שתף קטע נבחר

"סוס מלחמה": סטיבן שפילברג עדיין על הסוס

אחרי האכזבה מ"הרפתקאות טינטין", שב אלינו סטיבן שפילברג בגדול עם "סוס מלחמה" - דרמה תקופתית מרגשת וסוחפת שמחזירה אותנו לימים בהם הקיטש הקולנועי היה בעל ערך משלו

"סוס מלחמה" ("War Horse"), סרטו החדש של סטיבן שפילברג, על פי ספרו של מייקל מורפורגו (שהפך גם ללהיט בימתי), הוא קיטש טהור. אבל זהו קיטש סוחף, מבוים בתנופה, עתיר סצינות יפהפיות וסנטימנטליות, שמצליח לנטרל את מנגנוני ההגנה הציניים ביותר.

 

ביקורות סרטים אחרונות בערוץ הקולנוע של ynet:

 

אכן, קשה להישאר אדיש נוכח גורלו של סוס אצילי וכמעט-אנושי, הנשלח אל שדות הקטל של מלחמת העולם הראשונה. האיוולת האנושית ואכזריותה של המלחמה מתעצמות כאשר הן מובאות מבעד לסיפורו של סוס, הצופה בכמה מבני מינו כאשר הם קורסים ומושמדים בידי בני אדם משום שאינם מסוגלים עוד להביא תועלת בחזית. להבדיל, קשה גם שלא להתלהב מהעוצמה הגלומה בדימוי הקולנועי כל כך של סוס דוהר.

 

קיטש, אבל איכותי

העלילה מתרחשת, כאמור, על רקע מלחמת העולם הראשונה, באחד מאזוריה הכפריים של אנגליה. חוואי גאה (פיטר מולאן, "קוראים לי ג'ו") רוכש סוס צעיר במכירה פומבית, בעיקר כדי להתריס כנגד בעל הבית שלו (דיוויד ת'יוליס, "עירום") המתמודד מולו. הוא מביא את הסוס הביתה, למגינת לב רעייתו (אמילי ווטסון, "לשבור את הגלים"), אך לשמחתו הרבה של בנו, אלברט (ג'רמי אירווין), שנפשו נקשרת מיד בזו של החיה, לה הוא מעניק את השם ג'ואי.

 

 

עם פרוץ המלחמה ובצוק העיתים, מוכר אבי המשפחה את ג'ואי לקצין צעיר בחיל הפרשים (טום הידלסטון), למורת רוחו של אלברט. מכאן והלאה עוקב הסרט אחר תלאותיו של הסוס העובר משורותיו של הצבא הבריטי לשימושו של הצבא הגרמני, ואחר כך אף שוהה ארעית במחיצתם של חוואי צרפתי (נילס ארסטרופ, "נביא") ונכדתו.

 

אמילי ווטסון, ג'רמי אירווין ופיטר מולאן. ויש גם סוס ()
אמילי ווטסון, ג'רמי אירווין ופיטר מולאן. ויש גם סוס
 

 

במקביל, מתוארת האודיסיאה של בעליו הצעיר המתגייס לצבא, ואינו נואש מחיפושיו אחר הסוס. שיאו המפעים של הסרט מתרחש בשטח ההפקר שבין השוחות, כאשר שני חיילים מהצבאות היריבים, בריטי וגרמני, חוברים לרגע על מנת לחלץ את ג'ואי מסבך חוטי תיל שעוטף ופוצע אותו. נכון, זוהי הסנטימנטליות הדביקה בהתגלמותה (ומראהו של הסוס הסבוך בתיל הוא כמעט בלתי אפשרי לצפייה), אבל גדולתו של שפילברג היא ביכולתו להפוך את הסצינה הזו למומנט קולנועי קסום.

