ביקורת: נגד כל הסיכויים

"נגד כל הסיכויים".

"נגד כל הסיכויים".

הסופר פיליפ קיי. דיק כתב ספרים רבים וידוע בעיקר בסיפורים ובספרים מתחום המדע הבדיוני. "בלייד ראנר" (1982) עם הריסון פורד היה הסרט הראשון שהתבסס על ספר של דיק, והסרטים המפורסמים והטובים ביותר שעובדו מספריו הם "זכרון גורלי" (1990) עם ארנולד שוורצנגר ו"דוח מיוחד" (2002) עם טום קרוז, וגם "צ'ק פתוח" (2003) עם בן אפלק היה בסדר. כעת מגיע "נגד כל הסיכויים" (במקור: The Adjust Bureau, "לשכת התיקונים") עם מאט דיימון, המבוסס על סיפור קצר של דיק (שהלך לעולמו ב-1982).

זהו הסרט הראשון כבמאי של ג'ורג' נולפי שכתב את התסריטים של "זהות אבודה" ו"אושן 12", שניהם עם דיימון. אני מאמין שבמאי מנוסה יותר היה מוציא תחת ידיו סרט טוב יותר (כריסטופר נולאן, במאי "התחלה", למשל). על אף שעלה 50 מיליון דולר, הסרט נראה כמעט זול (לנולאן היו נותנים 150 מיליון והיו רואים אותם על המסך). הסרט הרוויח כ-60 מיליון דולר בארה"ב, וזה לא מעט לסרט כזה. ומהו הסרט הזה? סרטי מדע בדיוני שאינם סרטי פעולה לא מכניסים כסף. ב"נגד כל הסיכויים" יש אמנם מרדף או שניים, אך אין מדובר בסרט פעולה. במרכזו של הסרט ניצב סיפור אהבה.

עלילת הסרט מתפרשת על פני מספר שנים בעיר ניו יורק. הפוליטיקאי דיויד נוריס (דיימון) רץ לסנט וצופים לו עתיד מזהיר. הוא פוגש במקרה את אֶלִיס הבריטית (אמילי בלאנט, "השטן לובשת פראדה") והם מיד מוצאים חן אחד בעיני השני. אך מסתבר שלקבוצה של גברים חובשי כובעים יש תכניות אחרות לגבי השניים.

קטעי הפתיחה שבהם מציגים לנו את נוריס הפוליטיקאי דרך כותרות בעיתונים וראיונות טלוויזיה (עם שדרנים אמיתיים, כולל ג'ון סטוארט) מיושנים ומעייפים. הרעיון של הסרט מעניין: מה מקומו של הגורל בעולמנו? על מה תהיו מוכנים לוותר כדי להגשים את חלומותיכם? על משיכה, רגעי התאהבות ומקריות. אך במקום שסיפור האהבה יהיה הבסיס של הסרט, הוא משתלט עליו והוא לא מספיק מעניין כי אין ספק או מתח אמיתי לגבי מה שיקרה והחורים בעלילה ענקיים.

"נגד כל הסיכויים".

"נגד כל הסיכויים".

רוב הסרט מרתק ומעניין לרדת לשורש העניין, אך על אף שאינו ארוך, נגמר לו האוויר לפני שמגיעים לסוף וההסברים קלושים ולוקים בחסר. כמו כן, אחרי רגע חשוב מאוד ביחסים בין דיויד לאליס מדלגים קדימה בזמן, ומפספסים רגעים משמעותיים וחשובים שמשפיעים על המשך הסיפור בין השניים- ולא אמרנו שסיפור האהבה הוא העיקר פה?

בצוות לשכת התיקונים עובדים תומפסון (טרנס סטמפ מסרטי "סופרמן", "הרפתקאותיה של פרסיליה מלכת המדבר" ו"יס-מן"), ריצ'רדסון (ג'ון סלטרי מהסדרה "הגברים של שדרות מדיסון") והארי (אנתוני מאקי מ"מטען הכאב"). מאקי מגלם את התפקיד שאליו מלוהק, בדרך כלל, מורגן פרימן, כולל קריינות מסכמת בסוף הסרט. ג'ניפר איל (אשתו של המטפל לוג ב"נאום המלך") מופיעה בשני קטעים כברמנית ואני חושד שחתכו קטעים נוספים ובעלי משמעות שבהם הופיעה כי אחרת למה לקחת שחקנית לא אלמונית לתפקיד כה שולי?

מדובר בעוד סרט על פי יצירה של פיליפ קיי. דיק עם רעיון נהדר שהופך לסרט בינוני בלבד, כמו "נקסט" (2006) עם ניקולס קייג', למשל.

דירוג: ★★★☆☆

נגד כל הסיכויים
ארה"ב, 2011
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-14.04.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
ג'ורג' נולפי
תסריט:
ג'ורג' נולפי
פיליפ ק. דיק
משחק:
מאט דיימון
אנתוני מאקי
אמילי בלאנט
ג'ורג' נולפי

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?