פרידה ביקורת סרט

A Separation Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "פרידה":
"מרגש ומטלטל"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר A Separation
משחק ליילה חת'אמי, סארח' באיאט, פיימאן מועאדי, שבאב חוסייני במאי/ת אשגאר פרח'אדי  
דרמה
ביקורת סרט לפרידה מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"מרגש ומטלטל"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע71.6%
בבית
אחכה לדי.וי.די15.9%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות12.5%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
מזמן לא היתה כמות כל כך מרשימה של סרטים איכותיים מעולים על מסך הקולנוע בבתי הקולנוע בארץ. לפני מספר שבועות עלה במוזיאון תל אביב סרטם הריאליסטי המצויין של האחים דארדן "הילד עם האופניים" אליו מצטרף עכשיו מצטרף אליו "פרידה", סרטו המדובר של אשגאר פרח'אדי. מדובר בדרמה מטלטלת תוצרת אירן שעתידה להעביר בכם צמרמורת. יצירה קולנועית ריאליסטית מרגשת שתסעיר אתכם במשך 123 דקות עוצרות נשימה. לא ראיתי את כל הסרטים המועמדים לאוסקר אבל אני מנחש שדווקא הסרט הצנוע הנ"ל עתיד לזכות השנה באוסקר.לכאורה מדובר ב"קרמר נגד קרמר" האיראני אבל אז מתגלה שבעצם מדובר בסרט טעון על אמונה, הבדלי מעמדות ומאבק בין המינים. מה שנראה בהתחלה כדרמה נוסחתית ושגרתית הופך למסמך ביקורתי נוקב על אירן השוביניסטית, הדתית והשמרנית וכל זה בתמיכת משרד התרבות האיראני. כנראה האנשים שבחרו לתמוך בסרט היו תמימים מדי מכדי להבין את המשמעויות הפוליטיות והחברתיות של התסריט המעולה שהוגש להם.
כמו צעירים רבים החולמים על המערב החופשי גם סימין מאסה בחיים באירן הדתית והשמרנית. היא רוצה לעבור לאירופה שם לטענתה תוכל לחיות בצורה חופשית ולהעניק לבתה היחידה חיים טובים יותר. בעלה נאדר מסרב לעזוב את ארץ הולדתו בגלל אביו שסובל מאלצהיימר מתקדם. סימין מעוניינת להתגרש מנאדר ולהתקדם הלאה בחייה, והוא לא ממש מסרב. סימין חוזרת להתגורר עם הוריה עד שבית המשפט יחליט האם בתם תשאר עם האב או תעבור אל האם.מאחר ואשתו עוזבת אותו והוא זקוק לעוזרת בית שתטפל באביו החולה וגם תדאג לניקיון, שוכר נאדר את רזיה, צעירה דתית המטפלת בבתה הצעירה ומגוננת על בעל מובטל. הוא לא יודע כי העובדת החדשה שלו מחביאה ממנו סודות העלולים לסבך אותו ועלולים לגרום לו לאבד את כל היקר לו. "פרידה" הוא שני סרטים בכרטיס אחד: מצד אחד דרמה משפטית אנושית מורכבת בעלת רבדים רבים העוסקים בבירוקרטיה המשפטית של אירן העכשווית והחוקים האבסורדים השונים הקיימים במדינה הדתית והשמרנית; מצד שני זהו סיפור משפחתי קורע לב המתאר בעדינות לא מתיפייפת מערכת יחסים בתוך משפחה מצומצמת בין בעל לאשתו, בין הורים לילדיהם.
זהו לא סרט פולקלוריסטי צבעוני. זהו סרט עכשווי, על אירן של היום. "פרידה" מעלה שאלות רבות אך לא מעניק תשובות, כי התשובות הניתנות על ידי הדמויות השונות בסרט: אם זה השופט, אם אלו הגיבורים או דמויות המשנה. נראה שכולם טועים. העלילה הופכת לסוג של סרט בלשי, כאשר הצופים ביחד עם הגיבורים תרים אחרי האמת ואחר הפתרון הגואל לסיטואציה שאליה נקלעו גיבורי הסרט. אפילו השוט האחרון משאיר אותנו עם תחושה מעיקה כאשר החוסר ודאות ממשיך לעטוף אותנו כמו שאת גיבורי הסרט עצמו.על אף ש"פרידה" נוצר על ידי גבר ולכאורה גיבור הסרט הוא נאדר, דווקא הנשים הם הדמויות המרתקות הפועלות בו. אם זאת סימין הדעתנית שיודעת בדיוק מה היא רוצה וכיצד צריך לפעול. אם זו רזיה הנקרעת בין עולם הדת והחוקים שהיא צריכה לפעול למרותם לעומת המציאות בו היא חיה הסותרת כמעט לחלוטין את האמונה שלה. אין זה פלא שהסרט זכה בפסטיבל ברלין בפרס הסרט הטוב ביותר, השחקן הטוב ביותר, השחקנית הטובה ביותר, זכה בגלובוס הזהב לפרס הסרט הזר הטוב ביותר ואף מועמד לפרס האוסקר לסרט הזר."פרידה" הוא סרט חכם, עם תסריט כתוב היטב, בימוי מדויק ומשחק מעולה. אין ספק שהיצירה הקולנועית שלפניכם עושה את מה שהרבה סרטים אחרים לא מצליחים לעשות: להפעיל לצופה את גלגלי המוח במשך ימים ולא לצאת מהלב במשך שבועות.
פרידה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 5020/05/2022 08:48:28
8/10אייקון ציון
הצצה מרתקת לתרבות פחות מוכרת.מעניין להיחשף לקודים תרבותיים,דתיים ומשפטיים ששונים ממה שקיים אצלנו.סרט בסגנון שרחוק מהוליווד, במובן החיובי של המילה. איטי בחלקים מסויימים וגם אם אינו הכי מבריק, נותן תחושה של אותנטיות מרעננת.
שם: מורגיל: 3126/12/2013 20:55:39
7/10אייקון ציון
סרט נחמד לא יותר. קצת כבד ארוך מידי ואטי. סיפורים מהחיים. משחק טוב. יש 2 עניינים שמרכיבים את העלילה ושניהם מגיעים לדיון בבית משפט. הגירושין של ההורים והתביעה של העוזרת. סוף עם סימן שאלה.
שם: דליה גלבועגיל: 7110/05/2012 19:08:08
10/10אייקון ציון
סרט מפליא בגישתו העדינה לבעיות אנושיות. הבעל מטפל באביו הסנילי,האשה רוצה חיים אחרים,חופשיים יותר לה ולבתה.אין פשרות ולכן צפויים רק אסונות וכאב לב.אין מוצא לפרט ולשאיפותיו בחברה שמרנית ומסורתית
קישורים
חץ פרידה (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט