ביקורת: הונאה / Deception

הונאה

הסרט "הונאה" יעבוד אך ורק על צופים שמעולם לא ראו סרט. כל מהלך בו, כל התפתחות בו וכל משפט שנאמר בו צפוי מראש.

כסרט מתח, "הונאה" היה אמור להשאיר אותנו דרוכים לכל אורכו. זוהי הרי גדולתו של הז'אנר. הדמויות מסקרנות, מה שעובר עליהן מרתק והכי חשוב, העלילה מפתיעה אותנו. סרט מתח טוב בראש ובראשונה חייב להפתיע – אחרת הוא לא אפקטיבי. כסרט מתח "הונאה" היה אמור לספק לנו את הדברים האלו, אך הוא כשל הכל התחומים. אם אנחנו יכולים לצפות את הצעד הבא של הגיבור שלנו או של הכוחות שנגדו, אם אנחנו יודעים מה הולך לקרות בהמשך הסרט או מה יגידו במשפט הבא, אנחנו לא נהיה במתח.

יואן מק'גרגור מגלם את ג'ונתן קווארי, רואה חשבון אשר מכור לעבודתו וחי חיים משעממים. הוא פוגש את וויאט בוז (יו ג'קמן), ההיפך המוחלט ממנו, עורך דין כריזמטי, נהנתן אשר חי את החיים הטובים. קווארי יוצא מפגישה זו בטעות עם הטלפון הסלולרי של בוז ומכאן חייו מתחילים להשתנות. הוא מוצא את עצמו כחלק ממועדון סקס שמשתייכים אליו אנשי העסקים החזקים והמשפיעים של ניו יורק שנקרא בפשטות "הרשימה". הכל טוב ויפה עד שפוגש ג'ונתן את הבחורה האחת שגורמת לו לשבור את החוקים, "אס" (S) המגולמת בידי מישל וויליאמס.

לא ברור איך התגלגלו מק'גרגור וג'קמן לסרט הזה, היות והשנים כבר הוכיחו את עצמם גם בכישורי משחק וגם בבחירת פרוייקטים מעניינת. הצמד לא מצליח להציל את הסרט שהבעיות בו מתחילות קודם כל מתסריט רע, צפוי ומלא קלישאות. מצאתי את עצמי לא פעם משלימה משפטים בזמן שהם נאמרים או צופה מראש את המשפט הבא שיבוא. כל דבר שמצפים לו מעלילה כזאת אכן קורה והבעיה היא שלא קורה שום דבר אחר. במילים אחרות, הסרט הוא סצינה צפויה מראש אחרי סצינה צפויה מראש.

ג'קמן ומק'גרגור מאכזבים שניהם במשחק שלהם ולא הייתי מתפלאת אם הם היו מעדיפים לשכוח את קיומו של הסרט והשתתפותם בו. מישל וויליאמס יפיפיה על המסך הגדול אך חוץ מיופי היא לא מביאה עוד הרבה למסך. אם בסרט זה, היה המפגש הראשון שלי עם שלושת השחקנים האלו לא הייתי טורחת להמשיך לעקוב אחריהם או לבדוק סרטים נוספים שהם השתתפו בהם. אף אחד מהם לא מצליח לרגש כשהוא צריך והרבה פעמים מילים שהם אומרים מרגישות מזויפות ומשוחקות מדי.

כל הבעיות בסרט נובעות קודם כל מתסריט רע שלא ברור לי איך אחרי שקראו אותו המשיכו הלאה להפיק אותו. מארק בומבאק, התסריטאי, אחראי גם לתסריט של "מת לחיות 4" ושם דווקא הצליח לעשות עבודה לא רעה, כך שלא ברור מה קרה לו עם התסריט לסרט הזה. את מושכות הבימוי קיבל במאי חדש, מרסל לאנגנגר, במאי שבלי ספק עדיין לא מוכן ובשל מספיק בשביל לביים סרט. הוא לא יודע כיצד לבנות מתח, כיצד להפתיע את הצופים שלו, להדריך את השחקנים שלו או להראות לנו דברים שונים בצורה נכונה שתפתיע אותנו או תעורר בנו איזשהו רגש או ציפיה.

דירוג: ★☆☆☆☆

הונאה
ארה"ב, 2008
107 דקות.
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-11.09.2008 בקולנוע.
בימוי:
מרסל לנגנגר
תסריט:
מארק בומבאק
שחקנים:
יואן מק'גרגור
יו ג'קמן
מישל וויליאמס

חחחחח
אהבתי את משפט הפתיחה
🙂
האמת שאפילו מהטריילר של הסרט קיבלתי את התחושה של עלילה מאוד צפויה, אבל חשבתי שאני מדמיין…

בכל מקרה, ממש נמאס לי ששחקנים כ"כ טובים כדוגמת ג'קמן ומק'רגור שלוקחים תפקידים בסרטים כ"כ גרועים!!

רק נותר לי להאמין שלפחות הם נזדקקו לכסף מהסרט לאיזה מכון גמילה ממש סודי הממוקם באתר נופש עוצר נשימה – כך לפחות יצא להם משהו טוב מכל הסיפור.

יאקוזה

האמת, הסרט כל כך צפוי שבהתחלה אתה מתקשה להאמין שזה אמיתי, מצפים לאיזה טוויסט אבל ככל שמצפים יותר כך האכזבה מהסרט גדולה יותר.
פשוט גרוע!
יואן מק'גרגור ממש דומה לטובי מגוואייר, לאנשי ספיידרמן אם וכאשר לא יגיעו לסיכום עם טובי…

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?