שתף קטע נבחר

"אימת הפנטום" ב-3D: התגלה עוד ממד לחלל

למה התעקש ג'ורג' לוקאס להוציא מחדש את "אימת הפנטום" - המאכזב מבין סרטי "מלחמת הכוכבים"? התשובה נמצאת בעולם המופלא בו מתרחשת העלילה המגושמת, המועצם באופן מרשים באמצעות התלת ממד והופך אותו לנגיש ומציאותי עבור הצופים

לפני הכל הבהרה: "אימת הפנטום" הוא הגרוע בין ששת סרטי "מלחמת הכוכבים". מדובר באחד הסרטים המאכזבים בתולדות הקולנוע, מבחינת עמידה בציפיות, שהיו כל כך גדולות אי אז ערב יציאתו לאקרנים במאי 1999. אבל עכשיו, כשג'ורג' לוקאס מוציא מחדש את הפרק הראשון של הסאגה (על פי הכרונולוגיה העלילתית) ב-3D, מן הראוי לבחון אותו על פי שלושת הממדים: העלילה, העולם בו היא מתרחשת, והדרך בה טכנולוגיית התלת ממד מעצימה אותו.

 

ביקורות סרטים אחרונות בערוץ הקולנוע של ynet:

 

ובכן, העלילה של "אימת הפנטום" נשארה אותו יצור כלאיים, שאליו נתייחס בהמשך, אך היקום של לוקאס נשאר גדול מהחיים. ובאמצעות התלת ממד הוא הופך למדהים ומהפנט אף יותר, משודרג מבחינת הכוליות שלו, ומנגד נגיש ומזמין מבעבר.

 

זוהי סיבה מוצדקת לשם שינוי מצד המפיק והבמאי המגלומן להמשיך ולסחוט את הפרנצ'ייז שלו ולהוציא את הסרט במהדורה נוספת (ואת יתרת הפרקים בעקבותיו). וזוהי סיבה טובה מספיק גם עבורכם לצפות בו שוב - אפילו אם אתם מעריצי סטאר וורז אדוקים (בין אם מהצד של חובבי לוקאס או שונאיו), ולמרות שאתם מכירים את הסיפור על כל החורים השחורים שבו, ויודעים עד כמה הוא צולע. 

 

משהו מסריח ברפובליקה הגלקטית

ולמי שלא צפה כבר ב"אימת הפנטום", הנה תקציר הפרק, שאמור להיות מעין סוג של תקציר תולדות היקום של לוקאס (אתם מוזמנים לדמיין את הכתוב כגלילת הטקסט במסורת "מלחמת הכוכבים"): הרפובליקה הגלקטית נמצאת במשבר. וייסרוי גאנריי ופדרציית המסחר שבראשה הוא עומד מערערים על מדיניות המיסוי של הסנאט וצרים על הכוכב הקטן והשלו של נאבו, מתוך כוונה להשתלט עליו. המלכה הפציפיסטית אמידלה (נטלי פורטמן) מבקשת את עזרת הסנאט.

 

נטלי פורטמן כמלכה אמידלה. יחי הפציפיזם ()
נטלי פורטמן כמלכה אמידלה. יחי הפציפיזם

 

הסיוע מגיע בדמות שני שליחים, אביר הג'דיי קוואי גון ג'ין (ליאם ניסן) וחניכו הצעיר אובי וואן קנובי (יואן מקגרגור), שמגיעים לספינתו של גאנריי כדי לפתוח איתו במשא ומתן לסיום הסכסוך. אולם השניים מותקפים בהוראת לורד סידיוס המסתורי, שמושך בחוטים ומנתב את הקנוניה בדרכיו, ונמלטים אל נאבו במהלך מתקפת צבא הרובוטים של הפדרציה.

 

קוואי גון ואובי וואן פוגשים לרוע מזלם (ומזלנו) ג'אר ג'אר בינקס - הדמות השנואה ביותר בתולדות "מלחמת הכוכבים". היצור הגונגי הזה (מעין שילוב של גמל שלמה, לטאה ודג) מוביל אותם לעיר התת מימית של הגונגים, ממנה הוגלה (מה הפלא? גם הם לא יכלו לסבול אותו). משם הם ממשיכים לנאבו הנצורה ומחלצים את המלכה, שמבקשת להגיע לבירת הרפובליקה, הכוכב קורוסנט, ולנאום בפני הסנאט בדרישה לפעולה מידית נגד מתקפת פדרציית המסחר.

 

פעולת החילוץ הצליחה, אולם החללית המלכותית נפגעה (וניצלת בקושי מהרס בזכות R2D2, רובוט אמיץ ומיומן - ההפך הגמור מג'אר ג'אר), ולשם כך נדרשת עצירה בטטואין - שם פוגשים קוואי גון והמשרתת של המלכה פאדמה בילד מוכשר וטוב לב בשם אנקין סקייווקר (ג'ייק לויד), שמתגלה באופן מפתיע ולא לטובה כיוצרו של הרובוט C3PO (בגרסה הערומה שלו - לפני ציפוי הזהב).

 

ג'ייק לויד כאנקין עם ג'אר ג'אר בינקס וסבולבה ()
ג'ייק לויד כאנקין עם ג'אר ג'אר בינקס וסבולבה

 

אנחנו יודעים שהדרדק הבלונדיני עתיד להפוך לדארת' ויידר מהטרילוגיה המקורית ולהשליט טרור בגלקסיה. פה מתחיל סיפורו, שילווה אותנו לאורך כל טרילוגיית הפריקוולים, באופן אופטימי דווקא. הוא מסייע לתקן את החללית, מלוהק כג'דיי פוטנציאלי (הגדול ביותר אי פעם), מתלווה לקוואי גון, אובי וואן ואמידלה בסנאט, ומהווה גורם מכריע גם בקרב על שחרור נאבו. כל זאת במקביל לעלילה הפוליטית שמתחילה להירקם במסדרונות הסנאט, ושבעקבותיה יודח היו"ר ואלורום ויוחלף בסנטור פלפטין בן הנאבו (איאן מקדיארמיד), בן בריתה של אמידלה (יה רייט...).

 

לא פועל בחלל ריק

רבות דובר על הפערים העלילתיים בתסריט של "אימת הפנטום", ומנגד על קשרים אינטימיים שנשזרים באופן מהודק מדי ביקום העצום שמסביב. מנה גדושה של טענות והשמצות הופנתה ללוקאס בגלל ג'אר ג'אר, שמקבל הרבה יותר מדי זמן מסך (הבמאי הקשיב והפנים וקיצץ אותו כמעט לחלוטין מהפריקוולים הבאים), וגורר במכוון את הסרט לסלפסטיקיות אינפנטילית והומור של פיפי קקה שמכוון לילדים. זאת בניגוד לדארת' מאול הסית', חניכו של סידיוס והפרזנטור התורן של "אימת הפנטום", שעשוי היה לשדרג את העלילה ולקחת אותה למקומות אפלים יותר ומעניינים הרבה יותר. 

 

דארת' מאול. מפוספס ()
דארת' מאול. מפוספס

 

מן ההבט הזה, הממד העלילתי, לוקאס נכשל, אבל האתגר שניצב לפניו היה גדול משנהוג לחשוב. אם לא די בכך שהבמאי והמפיק היה צריך לעמוד בסטנדרטים הקאנונים שהוא עצמו יצר 16 שנה לפני כן בטרילוגיית "מלחמת הכוכבים" המקורית, הוא ביקש לקחת את הפרנצ'ייז לכיוון אחר לגמרי. למען האמת, הסרטים הראשונים היו בגדר "אופרות חלל" - הרפתקה בנוסח המיתולוגיה היוונית, שהיא גם מסע התבגרות מנער שובב לגבר אחראי וחיוני - כזה היה לוק.

 

בפריקוולים, לוקאס לוקח את הסיפור לכיוונים אפלים יותר. לעיתים נראה כי סיפורו האישי של אנקין סקייווקר, הוא רק תירוץ כדי להעמיק לתחומים של פוליטיקה וחברה, מתוך זווית ביקורתית. תכנים מובאים לנו בבירור ב"מתקפת המשובטים" ו"נקמת הסית'", וצצים לעיתים גם ב"אימת הפנטום". אבל הסרט הזה, הראשון מבין הפריקוולים, שאמור לתווך בין המיתולוגי האישי מהטרילוגיה המקורית לפוליטי הציבורי, לא עושה את העבודה, ונשאר לא זה ולא זה.

 

ליאם ניסן ויואן מקגרגור כג'דייז קוואי גון ואובי וואן ()
ליאם ניסן ויואן מקגרגור כג'דייז קוואי גון ואובי וואן
 

 

אבל הסרט כן נשאר עם היצורים המוזרים מהיקום המופלא שברא עבורנו לוקאס כבר בטרילוגיה הראשונה, והעשיר אותו בשניה. איזה עולמות הוא מציג בפנינו: הנופים המוריקים מעוררי ההשתאות של נאבו, העיר התת מימית של הגונגים, המדבריות העצומים של טטואין, הכרך האינסופי של קורוסנט והחלל החיצון עצמו - כל אלה מועצמים באופן יעיל ביותר על ידי איש האפקטים של לוקאס, ג'ון נול. מדובר באחת מיצירות התלת ממד הטובות והמוצדקות עד כה.

 

לוקאס סיפר כי ביקש לעצב מחדש את הסרטים בתלת ממד לא על מנת לזרוק סילונים ולייזרים בכיוון הצופים, אלא כדי ליצור עומק ונפח לעולם שבו מתרחש הסרט. ובכך מצליחים לוקאס ונול באופן מרשים. במקום להוציא את הסרט מהמסך אלינו באולם ההקרנות, הם מושכים אותנו פנימה לגלקסיה רחוקה רחוקה, לפני זמן רב. עד כדי כך שאנחנו יכולים לחוש בעולם בדיוני זה כחלק מהמציאות. טוב, עבור חלקנו הוא כבר מזמן הפך לאמיתי יותר מהחיים עצמם.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דארת' מאול. הפרזנטור של "אימת הפנטום"
לאתר ההטבות
מומלצים