תמיד מוצלחת, הרי שלכל הפחות יש להעריכו על ההתמדה, וכעת בניגוד לסרטיו הקודמים שלעיתים נראים מגוחכים, הרי שהפעם נראה כי זה חלק מהפואנטה ומכוונתו המקורית של סטאלון. זאת ניתן לראות לא רק במספר קטעי קישור מוזרים משהו, בהם משתתפים מס' כוכבים בתפקידי אורח, אלא גם לאורך כל הסרט, במספר סצינות כ"כ תלושות מהמציאות, שלא יתכן שהדבר נעשה ללא יד מכוונת ומודעת לעצמה.

כנהוג בסרטים השייכים לז'אנר האקשן ההוליוודי הטיפוסי, עלילת "בלתי נשכחים" נכנסת לתוך תבנית מאוד צפויה: כוח פעולה של שכירי חרב נשכר לצורך ביצוע משימת החזרת צוות אוניה שנחטף על ידי שודדי ים סומלים, תוך כדי, אנו עדים ליכולתם הלוחמנית העדיפה וזוכים למעין תצוגת יכולת דווקא חביבה. לאחר מכן, הצוות נשכר לביצוע משימה נוספת, אולם משהו במשימה מריח לא טוב, ואכן מדובר במלכודת, תוך כדי כך, נדחפות לתוך העלילה ממש בכוח שתי מיני-מערכות יחסים, שלא מוסיפות דבר. כאשר ניתן לטעון כי כל הסרט, על רגעיו הטיפשיים הרבים, מהווה כולו לא יותר מאשר הקדמה לסצינה הסופית, המרכזת לתוכה את כל האקשן והפיצוצים שרק ניתן לדמיין, וגם כמה כאלה שכלל לא ניתן לדמיין…

מיקי רורק עם ג'ייסון סטתהם. מתוך בלתי נשכחים.

מיקי רורק עם ג'ייסון סטתהם. מתוך בלתי נשכחים.

ללא סכנת ספויילר, רק נציין כי בין היתר, תוכלו לצפות לראות שימוש בכלי נשק שלא ניתן לתארו אחרת מאשר מעין הכלאה (חולנית) של Shot-Gun (רובה ציד) ביחד עם מאג (אתם יודעים, Machine-Gun), שלאחר צפיה בו בפעולה, לא נותר לנו ספק כי לו אכן קיים כזה נשק, הרי שהוא בוודאי מצוי לו באותה קטגוריה חוקית עם פצצות המצרר, פגזי הזרחן וגז החרדל.

השחקנים כולם מוכרים לכם מהז'אנר ואין צורך לדבר על יכולת המשחק של מי מהם, כי מעולם לא הייתה וגם לא כעת, חשיבות לכך בסרט מעין זה, ולמרות הצגת יכולת משחק בינונית +, הרי שבמקרה זה, מדובר במשהו שדווקא מוסיף חן לסרט, שכאמור – אפילו יוצריו אינם לוקחים אותו יותר מידי ברצינות.

לסיכום, לא מדובר בסרט לכל אחד – לרוב אלו מכן השייכות למין הנשי לא תצליחו להנות, ומומלץ לכן לוותר מראש, לכל היתר – דווקא די מומלץ, אך יש להפנים מראש כי מדובר במעין בדיחה, וכך גם יש להתייחס לסרט זה. מסרט זה יהנו בעיקר אלו מכם שאכן גדלו על סרטיהם של שוורצנגר, סטאלון ודולף לנדגרן.

דירוג: ★★★½☆

בלתי נשכחים
ארה"ב, 2010
120 דקות.
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-12.08.2010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
סילבסטר סטאלון
תסריט:
סילבסטר סטאלון
שחקנים:
סילבסטר סטאלון
ג'ייסון סטתהם
ג'ט לי
דולף לודגרן

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?