שתף קטע נבחר

פגישת מחזור עצבנית

הבמאי ג'סטין לין רמס ב"מהיר ועצבני 5" את דוושת הגז. למרות הפגמים שבו, אפשר להשוות את הסרט לשתיית חמישה משקאות אנרגיה ברצף: לא בריא, אבל עושה את העבודה. וגל גדות? מספקת בעיקר את סצנת הביקיני בהילוך איטי


"מהיר ועצבני 5" (Fast Five) אינו רק הפרק האחרון בסדרת סרטי הקיץ החוגגת עשר שנים לקיומה, אלא גם סוג של פלא בעולם המוגבל של סרטי הז'אנר.

 

 

הסדרה, ששתי דמויות המפתח שלה - עבריין המרוצים דום טורטו (וין דיזל) וסוכן ה-F.B.I השתול בראין אוקונור (פול ווקר) נטשו אותה, עלתה בפרק השלישי על המסלול המהיר לפח הזבל של ספריות ההשכרה. אבל החזרה המפתיעה של שתי הדמויות בפרק הרביעי הכפילה את הרווחים, אך זה החמישי צפוי להצליח אף יותר, בהיותו הטוב בסדרה.

 

הפגמים הקבועים לא נעלמו, הדמויות רחוקות מתחכום, רגעי הכנות הרגשית והכאב של הדמויות מושתתים על קלישאות. הרצף העלילתי לוקה קשות בסבירותו וכך גם הגרסה האלטרנטיבית לחוקי הפיזיקה, המאפיינת את הסדרה.

 

במהותו "מהיר ועצבני 5" הוא גרסת הדמיה למשחק מחשב שאליו לוהקו שחקנים בשר ודם. אבל הבמאי ג'סטין לין, במאי הבית מאז הפרק השלישי, מגיע סוף סוף לבשלות סגנונית ורומס בכף רגלו את דוושת הגז. התוצאה משולה לשתייה של חמישה משקאות אנרגיה ברצף: זה ממש לא בריא אבל עושה את העבודה.

 

מציאות מדומה

בסוף הפרק הקודם דום נכלא ונדון ל-25 שנה בפנים. כותרות הסיום של מספר 4 הן הפתיחה של 5. ניסיון היירוט של אוטובוס האסירים נעשה באמצעות תקיעת מכוניתו של בריאן לצד האוטובוס הדוהר.


גדות ב"מהיר ועצבני 5". ג'יזל ישר בהילוך איטי

 

התוצאה אינה מחיצת המכונית אלא 20 גלגולים מהירים של האוטובוס על צדו. חרף הריסוק המוחלט, אף אסיר או סוהר לא נהרג ורק דום נעלם מזירת הפעולה. למי שאין בעיה עם ריאליזם בנוסח וויל אי. קיוטי, השעתיים הבאות יהיו חגיגה אחת גדולה.

 

זירת הפעולה היא ריו דה ז'נירו, על רחובותיה הסואנים, הפאבלות הצפופות והאלימות שלה, וחופי הים הגדושים בפלחי ישבן חשופים. בריאן וזוגתו מיה (ג'ורדנה ברוסטר), שהיא גם אחותו של דום, משתתפים יחד עם דום בפעולת שוד של רכבים מרכבת נוסעת.

 

המשימה, בשליחותו של ברון הסמים רייס (ג'ואקים דה אלמידה), מסתבכת. השלישייה מוצאת עצמה בעימות מסוכן ומפתחת רצון עז לפגוע בכיסו של המנוול באמצעות שוד של כ-100 מליון דולר מהונו.


דיזל ו-ווקר. על הגג

 

המשימה מורכבת מחייבת גיוס כוחות עזר, והופכת את הסרט לכנס מחזורים של דמויות שהופיעו בפרקים הקודמים.

בדומה לסדרת סרטי "אושן", לכל אחת מהדמויות יש מומחיות שהיא תידרש ליישם במהלך ביצוע השוד המתוחכם.

 

וינס (מאט שולז), חבר הילדות הנאמן של דום מהסרט הראשון; "רום" פירס (טיירס גיבסון) המכונאי מהפרק השני; האן סאול-או (סונג קאנג) המוכשר ב"להיות אסיאתי" מהפרק השלישי והרביעי ואחרונה חביבה היא ג'יזל ישר (גל גדות) מהסרט הרביעי, שסצנת השיא בכיכובה כוללת הילוך איטי ובגד ים המצולם מאחור.

 

התפוצצות טסטוסטרונית מגוחכת ומשעשעת

בשונה מסדרת "אושן", שחקני המשנה אינם בקליבר המאפשר הפגנות משחק משועשעות ומודעות לעצמן. התסריט אינו מתעסק בקשקושי הומאז'ים ובדיחות פרטיות.


חבורת "מהיר ועצבני". כולם חוזרים לעבודה בסרט החמישי

 

גם אם רוב משפחת "מהיר ועצבני" משתתפת בסרט, ברור כי דום, הפטריארך, הוא הדמות שאליה כולם נושאים עיניים. אך מה לעשות ושותפו הלבן להשתובבויות גבריות כבר נמצא בקשר זוגי עם אחותו? הפתרון לבעיה זו הוא הקלף המנצח של הסרט.

 

חילוצו של דום מהכלא שולח בעקבות החבורה את ציד הראשים האולטימטיבי של הרשויות האמריקאיות - לוקאס "לוק" הובס (דווין "דה רוק" ג'ונסון). הוא ואנשי צוותו מגיעים לריו ופועלים בנחרצות של יחידת עילית אמריקאית באבאטבאד שנשלחה לחסל את בן לאדן. כל מה שעומד בדרכם נרמס או מרוסס, כולל חלק לא מבוטל מיושבי הפאבלות שנקלעו לסרט מלחמה אמריקאי.

 

הובס הוא הר אדם שרירי ועצבני שאופיו עוצב בהשראת הדמות הנחושה אותה גילם טומי לי ג'ונס ב"נמלט" (1993). כל מילה או מחווה שלו היא התפוצצות טסטוסטרונית מגוחכת ומשעשעת כאחד.

 ברגעי השיא, כשהוא נמצא בעימות חזיתי עם דום, עור שחום מול עור שחום, שריר מול שריר וקרחת מיוזעת אחת מול אחרת, לא ברור אם הם עומדים לקרוע אחד את השני או ללקק זה את ראשו של זה.

 

סצנות האקשן אפקטיביות להפליא. הכל מוביל למרדף מצוין בסופו של הסרט, בו הורסים חברי הקבוצה חצי מהעיר בדרכם להשלמת המשימה. סביר להניח שאם לראש העיר היתה אפשרות לבחור, הוא היה מעדיף להעביר להם את 100 מיליון הדולר ולחסוך את העלות הגבוהה בהרבה של שיקום ריו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גל גדות. בגד ים מצולם מאחור
לאתר ההטבות
מומלצים