ביקורת: הסיפור על פי בארני

"הסיפור על פי ברני". פול ג'יאמטי עם מיני דרייבר.

"הסיפור על פי ברני". פול ג'יאמטי עם מיני דרייבר.

להבדיל מסרטיו של וודי אלן ומבלי לזלזל בו, "הסיפור על פי בארני" הוא סרט איכות, בקצב נורמלי לחלוטין, עם רבדים-רבדים של סיפור פשוט ואמיתי, והאנטי-גיבור היהודי, שאפשר שמוצא את עצמו בקומדיה של טעויות שהיא למעשה חייו, קורע לב ומרגש. כן, סממנים מסוימים עלולים להטעות, אבל אם תקשיבו ללבכם ותתנו לעצמכם לזרום עם הסרט (והוא זורם, אל דאגה), הרי שתרוויחו סרט דרמה אמיתי מהחיים, שלא בוחל באמצעים, ועל טהרת הפשטות מצליח לרגש ולהביא את הצופה לתוך סערת רגשות עם תום הסרט.

על כסא הבמאי נמצא ריצ'ארד לויס, במאי שמגיע מתחום הטלוויזיה בעיקר, עם מעט סרטים ברפרטואר. את התסריט כתב מייקל קוניבס, אולם הסרט מבוסס על ספרו של מרדכי ריכלר, יהודי אמריקאי טוב. וכן, סממנים יהודיים רבים ניכרים לאורך הסרט (אנחנו על המפה, ותמיד היינו שם, לפחות בהוליווד – אז תסלחו לנו אם אנחנו לא מתרגשים, מה גם שוודי אלן, ששמו מוזכר פה אולי יותר מדי, כבר הכין אותנו לזה כל כך הרבה פעמים). לויס מצליח לייצר סרט עם קפיצות עלילתיות רחבות זמן, משימה לא פשוטה כלל, בצורה ראויה להערכה כך שהכל נשאר אותנטי והקפיצות לא מבלבלות יותר מידי או פחות מידי, אלא באופן מדויק ומוצלח, מה שגורם לעניין ולערך מוסף לאורך הצפייה.

הסרט, המבוסס על הספר "חניכותו של דודי קרביץ", מתאר את חייו של בארני פנופסקי, יהודי, מפיק טלוויזיה רדודה אך מכניסה, איש די בוטה לכל הדעות, שאלכוהול וסיגרים חביבים עליו במיוחד. אבל לא יותר מנשים – שכן סיפור חייו סובב סביב נשים, חלקן במערכות יחסים קצרות, חלקן מוצלחות פחות וחלקן מוצלחות עוד פחות מהאחרות. הסרט מזגזג בין ההווה לבין העבר, כאשר העבר מסופר בצורה די כרונולוגית, מגלה לאט לאט את סיפור חייו, הנגלה לאורך כל הסרט, עד סופו הבועט.

"הסיפור על פי בארני". דסטין הופמן עם פול ג'יאמטי.

"הסיפור על פי בארני". דסטין הופמן עם פול ג'יאמטי.

בארני מתאהב ומתגרש, אבל נשאר נאמן לכמה חברים, ולאביו (דסטין הופמן המצוין). בסופו של דבר, דווקא כשהוא שלם עם עצמו, דברים מסתבכים להם, איך לא, ובארני – שכבר הגיע למנוחה ונחלה כלשהיא, מוצא עצמו שוב בודד ובמלכודת אהבה חד צדדית.

זה לא סוד שפול ג'יאמטי הוא אחד השחקנים המוערכים ביותר כיום. הבחירות שלו, ההופעות שלו, הכל מתרכז לכדי הברקות, וכמעט תמיד מעלות את הסרט בכמה דרגות, רק בזכות היותו מוביל את הסרט. כך גם הפעם – אין ולו מילה אחת רעה להגיד על השחקן המצוין הזה. אבל לא לבד הוא מככב לו, ופה ושם ישנן הבלחות של שחקנים אחרים, ראויים לא פחות, כגון דסטין הופמן (אביו של בארני), רוזמונד פייק (אשתו השלישית), מיני דרייבר המעולה (אשתו השנייה) ועוד.

קשה להגדיר מי יאהב את הסרט ומי פחות, אבל כל מי שמעריך משחק טוב וסיפור פשוט נוגע ללב, יתקשה שלא להתחבר ל"הסיפור על פי בארני", שמצליח לחבר רגעים קטנים לכדי סיפור מרגש. מתאים לכולם – צעירים ומבוגרים, בנות ובנים. אנחנו ממליצים.

דירוג: ★★★★☆

הסיפור על פי בארני
קנדה, איטליה, 2010
132 דקות.
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-23.12.21010 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
ריצ'ארד ג'יי לויס
תסריט:
מייקל קוניבס
מרדכי ריכלר
שחקנים:
דסטין הופמן
פול ג'יאמטי
רוזמונד פייק
מיני דרייבר
ברוס גרינווד

ירון

אני לא מצליח להבין מה אנשים מוצאים בסרט הזה…
בעיני זה סרט מאוס שהכוכב הראשי בו מעורר בחילה.
בנוסף היהודים מוצגים בצורה נוראית.
שמח לראות שיש עוד אתרים שחושבים ככה:
http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,519,209,57603,.aspx

יוסריאן_1

יותר ערבוב של דודי קרביץ עם הרומן הרומנטי.
חביב. לא משעמם. בונוס של דסטין הופמן. אבל איכות? וודי אלן?

batshi+david

סרט מעולה, מצחיק ומרגש. עשוי נפלא.
מומץ מאוד 9 מתוך 10

ע"ש

סרט נוגע ללב, וגם סרט מצוין בכל הבחינות.

בר

סרט מעולה !!

יעק

סרט מעולה , משחק מצויין , תוכן רווי יצרים עם אמינות יומיומית. מומלץ בחום לאוכלוסיה בוגרת(מעל 40 בגיל כרונולוגי).משאיר רושם וזיכרון לזמן ארוך לאחר היציאה מהסרט.

לילי

אחד הסרטים הטובים והנוגעים ללב שראיתי.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?