 

חלקו הראשון של "סוס מלחמה", המתרחש בנופיה הכפריים של אנגליה, מזכיר באסתטיקה שלו את יצירותיו של ג'ון פורד שצולמו בארץ אבותיו, אירלנד, ובמיוחד "האדם השקט" (1952). הוויזואליה המרשימה של סצינות הכפר מעניקה לסרט אותו מימד נוסטלגי וסנטימנטלי שאפף את הסרטים הבריטיים של התקופה: צבעוניות עזה, מלאכותית כמעט, שמטעינה בזיכרון את העבודות שצילם ג'ק קרדיף ("נרקיס שחור"), ושימוש יצירתי בנופים הנפלאים, כולל שקיעה כתומה מרהיבה החותמת את הסרט ומזכירה, אגב כך, סצינה דומה מ"חלף עם הרוח".

 

ככה עשו פעם סרטים. מתוך "סוס מלחמה" ()
ככה עשו פעם סרטים. מתוך "סוס מלחמה"
 

 

בעוד חלקו זה של הסרט מתכתב עם "הסייח השחור" הקלאסי, ההמשך נראה יותר כמו גרסת ההולכי-על-ארבע של "במערב אין כל חדש". הזוועה האנושית שנחשפת בחלקו השני של הסרט (ומתוארת באופן שהולם את ייעודו לכל המשפחה), ומוצגת מבעד לעיני הסוס – מהדהדת בזיכרון את "בלתאזר" של רובר ברסון. בסרט מ-1966, הגיבור הוא חמור הנושא בשקט ובאצילות את הסבל שצופן לו גורלו. עם זאת, ב"סוס מלחמה" נעדר, מטבע הדברים, אותו מימד אלגורי ורוחני שפיעם ביצירת המופת של ברסון. 

 

סרט בטעם של פעם

שפילברג מביים את סצינות המלחמה באופן מעורר התפעלות - בין אם מדובר בדימוי המרשים של סוסי משא יגעים הנושאים תותח גרמני עצום במעלה גבעה (ההפקה היתה מלווה בפיקוח צמוד מטעם ארגוני זכויות בע"ח), ובין אם בסצינות המתרחשות בתוך החפירות (ומאפשרות לשפילברג לעצב כמה tracking-shots ארוכים נוסח "שבילי תהילה" של סטנלי קובריק).

 

לא צפיתי בעיבוד התיאטרלי לספרו של מורפורגו, שבו היה הסוס מריונטה ענקית שהופעלה בידי בובנאים. סביר שבעבור חלק ממי שהתוודעו להצגה, חלק ניכר מסוד קסמה ייעלם בסרט, שבו הסוס הוא "רק" סוס (למעשה, 14 סוסים שחלקו ביניהם את התפקיד התובעני).

 

רוכבים בין השוחות. שפילברג סנטימנטלי וזה עובד ()
רוכבים בין השוחות. שפילברג סנטימנטלי וזה עובד

 

אבל דווקא משום כך, ישנו בסרט אותו קסם השמור לסרטים עם "טעם של פעם" שהצליחו לרגש בזכות התיאור היפה של קשר בין נער וחיה, שהבולט בהם הוא, כמובן, "National Velvet" מ-1944 עם אליזבת טיילור הצעירה וסוס מרוצים.

 

כאמור, קל (מדי) להגיב בציניות לסרטים דוגמת "סוס מלחמה". למה לא, בעצם. אבל יש הרבה יופי בסיפור המיושן והרגשני,

 ובדרך המסורתית שבה בוחר שפילברג לספר אותו.

 

שקיעות קיטשיות, פתיתי השלג שמעטרים סצינות דרמטיות, המוזיקה המשתפכת של ג'ון וויליאמס הוותיק, הצילום העשיר בסגנון טכניקולור של יאנוש קמינסקי, השחקנים הסימפטיים שמגלמים דמויות שקל להזדהות עמן, ופניו האצילות של סוס – כן, כך נהגו לעשות פעם קולנוע. מבחינה זו, "סוס מלחמה" הוא האנטיתזה של "הרפתקאות טינטין", מוצר הפלסטיק באנימציית תלת מימד ששפילברג הנחית על מסכינו לפני מספר חודשים. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אמילי ווטסון וג'רמי אירווין ב"סוס מלחמה"
לאתר ההטבות
מומלצים