ביקורת: לפני שהשטן ידע / Before the Devil Knows You're Dead

הסגנון המיוחד שהכניס סידני לומט לסרטו החדש, "לפני שהשטן ידע…", הפך את הסרט הארוך הזה ליצירת מופת גאונית.

[גילוי עלילה לפניך] כשתזכה לחצי שעה בגן עדן ? תהנה ממנה, לפני שהשטן ידע שאתה מת…[/גילוי עלילה] במשפט זה מתחיל סרטו המופרע והחדש של סידני לומט. הסרט "לפני שהשטן ידע" (בשם המקורי באנגלית יש המשך למשפט: "לפני שהשטן ידע שאתה מת") הוא בהחלט סרט שצריך ללכת לראות, אבל כדאי לבוא אליו עם המון סבלנות. לא בגלל שהסרט איטי, ההיפך הוא הנכון, אלא פשוט מכיוון שהוא מחזיק את הצופה לכל אורך הסרט במעין ציפייה מהוססת, שגורמת לצופה להשתוקק לראות את המשך העלילה ? אבל לא לגמרי, וזאת משום שבצופה מקננת התחושה התמידית של חשש ממה שעומד להתרחש. תחושה שנוגסת ובועטת בבטן הרכה אשר בסוף כמעט ומתפוצצת מרוב רגשות מעורבים. מדובר בסרט דרמה מותח במיוחד, כפי שכבר נרמז מקודם, בעל סגנון מיוחד ואופן סיפור יוצא הדופן אשר במשך כמעט שעתיים מגולל בפני הצופה עלילה כמעט בלתי אפשרית על הדעת. למרות שאין מדובר ברעיון מקורי וחדשני לגמרי ? עדיין מדובר ביצירת מופת, המבוצעת בגאונות ? ישר להיכל התהילה של הקולנוע.

זהו סרטו האחרון של הבמאי הידוע, סידני לומט (כבר בן 83!), מוותיקי הבמאים של הוליווד שסרטיו זכו ליותר מ-50 מועמדויות לאוסקר והוא אף זכה בפרס על מפעל חיים לפני שלוש שנים. בין סרטיו היותר מוכרים, נזכיר את "סרפיקו" ו"אחר צהרים של פורענות", אשר מהווים את אבני היסוד של הקולנוע האמריקאי. לומט עושה גם כאן עבודה מצוינת ומפתיעה ויוצר דרמת-פשע קשוחה ואלימה מאוד, כזאת שלא כל כך ניתן להשוות אליה.

לומט מצליח ליצור בסרט קצב מסחרר שהופך את כל הסרט לחוויה מטרידה, אך עם זאת גם מהנה והטוויסט המרכזי הוא קפיצה מדמות-לדמות ומשחק מחוכם עם הזמן ביחס לסיפור המסופר, כך שכל סצינה נלמדת ממספר נק' מבט שונות, אשר כל אחת מגלה טפח חדש של העלילה. לומט מייצר אומנות לשמה, בצורה אלגנטית ושונה ובכך מבלבל את הצופה ומראה לו שלא את הכל ניתן לצפות ושגם את הצופה "החכם" אפשר להפתיע.

הסרט מספר את סיפורם של אנדי והאנק הנסון, אחים בדם אבל שונים במהותם. האנק (אית'ן הוק), האח הצעיר, האח הפחות מוצלח מבין השניים ? גרוש עם ילדה מתבגרת שאין ביכולתו לעמוד בדרישותיה (מבחינה כלכלית), חי בדירה מוזנחת וקטנה ומעביר את רוב זמנו בשתייה עד שכרות בפאב השכונתי. אנדי (פיליפ סימור הופמן), אחיו הגדול והמוצלח יותר של האנק, חי את "החלום האמריקאי" ? נשוי לאישה יפהפיה, ג'ינה (מריסה טומיי) ומנהל סגנון חיים ראוותני למדי הכולל התמכרות לסמים. אולם עם התקדמות העלילה, מבין הצופה כי למעשה מדובר בשקר, שכן בנוסף על הלחץ שמופעל עליו להצליח, ובנוסף לרגשי הנחיתות שצבר עוד בילדותו, מתברר שאין ביכולתו לעמוד בהוצאות הכספיות של סגנון חייו, ולמעשה עלילת הסרט סובבת סביב מאבקם של שני האחים למצוא את "הפתרון הקל" לבעיותיהם (הפשע לא משתלם…לפחות זה מה שאומרים) הבא לידי ביטוי ברעיון קיצוני למדי.

