ביקורת: מאמה מיה! – הסרט / Mamma Mia – The Movie

מאמה מיה - הסרט

עם הרבה פחות אינפנטיליות, "מאמה מיה! – הסרט" יכול היה להיות הפקה מצוינת שלא תחוויר למול המחזמר של הבמות ותעניק הזדמנות למי שרוצה לחוות את שירי להקת אבבא במחיר סביר. מה חבל שהוא כל כך מטופש שאם לא באים בשביל השירים ותו לו, אין בשביל מה לבוא.

כבר קרה לא אחת שהמעבר מבמות התיאטראות למסך הגדול הסתיים בתוצר לא אמין שמשתדל יותר מדי ואילו רק היה יותר נאמן למקור, היה יכול להיות יפיפה. דבקותו של הסרט "מאמה מיה" באימותיו המיסדות – התסריטאית קתרין ג'ונסון שהתחילה את כל השיגעון הזה כשכתבה את המחזמר התיאטרלי עוד ב-1999, והבמאית פילידיה לויד שביימה את הגרסה של ברודווי – היתה צריכה לפתור את הבעיה הזו. בסופו של דבר, זו אחת משתי המגרעות של "מאמה מיה".

"מאמה מיה" נותן תחושה מזויפת שהצופה אינו נמצא מול מסך קולנוע, אלא מול במת תאטרון. לויד משתמשת בתקריבים עמוקים מדי לא-פעם בסרט, ומביימת את הבעת הרגשות של מרבית השחקנים בסרט כאילו עמדו מול קהל של עשרות אלפי אנשים והיו צריכים להעביר את המסר הרגשי שלהם גם לאלו הישובים בשורות האחרונות והמרוחקות ביותר באולם. על הבמות זה אפקט מצוין, אבל על המסך הגדול זה נראה שטותי ואינפנטילי.

על רקע חתונתה הממשמשת ובאה, סופי (אמנדה סייפריד) מחליטה להזמין את שלושת החשודים כאביה אל האי הקסום שבו היא מתגוררת עם אימה, דונה (מריל סטריפ). מושפעים מזכרונות העבר המתוקים שלהם מדונה, השלושה (פירס ברוסנן, קולין פירת' וסטלאן סקרסגארד) נענים לקריאה לנכוח בחתונתה של סופי, בלי לדעת את הסיבה האמיתית להזמנתם. למעשה, דונה עצמה לא יודעת על האיחוד המשפחתי הצפוי לה, והכל נעשה בסודיות בידי סופי.

המפגש של דונה עם שלושת הגברים מעברה הרחוק מבלבל אותה, אך למזלה, חברותיה הטובות ביותר, רוזי (ג'ולי וולטרס) וטניה (קריסטין ברנסקי), הגיעו גם הן לכבוד החתונה ויעזרו לה להתמודד עם המצב החדש אליו נקלעה בעל כורחה.

קשה לשפוט את השחקנים של "מאמה מיה" על פיו. כל הסרט מרגיש כאילו כולם יצאו מדעתם ופעולתם נובעת מקשר ישיר בין רצון למעשה, ללא התערבות שכלית כלל וכלל. כאילו להוסיף אינפנטיליות לסרט שגם ככה לא מצטין בדעת, הכוריאוגרפיה של אנתוני ואן לאסט היא ללא ספק הדבר הכי מגוחך שתצליחו למצוא היום בתעשיה. לרוע המזל, הכוריאוגרפר הזה שימש את "מאמה מיה" גם על בימות לונדון וטורונטו, כך שקשה להבין מה השתבש. רק במהלך שיר אחד בסרט היתה עוד תקוה לעבודת כוריאוגרפיה הגונה ("וולה וו") אבל גם היא משתבשת לפתע עם מעגלי ריקוד סתמיים והורסים (שמוצגים בגרסה מושקעת ועניינית הרבה יותר על הבמות).

ובכל זאת, אם נשקול גם את המרכיב הטיפשותי של "מאמה מיה", ניכר שלמרות זאת השחקנים הצליחו לעשות גם עבודה טובה. כל השחקנים, ללא יוצא מן הכלל, השתפרו במהלך הסרט גם בתפישת המציאות שלהם על המסך וגם ביכולת השירה שלהם. השיר הראשון שמבצעת מריל סטריפ ("מאמה מיה") בסרט פשוט נוראי וחסר כל כישרון. ואז כשהייתי מוכן לקטול את ההופעה הווקלית של על המסך, היא השתפרה לאט לאט עם שירים נוספים, כשבגראנד פינלה עם "המנצח זוכה בכל" היא מעניקה ביצוע מעולה לשיר (כמה חבל שתנועת הגוף שלה נוראית בו).

גם הגברים חוטאים בשירה קלוקלת בניסיון הראשון ומשופרת בפעמים שיבואו. פירס ברוסנן שעושה את עיקר הזימרה של המין הזכרי בסרט נותן הופעה פושרת בשירו הראשון אך טובה יותר בשיר הבא, דואט עם מריל סטריפ ("אס-או-אס"). אבל לא ברוסנן הוא הגילוי המרעיש של הסרט, כי אם אמנדה סייפריד. עוד לא בת 23, היכולת הווקלית של סייפריד מעולה ולא מוצאת ביטוי לעומקה האדיר חוץ מבשיר "יש לי חלום". גם יפה וגם מוכשרת, לצערי התפקיד המשמעותי היחיד שקיבלה סייפריד היה רק ב"ילדות רעות".

