"נערה עם קעקוע דרקון" 2011 – ביקורת

"נערה עם קעקוע דרקון". רוני מארה.

"נערה עם קעקוע דרקון". רוני מארה.

בתור מי שאינו מעריץ מושבע של סרטי דיויד פינצ'ר, הסגנון והצבעים בהם הוא עיצב את סרטיו האחרונים משתלבים יפה בגרסת "נערה עם קעקוע דרקון" שלו. יחד עם אסופת כוכבים מסקרנת וכימיה מוצלחת בין שני כוכבי הסרט – רוני מארה ודניאל קרייג – אפשר לדלג מעל משוכת התסריט הסתמי שמתבסס בעיקר על מתיחת גבולות תיאורה של אלימות קשה במיוחד, ולהנות מהסרט למרות אורכו המשמעותי.

"נערה עם קעקוע דרקון" הוא עיבוד הוליוודי לספר השבדי באותו השם מאת סטיג לרסון, שמצא את מותו בטרם פורסם ספר זה – הראשון מבין טרילוגית ה'מילניום' שלו שמכרה למעלה מ-65 מיליון עותקים ב-46 מדינות. הספר כבר עובד לסרט אפקטיבי במולדתו, ומשניגש פינצ'ר לביים את הגרסה שלו, הודיע מראש כי ישנה מעט את סוף העלילה, שהיתה ידועה ליותר-מדי אנשים בעיניו והוא רצה לחדש קצת. דיויד פינצ'ר הוא במאי עם שני הישגים טובים בעיני, שגם זוכים להערכה גבוהה יחסית: "מועדון קרב" (שהטיס את אדוארד נורטון למעמד של שחקן מוכר ומוערך יחד עם "אמריקה X" שנה קודם) ו"שבעה חטאים" ([ספוילר]שהביא לנו את ראשה הכרות של גווינת' פאלטרו[/ספוילר]). שני סרטים אלו נעשו בשנות ה-1990, אבל אם צריך להמליץ על מי מסרטיו, הם היו הבחירה היחידה שלי. באחרונה הוא דווקא זוכה לאהדה בזכות סרט הפייסבוק "הרשת החברתית", שהעמיד אותו לפרס האוסקר (וזיכה אותו בפרס גלובוס הזהב לבימוי, בין היתר) בפעם השניה אחרי "הסיפור המופלא של בנג'מין באטן" שנתיים קודם. במבט על כלל סרטיו של פינצ'ר, רובם הם אנקדוטות חביבות, שזוכים להערכת-יתר עצומה ("זודיאק", שפשוט לא מתקדם לשום מקום כבר מאמצע העלילה, הוא דוגמה מצוינת), ו"נערה עם קעקוע דרקון" אינו סרט שונה מהם.

לפינצ'ר כן יש כמה יתרונות, שבולטים ב"נערה עם קעקוע דרקון" שלו. הוא החל את דרכו בתור במאי קליפים מוסיקלים, וקליפ הפתיחה של "נערה" שלו הוא לא פחות מיצירת מופת מרהיבה שמשתלבת בצורה מושלמת עם המוסיקה המלווה אותה. גם אם זו החויה היחידה שתצאו איתה מהסרט, יצאתם נשכרים. לא רק בעיצוב אנימציה לקליפים הצליח כאן הבמאי: הסגנונות הצהובים והכחלחלים שהוא מנהיג בחלק מסרטיו (והיה בולט במיוחד ב"רשת החברתית" למשל) – החי למה שקורה בדרך כלל בין דלתיים והמדכא למה שקורה לרוב בחוץ – משתלבים כאן בצורה יפה מאד, ואני הרי אדם ששיפוטי לסרט לא משולהב בידי עיצוב (ראו ביקורתי על "אווטאר")

"נערה עם קעקוע דרקון". דניאל קרייג, כריסטופר פלאמר.

"נערה עם קעקוע דרקון". דניאל קרייג, כריסטופר פלאמר.