כיוון שאנדי מאמין שהפתרון לכל הצרות שלו בחיים זה בסך הכל קצת כסף, הוא משכנע את אחיו הצעיר, האנק, לשדוד את העסק המשפחתי ? חנות התכשיטים הקטנה של הוריהם שנמצאת בפרברי העיר. תוכניתו של אנדי משכנעת את האנק שכך כולם יצאו מרוצים ? הוריהם הקשישים יקבלו את כספי הביטוח, בעוד הם עצמם ימלטו עם הכסף בלי שאף אחד ידע ו/או יפגע. אבל, פשע מתוחכם ככל שיהיה, העניינים מסתבכים ושורה של צירופי מקרים והחלטות גרועות מובילות לשרשרת של טעויות אשר טגרדיה בסופה.

הסרט מתחזק את עצמו עם מספר שחקנים בולטים למדי, אשר בהחלט עושים את העבודה, חלקם יותר וחלקם פחות. פיליפ סימור הופמן, שמשחק את האח הגדול אנדי, מקבל שוב את הדמות אשר איכשהו תמיד מתלבשת עליו ? המנוול המתוחכם (ראה ערך "משימה בלתי אפשרית 3"). יחד עם זאת, ההפתעה הגדולה היא דווקא בדמותו של האח הצעיר, האנק שמגולמת על ידי אית'ן הוק שהפעם דווקא יוצא מגדרו ומשחק דמות מורכבת לחלוטין, נירוטית ומפתיעה, שמשכנעת לכל אורך הסרט. כל הכבוד! ליהוקו של אלברט פיני (למרות שעשה היסטוריה עוד מלפני שרובנו נולדנו, אין מצב שאתם מכירים את סרטיו, אז נוותר…) בתור אב המשפחה גם הוא תרם לאותנטיות ולאופן זרימת הסרט והוכיחה שגם בגיל מתקדם עם עבר רווי סרטים גדולים ומועמדויות לאוסקר ? אפשר עדין לאהוב אותו מחדש.

דווקא הליהוק של הצד הנשי בסרט מאכזב. את אשתו של אנדי, ג'ינה, משחקת מריסה טומיי ("סדנה לעצבים" ? נו, זה עם אדם סנדלר וג'ק ניקולסון) שכבר זכתה בפרס האוסקר על תפקידה בקומדיה "בן-דודי ויני". אולי בגלל שדמותה בסרט לא דורשת יותר מידי חוץ מתלבושות פרובוקטיביות (או שמא יש לומר חוסר תלבושות…) ומשפטים סתומים, טומיי נראית כאילו לא יצאה מגדרה ובאיזשהו מקום קצת מאכזבת.

הסרט מתבסס על תסריט די פשוט אך יחד עם זאת גם די גאוני שמובא באופן שונה ויחודי למסך, בלויתו, כמובן, של בימוי מצוין. לאורך כל הסרט ישנה תחושת "קדימה" כזו שסוחפת, בין אם על ידי עריכה גאונית ובין אם על ידי מוסיקת הרקע המוטרפת (תבינו רק כשתהיו שם) שמשתנה באופן מותאם לחלוטין לקצב. לא מדובר בסרט בעל אפקטים מטורפים ומיוחדים, אבל דווקא בגלל עובדה זו נוצרת תחושת אמינות שבהחלט תורמת לאהדה כלפי הסרט.

"לפני שהשטן ידע" הוא אחד הסרטים הטובים שיצאו השנה (לפחות עד היום) לקולנוע. זהו סרט שמדבר לכל גיל בגלל מגוון הדמויות והסיפור המשפחתי שמעטר את העלילה. מסוג הסרטים שתופסים אותך עמוק בבטן, מסובבים באכזריות, וגורמים לך להינות מכל רגע. תוסיפו לכל זה משחק מעולה של רוב השחקנים ובימוי אדיר ? והרי לכם שעתיים של סרט משובח. מומלץ מומלץ מומלץ!

דירוג: ★★★★★

לפני שהשטן ידע
ארה"ב, 2007
117 דקות
הפצה: סרטי יונייטד קינג, החל מ- 22.5.2008 בקולנוע
בימוי:
סידני לומט
תסריט:
קלי מסארסון
שחקנים:
אית'ן הוק
פיליפ סימור הופמן
אלברט פיני
מאריסה טומיי

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?