ביקורת: לאהוב אותך מאז / Il y a longtemps que je t'aime

לאהוב אותך מאז

"לאהוב אותך מאז" פשוט 'אימם' את נטלי זק"ש וגיא דולינגר, שזה כמו 'הימם', אבל יותר.

אולי בטעות ואולי לא, נראה כאילו הסרט "לאהוב אותך מאז" הינו הגירסה הצרפתית של "סודות ושקרים" של מייק לי. לא מדובר בעיבוד חס וחלילה, אך ישנו דימיון גדול מאוד בין שתי יצירות המופת הללו, וכך שהסרט "לאהוב אותך מאז" מצליח לייצר דרמה אמיתית ומשכנעת, צנועה (כן, צנועה!) ואפילו מרגשת (לא בכינו או משהו, באמת!) המתרחשת בין כתליה של משפחה קטנה.
הסרט מכניס את הצופה לדרמה המתרחשת בתוך בית צרפתי טיפוסי (בערך), והתוצאה – הנאה צרופה! ולא רק לאוהבי הדרמה.

אנחנו אוהבים סרטים זרים (בעיקר צרפתים, איטלקים או גרמנים) משום שיש להם דרך מיוחדת מאד להכניס את הצופה לאוירה כל כך שונה מהקולנוע ההוליוודי אליו הורגלנו. כך, גם "לאהוב אותך מאז", של הבמאי פיליפ קלודל, מצליח להעביר את הצופה למציאות חלופית, בה אין אסונות, מלחמות או "רעים", אלא רק אנשים אמיתיים עם בעיות אמיתיות, כשלכל זה מתלווים נופים חקלאים מדהימים (אולי פרובנס, אבל לא בטוח) ומוסיקת רקע נעימה אשר שובה את הצופה.

כמו כל דרמה איכותית שאינה הוליוודית, לסרט זה צפויות הצלחות רבות בקרב מבקרים ופסטיבלים שונים, ואולי אפילו באוסקר האירופאי (ונניח שזה באמת מעניין מישהו בארץ ובעולם) אולם נופתע מאוד אם יצליח בקופות.

הסרט מתאר את איחודן של שתי אחיות, ז'ולייט (כריסטין סקוט-תומס, שהקריירה שלה הולכת ומתפתחת עם עוד 4 סרטים חדשים בקנה – בהצלחה!) ולאה (אלזה זילברשטיין), לאחר 15 שנים בהן הייתה ז'ולייט כלואה בבית הסוהר בעוון פשע חמור שטבעו מתגלה לצופה תוך כדי התפתחות העלילה.

העלילה מתמקדת ביחסיהן של האחיות, אשר טרם הנתק היו בלתי-נפרדות, אך כיום כלל אינן מכירות אחת השניה ואף מרחפת בינהן טינה. ז'ולייט מתקבלת בביתה של אחותה בחשדנות תחילה, אך אט-אט האוירה מתחילה להפשיר, כאשר בנותיה של לאה מגלות את דודתן האובדת ומתאהבות בה. העניינים מתחילים להסתבך כאשר ז'ולייט מנסה לצאת מחדש אל העולם, מעבר לגבולות משפחת אחותה, ומגלה כי ההשתלבות אינה כה קלה. אולם בעזרת אחותה ועוד כמה ידידים היא מצליחה להתגבר על המכשולים הניקרים בדרכה, ואף לפתח תקוות לחיים נורמליים.

רק לקראת סוף הסרט, מתגלה אופיו של פשעה הנוראי של ז'ולייט, הגורר קתרזיס רב-מערכתי אצל הצופה – מובטח!

הליהוק ביצירת המופת הזו מורכב אף הוא מרשימה צנועה של שחקנים. צנועה משום שלא תמצאו שם סלבריטאים צרפתים כמו ז'אן רנו או ז'ולייט בינוש (אבל כן את סקוט-תומס האנגליה, שעם כל הכבוד, זה פשוט לא אותו דבר), ברם כן תמצאו שחקנים פחות מוכרים (לאלה מאיתנו שאינם צרפתים – ואנחנו לא), אך עם זאת משכנעים, גם במשחק וגם בצרפתיותם (שזה בעצם מה שמצופה משחקן בסרט צרפתי, לא?) פשוט תענוג.

כל זה טוב ויפה, אבל יש עוד – הסרט מלווה לכל אורכו בצילומי נוף כפרי מ-א-ממים וכן במוזיקה צרפתית, גם היא 'מאממת'. לעומת זאת, צילום הסרט עצמו, נדמה לעיתים כאילו נעשה במתכונת של סרט דוקומנטרי – כלומר, ריאליסטי, נטול פילטרים מיוחדים, אשר משווה לסרט אוירה נינוחה, כנה וצנועה.

דירוג: ★★★★☆

לאהוב אותך מאז
צרפת, גרמניה, 2008
115 דקות.
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-18.09.2008 בקולנוע.
בימוי:
פיליפ קלודל
תסריט:
פיליפ קלודל
שחקנים:
כריסטין סקוט תומס
אלזה זילברשטיין
לורן ז'רויל
סרז' הזנאוויציוס

ליאת

נחשפתי לאתר היום לראשונה ואני כבר מתענגת על הביקורות.
הסרט נשמע מצוין, אני בד"כ לא חובבת קולנוע זר אבל הצלחתם לסקרן אותי מאוד לגביו.

אופיר קינסה

תיארתם את תחושותיי במהלך הסרט ובסיומו – במדויק! (כמו תמיד..)

לא יכולתם לתאר זאת טוב יותר!
🙂

ג.ג

הביקורת כתובה בצורה רהוטה, קולחת, מעוררת תאווה וחשק עז לראות את הסרט בעצמי ולא דרך העיניים הביקורתיות אך עם זאת שומרות על מרחק ביטחון של המבקרים.
אני בדרך (-:

כל הכבוד,

ג.ג

א. ב.

השמועה נפוצה והגיעה עד ללאס ווגאס הרחוקה.
הכתיבה המצויינת ובניית המתח הצליחו לסקרן גם אותי שאיני חובב קולנוע זר (אחד מעוונתיי) ועם זאת הצליחה הכתיבה להישאר קלילה וצעירה כך שהכותבים זכו בתשומת ליבי עד כדי שאלך לבדוק האם הסרט מוצג גם בארה"ב. מי יודע אולי בזכותכם אפתח לתרבות חדשה של סרטים זרים. תודה.

א.ב.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?