מאניבול – ביקורת

"מאניבול". ג'ונה היל, בראד פיט.

"מאניבול". ג'ונה היל, בראד פיט.

"מאניבול" אינו סרט ספורט טיפוסי. האמריקאים, צרכני ספורט מושבעים, אוהבים סרטי ספורט. פוטבול, בייסבול וכדורסל הם שלושת ענפי הספורט המצליחים ביותר בארצות הברית ובכל שנה מופק לפחות סרט אחד על קבוצה, מאמן או שחקן, לרוב על פי סיפור אמיתי. כדי ליהנות מ"מאניבול" יש להתכונן לסרט אטי ועדיף להבין מעט בחוקי משחק הבייסבול (ראו פסקה אחרונה).

"מאניבול" מתאר את הסיפור האמיתי של בילי בִּין (בראד פיט, שכמו ב"אושן 11" נראה בקטעים רבים מהסרט כשהוא אוכל), מנהל קבוצת הבייסבול של אוקלנד. הסרט עוקב אחר ההכנות לקראת פתיחת העונה החדשה ועונת המשחקים של 2002 (משחקי הליגה מתחילים באפריל והאליפות נקבעת באוקטובר). בעונת 2001 הקבוצה הצליחה, אך היא מתקשה להתמודד מול הקבוצות האחרות בליגה שהתקציב שלהן גדול משלה פי כמה. הניו יורק יאנקיס, במקרה הזה, היא כמו מכבי תל אביב בכדורסל אצלנו: יש להם הרבה מאוד כסף שבזכותו הם יכולים לצרף לשורות הקבוצה את טובי השחקנים בליגה. בילי מבין שהוא לא יכול להתחרות בקבוצות האחרות בשיטה המקובלת, ומאמץ דרך ניהול אחרת, בעזרת פיטר ברנד (ג'ונה היל), צעיר בוגר "ייל" שמעריך שחקנים ואת הישגיהם בפרמטרים שונים מהמקובל.

"מאניבול". פיליפ סימור הופמן.

"מאניבול". פיליפ סימור הופמן.

שנאתי את "קפוטה", סרטו הקודם של הבמאי בנט מילר. הפעם הקצב האטי משרת את הסרט ששומר על עניין, ויפה לראות את ההתנהלות האמיתית של הדברים בלי לפאר את הדברים- רגעים קטנים של המנהל, עם חברי הצוות שלו ועם שחקני הקבוצה, בלי מוסיקה ורעשים, וזאת לצד מונטז'ים עם המוסיקה הסוחפת המתאימה כשצריך.את התסריט, שמבוסס על ספר עיון, כתבו שניים מהתסריטאים המוערכים בהוליווד כיום: סטיבן זייליאן ("רשימת שינדלר") ואהרון סורקין ("הרשת החברתית"). למרבה המזל, הסרט לא תלוי יותר מדי בדברי פרשני טלוויזיה שנשמעים ברקע, למרות שביניהם חבוי אחד הרגעים היפים בקשר למאמן הקבוצה. את מאמן הקבוצה מגלם פיליפ סימור הופמן (שגילם את התפקיד הראשי ב"קפוטה") בתפקיד קטנטן. החיים האישיים של הדמויות כמעט לא באים לידי ביטוי. על בילי אנחנו יודעים שיש לו אישה לשעבר הנשואה בשנית (רובין רייט בקטע אחד, בשני רק שומעים את קולה; את בעלה מגלם הבמאי ספייק ג'ונז), ולפעמים הוא נפגש עם בתו. אותה בת שרה שיר מקסים ומתאים להפליא לסרט, גרסה לשיר הזה.

אל אף שלא מדובר בסרט הרגיל על קבוצה שלא מצליחה, מאמן חדש שמגיע ומפיח אמון מחודש בשחקנים העייפים עד לניצחון המתוק בגמר, הסרט גרף סכום נאה של למעלה מ-70 מיליון דולר בארה"ב. בראד פיט וג'ונה היל הם צוות מצוין. היל, בתפקיד דרמתי ושונה מאלו שיש לו בקומדיות הקלילות שבהן הוא לרוב משחק, מצליח להצחיק גם פה כשצריך, ומבלי להתאמץ. סוף הסרט קצת נמתח יותר מדי, והחזרה שלו לקצב אטי וקטעים עם דיבור ארכני הופכים למעט מעיקים בשלב הזה. יש סרטים שקל יותר להמליץ עליהם, "מאניבול" אינו סרט לכל אחד.

"מאניבול". בראד פיט.

"מאניבול". בראד פיט.

מה שחשוב לדעת על בייסבול בשביל הסרט הזה, על רגל אחת:

המשחק מחולק ל-9 סיבובים (innings). כל סיבוב מחולק לשניים, פעם קבוצה אחת מנסה להשיג ניקוד כששחקניה עולים לחבוט, ואז הקבוצה השנייה. לכן bottom of the ninth = הזדמנות אחרונה של הקבוצה השנייה להשיג ניקוד, כשהיא יודעת כבר מה הניקוד הסופי של הקבוצה היריבה.

כל מהלך משחק מתחיל כשחובט (batter) ניצב לפני המגיש (pitcher). אם המגיש לא זורק לכיוון, השופט קורא ball- ארבעה כאלה והחובט מתקדם באופן אוטומטי לתחנה הראשונה (מה שנקרא "הליכה" walking). אם המגיש זורק לכיוון והחובט לא מצליח לגעת בכדור עם המחבט, השופט קורא strike- שלושה כאלה והחובט פסול ויורד חזרה לספסל.

כל חובט שמצליח לעבור את כל התחנות ולהגיע חזרה לתחנה הראשונה שווה נקודה. אם חובט נמצא בין תחנות כששחקן יריב תופס את הכדור מהאוויר, השחקן פסול. אם הכדור נופל לאדמה, כדי לפסול את השחקן, הכדור צריך להגיע לידיו של שחקן ששומר על התחנה לפני שהשחקן נוגע בה.
באנט (bunt): כשהחובט לא מעיף את הכדור אלא רק נוגע בו וגורם לו להתגלגל על הדשא.

דירוג: ★★★½☆

מאניבול
ארה"ב, 2011
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-17.11.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
בנט מילר
תסריט:
סטיבן זייליאן
אהרון סורקין
סטן צ'רווין
מייקל לואיס
משחק:
בראד פיט
ג'ונה היל
רובין רייט
פיליפ סימור הופמן
כריס פראט
קת'רין מוריס

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?