ביקורת: מכאן והלאה

"מכאן והלאה". ברייס דאלאס האוורד, מאט דיימון.

"מכאן והלאה". ברייס דאלאס האוורד, מאט דיימון.

קשה לנו להחליט מה אנחנו חושבים על הסרט "מכאן והלאה", שכן לא מדובר בסרט פשוט לעיכול. מצד אחד, קלינט איסטווד עורר בנו תקוות לעוד סרט מופת פרי יצירתו ומצד שני, הסרט כל כך שונה מסרטיו של איסטווד שלרגע התבלבלנו… בתור אנשים שבלוניים שרגילים לדעת מה הם הולכים לאכול לפני שמגישים להם את זה, אין ספק שהרגשנו קצת מרומים מהסרט הזה. לכן גם לא תהיה פה שורה תחתונה, אלא פשוט התרשמות כללית, על כל גווניה, כך שהבחירה (כתמיד למעשה) תישאר בידכם.

קלינט איסטווד חוזר לכסא הבמאי, לא הרבה זמן אחרי שסרטו האחרון, "אינוויקטוס", יצא לאקרנים ושני שחקניו הראשיים (מורגן פרימן ומאט דיימון) היו מועמדים לאוסקר בגינו. ההיסטוריה של איסטווד כבמאי רצופה ביצירות מופת נהדרות, ובשנים האחרונות אפשר למצוא בינהן את "מיסטיק ריבר", "מיליון דולר בייבי", "ההחלפה", "גראן טורינו" ועוד. לכן גם הפתעתנו מבחירתו לעשות את הסרט "מכאן והלאה", שכן מדובר בשינוי טוטאלי, עד כדי החלפת סוגה ומהות באופן כמעט טוטאלי. וזה לא שאיסטווד לא יודע מה הוא עושה בסרט הזה, אבל עדיין, הקיצוניות ניכרת בסגנון סרט שונה לחלוטין, משהו שלא היינו מנחשים בחיים שאיסטווד אחראי לו.

ראשית, יש להזהיר (ללא שום ספוילר, אל דאגה) כי הסרט "מכאן והלאה" מתחיל בסצנה עוצמתית ומבהילה עד מאד. איסטווד וחבריו בתפקידים הבכירים האחרים בסרט יודעים מה הם עושים, ומדובר בסצינה מטלטלת מאד שמשאירה חותם על כל המשך הסרט.

ובאופן מעט כללי יותר, הסרט מתאר את סיפורם של שלושה אנשים שונים אשר דמותם בסרט מתעסקת במוות ובחיים שאחריו, כל אחת בדרכה שלה. הסרט מתחיל עם מרי (ססיל דה פרנס), עיתונאית/אשת-חדשות צרפתיה שחווה חוויה קרובה מאד למוות שמטלטלת את חייה ומותירה אותה אדם שונה. לאחר מכן פוגשים את ג'ורג' (מאט דיימון), אמריקאי מסן פרנסיסקו שמתקשר עם עולם המתים בעל כורחו, ומנסה להמשיך בחייו הרגילים. את השלישייה סוגרת הדמות של מרקוס (התאומים ג'ורג' ופרנקי מק'לרן, לסירוגין), ילד לונדוני קשה יום שמאבד דמות מאד חשובה בחייו ומאותו רגע נהיה אובססיבי לתקשר עם הדמות הזו בעולם הבא בו היא נמצאת.

"מכאן והלאה". ססיל דה פרנס.

"מכאן והלאה". ססיל דה פרנס.

עלילה מעט תמהונית, או לפחות כך אנו רואים אותה. גם מבלי להיות אנשים שכלתניים יותר מידי, עדיין קשה, על הנייר לפחות, להתחבר לחלוטין לרעיון הזה של העולם הבא. ובכל זאת, זו לא הנקודה אשר הפריעה לנו ביותר בסרט הזה.

השחקנים בסרט, חלקם מוכרים יותר (מאט דיימון למשל, ואחיו בסרט, השחקן ג'יי מור), חלקם פחות (ססיל דה פרנס, ג'ורג' ופרנקי מק'לרן ועוד), הם החלק הבולט לטובה, ללא 'אבל' וללא קרדיט מיותר. אחד-אחד, הם משכנעים, מצוינים, ובונים לעצמם רפרטואר מרשים לכל אורך הסרט. גם מאט דיימון הפתיע אותנו לטובה, בתור שחקן די שטחי בעינינו.

כמו כן, קשה לנו לדבר על הסרט "מכאן והלאה" מבלי להיזכר בסרט "אוויר לנשימה", שיצא בשנת 2007, וגם עליו כתבנו ביקורת. ההשוואה מתבקשת, שכן גם באוויר לנשימה מדובר בסרט שעוסק בבדידות העמוקה של האדם, בהתעסקות ובהתמודדות שלו עם עול החיים, ובמעבר בין דמויות שונות שבסופו של דבר מתחברות בצורה כלשהיא.

"מכאן והלאה". פרנקי מק'לרן, ג'ורג' מק'לרן.

"מכאן והלאה". פרנקי מק

אכן, התלבטות קשה בנוגע לסרט. מצד אחד שחקנים טובים, מצד שני איסטווד כבמאי – והכל בתסריט קצת מגוחך ובקפיצות בין שלושה סיפורים שאמורים להתחבר בסוף (ואכן מתחברים) שכולם נוגעים בדרך זו או אחרת לנושא של העולם הבא. כמו שכבר כתבתנו – לא סרט איסטוודי, מעט מאכזב, אבל בעל נקודות חיוביות רבות. להחלטתכם.

דירוג: ★★★☆☆

מכאן והלאה
ארה"ב, 2010
129 דקות.
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-13.01.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
קלינט איסטווד
תסריט:
פיטר מורגן
משחק:
מאט דיימון
ססיל דה פרנס
פרנקי מק'לרן
ג'ורג' מק'לרן
ריצ'ארד קינד
ברייס דאלאס האוורד
ג'יי מור

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?