ביקורת: וול סטריט 2 – הכסף מדבר

שיאה לה-באף עם מייקל דאגלאס. מתוך וול סטריט 2.

שיאה לה-באף עם מייקל דאגלאס. מתוך וול סטריט 2.

נדיר מאוד שמפיקים סרט המשך לסרט דרמה, ובמקרה של "וול סטריט 2 – הכסף מדבר" עברו עשרים ושלוש שנים מאז "וול סטריט" (1987). אוליבר סטון חוזר אל דמותו של גורדון גקו, התפקיד שזיכה את מייקל דאגלאס באוסקר, וטבע את המשפט "תאבת בצע היא דבר טוב" (greed is good). הפעם הוא בתפקיד משנה ובתפקיד הראשי ניצב שיאה לה'באף ("רובוטריקים", "אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח") שלקח פסק זמן מסרטים עתירי פעלולים.

בהתחלה גורדון גקו משתחרר מהכלא ונדמה שהסרט הולך להיות עליו, אך הוא לא. קופצים שנים קדימה ומתברר שהסרט על איש וול-סטריט צעיר בשם ג'ייק (לה-באף). ואז מתברר שחברה שלו ויני היא בתו של גורדון, אך בו-במקום היא מזכירה לו שהיא טסה לוושינגטון די-סי לשבוע, אז היא נעלמת. אז עכשיו אנחנו עם ג'ייק בעבודה הלחוצה שלו של עשיית כסף לאחרים. אחרי זה ג'ייק יפגוש את מי שהוא רוצה שיהפוך לחמיו, ויני תחזור הביתה, וג'ייק יוכיח את יכולותיו המקצועיות. בין לבין יש פגישות של גברים בחליפות בנוגע לכלכלה, הרבה מונחים שקשורים לבורסה וכמה סיפורים אנושיים שמנסים למצוא להם את מקומם. הסרט נעזר בקטעי טלוויזיה עם שדרנים ומרואיינים, חלקם אמיתיים, חלקם מתוסרטים.

נהדר שיש מספר עלילות בסרט, אך לא מצליחים לשלב אותן בצורה טובה וקולחת. מצד אחד "וול סטריט 2" לא מחולק לאפיזודות בצורה חדה, מצד שני אין איזון נכון בין הסיפורים השונים. כמו לקחו מרכיבים למיני סדרה בת שישה פרקים ודחסו הכול לסרט בן שעתיים.

קארי מוליגן עם שיאה לה-באף. מתוך וול סטריט 2.

קארי מוליגן עם שיאה לה-באף. מתוך וול סטריט 2.

לעומת, נגיד… "באגסי" (1991) עם וורן ביטי שליווה בתנופה את בנג'מין סיגל שרץ בין עבודתו במאפיה, הגשמת חזונו בלאס וגאס, המטלות בבית ועם אהובתו ומשפחתו; כאן העסק מתנהל בעצלתיים ודי מקרטע. ג'ייק ומעבידו (פרנק לנג'לה, אם טרם ראיתם את "פרוסט / ניקסון", הגיע הזמן שתעשו זאת), ג'ייק ויריבו (ג'וש ברולין, "ארץ קשוחה", "מילק"), ג'ייק וחברתו (קארי מוליגן המקסימה מ"לחנך את ג'ני"), ג'ייק ואמו (סוזן סרנדון שמופיעה בשלושה קטעים בלבד, לא כולל ברקע כתוביות הסיום), וג'ייק ואבי חברתו גורדון גקו (מייקל דאגלאס). עם שחקנים כמו סרנדון ודאגלאס, איך ויתרו על קטע ביניהם??

הרעיון להציג את גורדון גקו, אחד האייקונים של שנות ה-80, בחייו במאה ה-21 הוא מוצלח ומבטיח, אך זה לא מה שעושים כאן. לקראת הסוף יש תפנית שנדמה שתיקח את הסרט לכיוון אחר ומרתק (שיצדיק עוד פרק שלם במיני סדרה), אך הוא מסתיים בקול ענות חלושה ובנשיקה שמעולם לא היתה מופיעה בסרטים של אוליבר סטון במאה ה-20.

סטון התפרסם כתסריטאי החל מסוף שנות ה-70 ("אקספרס של חצות", "פני צלקת"), הצליח כבמאי במהלך שנות ה-80 ("פלאטון", "נולד בארבעה ביולי"), ביים סרטים טובים מאוד בשנות ה-90 ("JFK", "רוצחים מלידה") ובעשור האחרון נחל כישלונות עם "אלכסנדר" (2004) ו-"וו." (על ג'ורג' בוש הבן בכיכובו של ג'וש ברולין).

מייקל דאגלאס, ג'וש ברולין, שיאה לה-באף. מתוך וול סטריט 2.

מייקל דאגלאס, ג'וש ברולין, שיאה לה-באף. מתוך וול סטריט 2.

"וול סטריט 2" לא יהפוך לסרט חובה לברוקרים ברחבי העולם כמו הסרט הראשון, וסביר להניח שיצליח עוד פחות ממנו ("וולסטריט" גרף רק 43 מיליון דולר בארה"ב), והוא מיועד בעיקר לאנשים שמבינים את כל מה שנכתב בעיתוני הכלכלה הרווחים בארץ.

דירוג: ★★½☆☆

וול סטריט 2
ארה"ב, 2010
133 דקות.
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-30.09.2010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

 

בימוי:
אוליבר סטון
תסריט:
בריאן בורו
אלן לוב
סטפן שיף
שחקנים:
מייקל דאגלאס
שיאה לה'באף
קארי מוליגן
ג'וש ברולין

גאסר

"דבר טובה"?

גאסר

אפשר גם "חמדנות, טובה".

הלכתי על התרגום שהשתמשו בו בכתוביות הסרט.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?