שם הסרט מבוסס על הגיבורה הנשית הראשית, ליסבת' סלאנדר (רוני מארה, "סיוט ברחוב אלם" גרסת 2010), אאוטסיידרית מופרעת בעלת חכמה כבירה, מראה פאנקיסטי משונה, נטיה לאלימות וחוסר רצון להתחבר עם הבריות. קעקוע הדרקון שלה ממלא כשניה מהסרט, ובזאת נגמרת האנקדוטה. ליסבת' נשכרת לבלוש אחר העיתונאי מיכאל בלומקוויסט (ג'יימס "דניאל קרייג" בונד) בכדי לאשש את טוהר מידותיו בטרם ישכור אותו אחד מעשירי שבדיה (כריסטופר פלאמר) לחקור עבורו את רצח אחייניתו האהובה, כמה עשורים קודם. פרשת הרצח קושרת את משפחת ונגר העשירה והמסוכסכת, אך פינצ'ר לא מתמקד בהם מספיק כדי להקשות על הצופים לפענח חלקים משמעותיים מן התעלומה (מעט מדי חשודים, שחקנים מוכרים מדי בתפקידי מפתח). בלומקוויסט מצליח לגלות על האישה שחקרה עליו, ומושך אותו לעזור לו להתקדם בפרשה.

העלילה שעיבד סטיבן זייליאן ("מאניבול" המצוין) לפי הספר, מנסה לבקר את החברה האנושית, וביחוד את השחיתות בה. בפועל, העלילה לא עושה זאת בהצלחה מסחררת, גם לא מיוחדת במינה, ועיקר האפקטיביות של הסרט נשענת על האלימות הקשה המוצגת בו. מארה (אחותה הצעירה של קייט מארה, "טראנס סיביריאן"), ששיתפה פעולה עם פינצ'ר למשך כעשר דקות מצטברות ב"רשת החברתית" – ניקבה והתעללה בגוף המושלם שלה לצורך התפקיד, אותו היא עושה בצורה ראויה להערכה. מה עוד, שלהבדיל מנומי ראפיס אשר גילמה את סלאנדר בגרסה השבדית והקפיצה את הקריירה שלה לרמה בינלאומית עם כיכוב בסרט "שרלוק הולמס 2" שמוקרן בימים אלו בבתי הקולנוע בארץ, ועם "פרומתאוס" של  בעתיד הלא-רחוק; ליסבת' סלאנדר של רוני מארה היא דמות שהרבה יותר קל לחבב ולרצות ביקרה. את סלאנדר של ראפיס די שנאתי לכל אורך הסרט, וגם בהמשכיו. גם דניאל קרייג לא רע בתפקידו (להבדיל מסרטי בונד), ולשניים יש כימיה בולטת על המסך.

"נערה עם קעקוע דרקון". רוני מארה.

"נערה עם קעקוע דרקון". רוני מארה.

פינצ'ר ידוע כמי שלפסקול הסרט שלו יש משקל רב, וגם ב"נערה" הסיפור זהה, ומצוין. גם הצילום מענין, וכאמור לסגנון הצבעים של פינצ'ר יש כאן משקל חשוב. אם לא בעלילה מחוכמת מדי חפצה נפשכם, ו-157 דקות הריצה של הסרט אינן מרתיעות אתכם, צפויה לכם חויה נעימה מאד, שספק אם תזכרו לימים.

דירוג: ★★★½☆

נערה עם קעקוע דרקון
ארה"ב, 2011
157 דקות.
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-29.12.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
דיויד פינצ'ר
תסריט:
סטיבן זייליאן
סטיג לרסון
משחק:
דניאל קרייג
רוני מארה
סטלאן סקרסגארד
כריסטופר פלאמר
רובין רייט
ג'ולי ריצ'ארדסון
יוריק ון ווגנינגן
סטיבן ברקוף
גורן ויסנז'יק
דונלד סומפטר
אולף פריברג

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?