ביקורת: אהבה בהחלפה

ג'ניפר אניסטון עם ג'ייסון בייטמן. מתוך אהבה בהחלפה.

ג'ניפר אניסטון עם ג'ייסון בייטמן. מתוך אהבה בהחלפה.

בשנים האחרונות סובלות הקומדיות הרומנטיות האמריקאיות מחוסר מקוריות, עלילות מטופשות, דמויות מוכרות או מגוחכות, גסויות מיותרות ו/או היסטריה – ואני אוהב קומדיות רומנטיות (טובות). גם אהבתי את ג'ניפר אניסטון ב"חברים", הסדרה שפרסמה אותה כמובן, אך לעומת כוכבות הקולנוע סנדרה בולוק החיננית וג'וליה רוברטס המקסימה (ומטרפת ומשגעת), אני לא מוצא באניסטון תכונות מיוחדות. היא לא יפה במיוחד ואני לא מבין מה הפך אותה לשחקנית מצליחה, כזאת שזוכה שוב ושוב לתפקידים ראשיים לצד השחקנים המובילים בהוליווד.

ב"אהבה בהחלפה" קאסי (ג'ניפר אניסטון) חוזרת לגור במנהטן עם בנה הצעיר; שבע שנים לפני כן החליטה למצוא תורם זרע כדי להיכנס להריון. היא אינה יודעת שנכנסה להריון מידידה הטוב ביותר וואלי (ג'ייסון בייטמן), שמאוהב בה בחשאי מזה שנים. הרעיון נשמע איום, אך לזכותו של וואלי עומדת העובדה שכאשר ביצע את החילוף (שעל שמו הסרט), הוא היה שיכור.

בקומדיות רומנטיות אמריקאיות רבות תפקידי החברים והחברות הכי טובים נוטים להיות יותר מעניינים מהדמויות הראשיות הרציניות והמתחייבות. במקרה הזה ג'ולייט לואיס כחברתה הישירה והיצירתית של קאסי, וג'ף גולדבלום המגלם דמות אב לוואלי בדרכו הייחודית הטבועה במוזרות מצחיקה. כמו כן, מבליח פטריק וילסון בתפקיד שדוף. ברייס רובינסון המגלם את סבסטיאן בן השש, ושיחק את הבן של אניסטון גם ב"מארלי ואני" (2008), יחגוג השנה את יום הולדתו ה-11, וגם אם היה בן 8 כשהסרט צולם, לקח לסרט הזה הרבה להגיע לקולנוע, כנראה בגלל שעבר סבבים רבים של עריכות וקיצוצים.

ג'ייסון בייטמן. מתוך אהבה בהחלפה.

ג'ייסון בייטמן. מתוך אהבה בהחלפה.

"אהבה בהחלפה" (על משקל "אהבה בהפתעה" עם ג'ניפר אניסטון ואהרון אקהארט) היא קומדיה רומנטית צפויה מדי, נטולת רומנטיקה, עם כמה רגעים משעשעים, שדווקא מוצלחת יותר ברגעים הדרמתיים, במיוחד אלו שבין וואלי לסבסטיאן. רוב האשמה נופלת על התסריטאי אלן לוב (התסריט מבוסס על סיפור מאת ג'פרי יוג'ינידיס, זוכה פרס הפוליצר על ספרו "מידלסקס") והבמאים ויל סְפּק וג'וש גורדון. זהו סרטם השני אחרי הסרט המצליח של ויל פארל על החלקה על הקרח, "להבי התהילה" (או "מחליקים אותה", Blades of Glory).

בהתחלה ובסוף יש קריינות מיותרת של וואלי, שלא מוסיפה דבר במקום לקדם את העלילה ולזרז את ההקדמה הארוכה (כלומר כל החלק עד שקופצים שבע שנים קדימה). וזהו התיאור דמותה של קאסי: רווקה שרוצה תינוק, נכנסת להריון ויולדת. חסרים שמות תואר, נכון? אין לה אפילו הרגלים כלשהם. היא מגלמת, כמובן, מפיקה בטלוויזיה (ולא מוכרת בחנות או בתפקיד משרדי כלשהו) ובכל זאת בקושי רואים אותה בעבודה ומשׂרתה לא בדיוק משפיעה על אישיותה הלא-קיימת.

הסרט מתרחש בניו יורק למרות שכל מקום אחר היה יכול להתאים באותה מידה, ואולי אפילו יותר כשמצפים מאתנו להאמין שילד צעיר ילך עשרים בלוקים וימצא לבד את הדרך לקומה ולדירה שמעולם לא היה בה. אמינות היא לא בהכרח הדבר הראשון שמחפשים בסרט, בוודאי לא בקומדיה רומנטית שהחוקים בה כה ברורים ומקובעים (גבר ואישה מכירים, מוצבים מכשולים בדרך למימוש אהבתם, הם מתאהבים, נפרדים וחוזרים זה לזה לפני הכתוביות), אך במקרה הזה מהלך הדברים כה מכני. כל סרט הוא אוסף של סיבות ותוצאות, דמות עושה ככה כדי שיקרה לה כך. הוא צמא כדי שיגלה שחסר חלב, כדי שיצטרך לצאת, כדי שיהיה בחנות בשעת השוד, לדוגמה. בסרט הזה המניפולציות גסות, לא-טבעיות. איזו אמא בעלת אמצעים תחגוג יום הולדת לבנה בן השש במקום שכלל לא מתאים לאישיות שלו? ובכל זאת לזכות הסרט יש את ג'ייסון בייטמן, שמלבד "ג'ונו" עוד לא השתתף בסרט קומדיה טוב (כנראה שנצטרך לחכות לסרט "משפחה בהפרעה").

דירוג: ★★★☆☆

אהבה בהחלפה
ארה"ב, 2010
הפצה: פורום פילם, החל מה-19.08.2010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
בימוי:
ג'וש גורדון
וויל ספק
תסריט:
אלן לוב
ג'פרי יוג'ינידס
שחקנים:
ג'ניפר אניסטון
ג'ייסון בייטמן
פטריק ווילסון

מה זה משנה

חרא סרט, תשאלו אותי, מינוס כוכב אחד
בזבוז של זמן וכסף…

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?