סאנקטום

סוף סוף, תזכורת לכך שלפעמים תלת-מימד דווקא שווה את מחיר הכרטיס. אפילו אם הסרט עצמו די עלוב

אוקיי, חוק חדש: מעכשיו מותר לעשות סרטי תלת-מימד רק אם ג'יימס קמרון מעורב בהם. אין מתנגדים, אני מניח? אחרי כל כך הרבה סרטים שברובם התלת-מימד היה בין סתמי למעיק, "סאנקטום" – בהפקת ג'יימס קמרון – מראה סוף סוף בשביל מה זה טוב, ומספק את חווית התלת-מימד המוצדקת ביותר מאז "אווטאר" של ג'יימס קמרון. כן, כולל "טרון".

זה סרט-אסונות ששייך לתת הז'אנר של "המשלחת בצרות": חבורת חוקרי מערות נמצאים בתחתית מערכת מערות ענקית בפפואה-גיניאה החדשה, כשסופה פתאומית חוסמת את דרך היציאה ומאלצת אותם למצוא דרך אחרת החוצה. בשלב הזה הסרט מזכיר בעיקר את "המדרון" או "המערה", אבל אז הוא מביא אותה בטוויסט מפתיע: בדרך החוצה החוקרים לא נתקלים בשום זן של יצורים מוטנטיים רצחניים שמנסים להרוג אותם. אפילו לא קטנים. האיומים על חייהם כולם נובעים מעצם העובדה שהם נמצאים במערה שהולכת ומתמלאת במים, עם משאבים מוגבלים של אוכל וחמצן. מתברר שזה מספיק בשביל להרוג אותך בשלל דרכים מגוונות, ומהבחינה הזאת הסרט נראה אמין. יכול להיות שאילו הייתי חוקר-מערות-מטפס-צוקים-צוללן הייתי מנטפק את הסרט בלי הכרה, אבל בתור אחד שלא מומחה בתחום, נראה שיוצרי הסרט עשו שיעורי בית הרבה יותר מהמקובל, ושהם יודעים הרבה על חקר מערות.

לרוע המזל הם יודעים הרבה פחות על כתיבת תסריטים, או לצורך העניין על בימוי או משחק. לפי חמש הדקות הראשונות תוכלו לנחש בדיוק מה יקרה בכל שלב בסרט, ואיך הוא ייגמר. הדמויות נקנו ישר מהאיקאה של הקלישאות ואפילו לא הרכיבו אותם כמו שצריך. כרגיל ישנם אב ובנו שצריכים להכיר ולהשלים זה עם זה דרך האסון, ומסביבם דמויות משנה שתפקידן העיקרי הוא להיהרג אחת אחרי השניה. כדי לגרום לעלילה להמשיך לנוע קדימה, כלומר מטה, הדמויות צריכות לפעמים לעשות בחירות אידיוטיות.

המשחק רוב הזמן סתם לא משהו, אבל מדי פעם מצליח להתעלות לרמת כל כך רע שזה מצחיק. ריצ'רד רוקסבורו מגלם את מנהיג המשלחת המנוסה והקשוח, ועושה את זה בטון אחיד לחלוטין של נביחה. תשעים אחוזים מהטקסט שלו הוא וריאציה כלשהי על "לעזאזל איתכם, עשו מה שאני אומר או שתמותו!". הייתי רוצה לראות איך הוא מסתדר בחיי היומיום, מחוץ למערות. במקדונלדס למשל. "תני לי מק רויאל בלי גבינה עם צ'יפס גדול! לעזאזל איתך, עשי את זה עכשיו או שתמותי!". והוא עוד אחד השחקנים היותר טובים בסרט. אליס פרקינסון, בתפקיד האישה היפה הייצוגית של המשלחת, היא שחקנית כל כך איומה שכשהיא צוחקת מבדיחה כלשהי לא הצלחתי להבין אם היא אמורה להיות משועשעת באמת או מלגלגת בצחוק מעושה מכוון. ויש עוד רגעים מצחיקים שלא בכוונה: אני בטוח, למשל, שהביטוי "חיריוני עטלפים!" מעולם לא נאמר ביותר עליזות מאשר בסרט הזה.

אבל. כמה שהסרט הוא לא-משהו, הכל עומד בצילו של הצילום התלת-מימדי המרהיב. אם יש דבר אחד שהשנה הקולנועית האחרונה לימדה אותנו, זה שלא כל דבר צריך להיות בתלת-מימד, ולעתים קרובות הוא לא שווה את המשקפיים. אחד הסרטים שבהם התלת-מימד לא שינה הרבה – אם כי גם לא הפריע – היה "פלונטר". אבל בסרט היתה סצינה אחת יוצאת דופן, שבה שני הגיבורים לכודים במערה קטנה שמתמלאת מים באיטיות. פתאום, בסצינה הבודדה הזאת, התלת-מימד שינה את התמונה. הוא המחיש את הקלאוסטרופוביה של המצב באופן שהפך את הסצינה למותחת באופן חריג עבור סרט של דיסני. "סאנקטום" הוא גירסה באורך מלא של הסצינה הבודדה הזאת. מתברר שחקירת מערות, כולל סצינות תת-מימיות, היא נושא אחד שהתלת-מימד עושה לו רק טוב.

שלא כמו ב"אווטאר", שהיה ברובו ממוחשב, כאן רוב הסרט מצולם באמת. וכבר ברגעים הראשונים, עוד לפני שאנחנו יורדים למערה, ברור ההבדל בין העומק האמיתי של סרט כמו זה לבין העומק המזויף של סרטים כמו "התנגשות הטיטאנים" או "הצרעה הירוקה". הטיסה בהליקופטר מעל לג'ונגלים טרופיים עוצרת נשימה. אחרי שאנחנו יורדים למערה, התלת-מימד הופך את המעברים הצרים לצרים יותר, את התהומות העמוקים לעמוקים באמת, ואת החללים העצומים – למעוררי יראה באמת. כל זה בלי שום גימיקים; הסרט לא זורק חפצים החוצה על הצופים אפילו פעם אחת. היה שווה לראות את הסרט רק בשביל להיזכר שלא כל סרטי התלת-מימד הן הונאת-קהל מעיקה, ושכשמשתמשים בו נכון, הוא באמת שווה את מחיר הכרטיס.

בדרך כלל נהוג להגיד על סרטים לא-משהו ש"עדיף לחכות ל-DVD", במקרה של "סאנקטום", המצב הפוך בדיוק: דווקא משום שהוא סרט לא טוב כמעט מכל בחינה, לראות אותו ב-DVD יהיה בזבוז זמן. לכו לראות אותו על מסך גדול בתלת-מימד, או בכלל לא.

(פורסם בגירסה מקוצרת ב-Time Out תל אביב, גיליון 432)