שתף קטע נבחר

גם הסרט לא מתרומם

הטריילר של "הדילמה" עורר סערה בעקבות בדיחת "המכוניות המתרוממות" ההומופובית. מי שמחפש רמות רגש והומור גבוהות יותר בסרטו של רון הווארד, לא צריך להתלבט: אפשר לוותר


"הדילמה" ("The Dilemma"), הוא סרט מעורר לבטים. אין הכוונה ללבטיו של גיבור הסרט השואל עצמו האם וכיצד לספר לחברו הטוב כי אשתו בוגדת בו - אלא לתהיות של הצופה בנוגע לסוג הסרט: האם זו קומדיה שחורה או מלודרמה גברית? אם זו קומדיה – מדוע היא לא מצחיקה ואם היא מלודרמה, שאמורה לסחוט תגובה רגשית - מדוע הרגש היחידי שהסרט מספק בשפע הוא רצון לסיים את שהותנו בחברת הדמויות הלא נעימות המוצגות בו.

 

 

הבמאי רון הווארד, איש שפיתח מאז גיל חמש קריירה אדירת ממדים כשחקן, במאי ומפיק בקולנוע ובטלוויזיה, תמיד התקשה לעלות הרבה מעבר לבינוני. "הדילמה" מנסה לערער את הגבולות של בידור קומי מהוקצע, למען כנות קודרת הנוגעת בצדדים הפחות נעימים של מערכות יחסים. אך כשנדמה לסרט שהוא מצחיק, התוצאה רחוקה מהאפקט הקומי המיוחל, וכשנדמה לו שהוא כן - יש בו הקצנה מופרכת.

 

שני חברים יצאו לדרך

רוני (וינס ווהן) וניק (קווין ג'יימס) הם שני חברים טובים ושותפים לסדנה של עיצוב והנדסת מכוניות. הפרויקט הגדול שעלו הם עובדים הוא ניסיון לפתח עבור חברת קרייזלר שילוב בין המראה החיצוני השרירי של עיצובי הדגמים הקלאסיים של שנות ה-70, והמנועים החשמליים של מכוניות העתיד: ליצור מכונית שבה ישוחזרו הקולות והרעידות של מכוניות בנזין עצבניות וגבריות, כך שהמכוניות החשמליות יהיו "פחות מתרוממות" ("Less Gay"), כפי שרוני אומר בפרזנטציה - בדיחה שהופיעה בטריילר המקורי של הסרט ועוררה ביקורות קשות מצד נציגי הקהילה הגאה.


ווהן, קווין לאטיפה וקווין ג'יימס ב"הדילמה"

 

הנה דימוי הולם לא רק לחרדה של הדמויות מפני פגיעה בגבריותם, אלא לגם לעצם הניסיון של הסרט לעסוק בנושאים רגשיים תוך ניסיון להכיל אותם בתוך מעטפת השומרת על חספוס קומי גברי.

 

ניק נשוי לז'נבה (וינונה ריידר), ורוני מתלבט האם הוא כבר בשל להעלות את הצעת הנישואים בפני חברתו בת' (ג'ניפר קונולי). השאלה שעולה במפגש החברתי בין שני הזוגות הפותח את הסרט היא "כמה זמן לוקח להכיר מישהו", שאלה הנוגעת במרכיב אי הוודאות שיכול להפתיע ולחרב חיי נישואים. ז'נבה וניק מציגים כלפי חוץ זוגיות אוהבת, והיא זו שמעודדת את רוני להתגבר על חששותיו, ולמסד את הקשר עם בת'.

 

לרוני נדמה שהוא מכיר את ז'נבה. יש להם אפילו עבר משותף קצר שקדם לקשר שלה עם ניק בעלה. אך במהלך סיור בגנים בוטניים שבהם הוא מתכוון להציע נישואים לבת', הוא מגלה את ז'נבה משתובבת עם בחור צעיר ומקועקע (צ'נינג טאטום), ותשומת הלב שלו מוסתת מחברתו לנאמנותו לחברו.


להכריע בין נשים למכוניות

 

ניק הוא המוח ההנדסי של הסדנה, הוא גם רגיש ללחץ ולכן הדדליין לפרויקט עם קרייזלר גורם לו לאולקוס מדמם. רוני מתלבט האם לחשוף את המידע, דבר שיכול למוטט את הפרויקט, או לחכות לרגע המתאים. ואולי, כדי שלא יהיה השליח המשלם את המחיר האישי על הבאת הבשורה הרעה, הוא צריך להתעמת עם ז'נבה ולאיים עליה שאם היא לא תתוודה בפני בעלה הוא יחשוף את העובדות בפניו.

 

אמנת ז'נבה

ז'נבה מתגלה ככלבה מניפולטיבית. לכאורה מביעה צער ומבטיחה לשוב לדרך הישר, אך היא לא רק משקרת, אלא בהמשך גם מאיימת בערעור חברותם של רוני וניק. בנוסף היא חושפת בפני רוני את פרטים לא מחמיאים על נטייתו של ניק לקבל פורקן שבועי במכון מסז'ים אסייתי.  


שני זוגות ושאלה אחת גדולה

 

וינונה ריידר, שחקנית שבהחלט ראויה לשיקום הקריירה המתרחש בימים אלו, מלוהקת גם כאן (כמו ב"ברבור השחור") לדמות בעלת אישיות גבולית למרות שהתסריט מעצב אותה כדמות פגועה הראויה להוקעה,

ריידר מצליחה לתת לדמות אופי ולעורר הבנה למעשיה. חוץ מזה, אם את נשואה לגבר שנראה כמו קווין ג'יימס, שלא שוכב איתך ועוד הולך לבית זונות פעם בשבוע, האם זה לא לגיטימי לחגוג עם גברבר כמו טאטום?

 

פרשת הבגידה של ז'נבה מערערת את רוני, שמתחיל לעקוב אחר אשת חברו. בת' מתחילה לחשוד שהתנהגותו המוזרה ושקריו הלא אמינים מעידים על התמכרות חוזרת להימורים. שני הקשרים החיובים בחייו – עם ניק ועם בת' מתחילים להתערער בגלל האובססיה שאותה הוא מפתח למעשיה של ז'נבה.

 

זה לא אמין במיוחד, זה מוביל לסיטואציות שאפשר לטעון שיש בהן הומור "שחור", אבל זה מונח מכובס לסצנות לא נעימות ולא מצחיקות. ברור איזו דמות תצטרך לשלם את המחיר כדי שהסדר יושב על כנו. הניסיון, החיובי במהותו, לגעת בצדדים רציניים של הברומנס מסתכם בהתחסדות שמרנית ומעיקה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ג'יימס וריידר. יחסים במבחן
לאתר ההטבות
מומלצים