כוכב הקופים: המרד – ביקורת #1

"כוכב הקופים: המרד".

"כוכב הקופים: המרד".

יחסית לרומן צרפתי מ-1963, ל"כוכב הקופים" של פייר בולה יש היסטוריה קולנועית ענפה: הסרט המפורסם מ-1968 עם צ'רלטון הסטון (שאת סופו מכיר כל חובב קולנוע, גם כזה שלא צפה בסרט) שהוליד ארבעה סרטי המשך בארבע שנים, סדרה וסדרה מצוירת; וב-2001 ביים טים ברטון גרסה חדשה לספר, עם מארק וולברג, טים רות' והלנה בונהם קרטר. כעת מגיע אלינו "כוכב הקופים: המרד" שמתרחש בימים שלפני קיומו של כוכב בשליטת קופים.

ויל (ג'יימס פרנקו, "127 שעות" שאתם מתבקשים לראות) עובד על קופים במעבדת מחקר בחברה "ג'ן-סיס" (שילוב של "גנים" ו"מערכת" ומשחק על המילה "בראשית") בסן פרנסיסקו, והוא מגדל בביתו קוף לא רגיל. יש סרטים שבהם לדמות הראשית יש כלב או חתול כדי שתהיה לה אל מי לדבר, אך במקרה הזה היה מתפתח קונפליקט מיותר עם הקוף המאומץ, אז לוויל יש חברה יפהפיה: קרוליין, וטרינרית בגן חיות (פרידה פינטו, "נער החידות ממומביי"). אחרי שמופיעה כתובית "אחרי 5 שנים" כדי שהגור יתפתח לקוף בוגר, מנהלים ויל וקרוליין ויכוח שהיה צריך להתנהל בקטע הקודם, לפני שחלפו השנים – בכל מקרה, אין לה סיבה אמיתית להיות שם, חוץ מלהיות אוזן יפה היא לא עושה הרבה מעבר להדבקת נשיקה קלישאתית לגיבור רגע לפני שהוא יוצא מטפורית להציל את העולם.

"כוכב הקופים: המרד". ג'יימס פרנקו.

"כוכב הקופים: המרד". ג'יימס פרנקו.

בכל ההפקות הקודמות של "כוכב הקופים" נעזרו בפלאי האיפור, ואילו הפעם מסתמכים על אפקטים מדהימים ומרשימים שבהם שחקנים מגלמים את הקופים השונים. התנועות וההבעות של השחקנים מיתרגמות באמצעות עשרות מצלמות וחיישנים ובעיבוד מחשב לדמויות הנראות בסרט. מדהים שאפילו בתחום הזה כבר יש טייפקאסטינג, כשאת תפקיד הקוף בתפקיד הראשי מגלם אנדי סרקיס שגילם את גולום/סמיגל בטרילוגיית "שר הטבעות" ואת קונג ב"קינג קונג" (2005).

"כוכב הקופים: המרד" עשוי טוב ויש בו אזכורים יפים לסרט מ-1968 (כולל פסל החירות ומספר משפטי מפתח), מוסיקה מוצלחת מאוד של פטריק דויל ("מהומה רבה על לא דבר"), תנועות מצלמה נהדרות ודרך יפה להראות את התפתחות הקופים ומה שמוביל ל"מרד", אך החלק הזה ארוך מדי והסוף השאיר אותי די אדיש. ואל תקומו ברגע שמתחילות כתוביות הסיום כי בהמשך יש עוד קטע קצר. משחקו של פרנקו, שחקן שאני מחבב, מאוד לא אחיד. הוא בסדר מחוץ למעבדה, בתוכה הוא עייף ולא אמין. הדמויות האחרות בסרט פשוטות וחדגוניות ומתנהגות באופן קבוע לכל אורך הסרט: השכן העצבני, מנהל החברה שבה ויל עובד, מנהל מכלאה של קופים ובנו שמטפל בחיות בלי לאהוב אותן (טום פלטון, דרקו מלפוי בסדרת סרטי "הארי פוטר").

דירוג: ★★★☆☆

כוכב הקופים: המרד
ארה"ב, 2011
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-11.08.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
רופרט ווייאט
תסריט:
פייר בול
ריק ג'פה
אמנדה סילבר
משחק:
ג'יימס פרנקו
טום פלטון
פריידה פינטו
אנדי סרקיס
בריאן קוקס
ג'ון לית'גו

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?