למרות שהשירה של השחקנים משתפרת ככל שהזמן רץ ולאט לאט האינפנטיליות בסרט דועכת, אין ל"מאמה מיה" משהו מיוחד להציע מלבד השירים הנוסטלגים של שנות השבעים והשמונים. מי שמדקלם עדין את מילות השירים, בוודאי לא יתרצה לדעת שחלק נכבד מהם עברו שינוים קלים כדי להתאים לסיטואציות בסרט, אבל הסגנון נשאר בהינו והמדקלמים יסתגלו במהרה לשינוי הקטנטן. ללא ספק קשה היה לצרף את השיר שהעניק ללהקת "אבבא" את הדחיפה הענקית לתהילה, "ווטרלו", אבל בכל זאת כואב לשמוע אותו רק כמנגינת רקע צנועה מאחורי מסעם של שלושת הגברברים בדרכם לדונה. מדובר במסגרת יוקרתית למחרוזת ביצועים מחודשים של ענטיקות שמעולם לא עזבו את הנוף המוסיקלי.

דירוג: ★★½☆☆

מאמה מיה
אנגליה, ארה"ב, 2008
110 דקות.
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-31.07.2008 בקולנוע.
בימוי:
פילידה לויד
תסריט:
קתרין ג'ונסון
שחקנים:
אמנדה סייפריד
מריל סטריפ
פירס ברוסנן
קולין פירת'
סטלאן סקרסגארד

אלף

מעולה-המוסיקה-השירים-ואבבא.

שירן

אני מסכימה עם הביקורת.
קראתי את חלקה והספיק לי להבין שצדקתי.
חזרתי הרגע מהסרט, עם חברות והן דווקא מאוד נהנו מהסרט, אני – לא ככ. לפחות לא כמוהן.
העלילה טיפשית.
תכל'ס רק בשביל השירים שווה לבוא.
אם זה שווה את ה35 ש"ח שלכם – זה כבר אתם תחליטו (:

אבל לאנורא(:
להבא אני אקפיד לקרוא ביקורות לסרטים, לפני שאני הולכת לצפות בהם. XD
לפעמים זה עוזר.

[…] כל המבקרים קטלו* את "מאמה מיה! – הסרט" (כן, אני יודע שאני אחד מהם) רציתי להעיר דבר קטן בהרחבה לביקורת שלי. בביקורת, כתבתי […]

אוסנת בן יהודה

הסרט מאמה מיה

סרט מדהים, עשוי להפליא, המוסיקה, הנופים והשחרנים.

נהננו מכל רגע אני ובנותיי בנות ה-9 ו- 12.

ממליצה בחום….

הדס

ראיתי את המחזמר לפני מספר שנים, והסרט הוציא ממנו את כל הפאן והכניס במקומו מבוכה, אי נעימות אל מול מריל סטריפ המשתטחת והמקרקרת, וקצת חור בראש.
במהלך הסרט חשבתי לעצמי כמה דברים:
1. אפשר להירגע עם התנועות הגדולות והמוגזמות- גם בשורה ה-12 רואים אתכם מצויין.
2. לג'יימס בונד אסור לשיר.
3. רגע, הסרט לא מוגדר בקטגוריה תחת "אימה"?

מתה לראות את הסרט..
תמליצו

אמנדה סייפריד

סרט פצצה!!

מיכל

נראה לי שמישהו פיספס בגדול את הפארודיה שמובלעת בסרט. דרך משקפי האבסורד – זה סרט ענק!
לבעלי אבחנה דקה בלבד, שמבינים בהומור אנגלי שנון.
חמישה כוכבים מלאים.

תסריטאית

מין שטות שכזאת: "השירה משתפרת משיר לשיר."
לא מצלמים סרט בצורה כרונולוגית כך שאין פה בכלל עניין של השתפרות לאורך הסרט.
ועוד כל מיני יציאות לא ברורות (קלוז – אפ עמוק כהוכחה לקיבעון תארטרלי?????)
נו,
וכמובן מישהו פה לא הבין את הקריצה.

אלי שגב

תסריטאית יקרה,
כמו שאת כבר יודעת, בצילום הסרט לא מוקלטים השירים בו זמנית, אלא השחקנים עושים "בכאילו" עם השפתיים.
את "היציאות הלא-ברורות" שלי שנתת לדוגמה, לא מצאתי ולא הבנתי את כוונתך.

ואני מסרב לראות בסרט הזה כסרט שמטומטם ויודע את זה, פשוט כי הוא יותר מדי מטומטם. אני דווקא חובב של סרטים אווילים שמרשים לעצמם לדחוק את הגבולות ביודעין ובהצהרה מראש.

רינית

אני לא מבינה את הקטילה הזאת, זה סרט מקסים מקסים, מקרין צניעות וכיף, כל שנייה בסרט שעברה רק חשבתי איך עוד יותר רוצה להיות שם במקום המקסים ולשיר את השירים המדהימים של אבבא. הלכתי עם חברות שלי לקולנוע ופשוט התחלנו לרקוד סרט מקסים וכובש.

אני דווקא חושב שסרט זה ראוי לציונים טובים כי גם הוא מכיל ערבוב של השירים (אבבא) ואני חושב גם שאין כל סיבה הגורמת שיהיה סרט זה לא טוב וסליחה נכון שאחרים חושבים אחרת ולכל אחד מותר להביע את דעתו אבל בכל זאת אני אמרתי את מה שרציתי להגיד וזאת זכותי המלאה כמו לשאר חברי האתר!(אני לא חבר בשום אתר אבל אני רושם תגובות לפי דעתי ואני שוב פעם מתנצל…)

אני ממליץ בחום רב לצפות בסרט:"ממלכת טראביטיה" כי זה סרט מרגש, חביב, איכותי, ובסוף תהיה איזו שהיא הפתעה אבל ששש….(לא אומר אם היא טובה או לא..) תהנו!!!!!!!!!!:-)(-:……….

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?