"ד"ר פומרנץ" – ביקורת

"ד"ר פומרנץ". אסי דיין.

"ד"ר פומרנץ". אסי דיין.

שש שנים חלפו בין שני סרטיו הקודמים של אסי דיין כבמאי ותסריטאי, "מר באום" ו"הבשורה על פי אלוהים", שבשניהם אף כיכב. חלפו שמונה שנים מאז האחרון ועד סרטו החדש "ד"ר פומרנץ". בין "הבשורה על פי אלוהים" ל"ד"ר פומרנץ" אסי שיחק בסרטים שעליהם זכה להערכה רבה, ושמו עלה לא-פעם לכותרות בשל חייו האישיים. בדרך כלל אני מצליח להתעלם ממה שאני יודע על שחקן כאדם פרטי אך במקרה הזה דמותו של ד"ר פומרנץ והסרט היו טובים יותר לו שחקן אחר היה מחליף את דיין, עם כל המטען שהוא מביא אתו.

ד"ר יואל פומרנץ הוא פסיכולוג שמקבל מטופלים בדירתו בקומה ה-12 ברמת אביב ג' ועובד גם בקו חם לאנשים הזקוקים לטיפול חירום. יש לו בעיות כספיות, והוא מגדל לבד את בנו יואב פקח החנייה (מיכאל הנגבי). בניגוד לתקנות, ד"ר פומרנץ משתמש בקו החם כדי לגייס לעצמו לקוחות שמגיעים בהמשך לדירתו, ביניהם שניים שאותם מגלמים שמיל בן ארי ורבקה מיכאלי. היא מזכירה (כי להוכיח היא כבר לא צריכה) כמה היא שחקנית טובה, ושמיל ("החיים על פי אגפא" ו"שמיכה חשמלית ושמה משה" של דיין) מעולה בתפקיד הנהדר של יוסי שרמן, איש צבא שאימץ לחייו ולשפתו את הרוח הצה"לית. חובה לכתוב סרט מקדים אודותיו!

אסי דיין הוא במאי ותסריטאי מוכשר, שהיה צריך לוותר על התפקיד הראשי בסרט הזה. יש בסרט חלקים מצחיקים אבל בשלב מסוים הוא דורך במקום ומפסיק להתקדם, והדמויות המעט-קריקטורות מתחילות לעייף. אין בעיה שדמויות המשנה יהיו כאלו, כך איש הצבא יוסי שרמן הנפלא וגם המזכירה בקו החם שגם לה יש שורות מחץ נפלאות, אבל ד"ר פומרנץ ובנו יואב צריכים להיות יותר מגובשים ומעוררי סקרנות.

"ד"ר פומרנץ". מיכאל הנגבי.

"ד"ר פומרנץ". מיכאל הנגבי.

הסרט לא מצליח להפיק את המרב והמיטב מהרעיון שלו. כנראה שזה היה עובד טוב יותר כספר, שבו אפשר היה לפתח את הדמויות, במיוחד זו של יואל פומרנץ. כן, החיים קשים ומסובכים; למה החיים שלו כל כך רעים? הסרט מתרחש רובו בדירת הפסיכולוג ובשל התאטרליות שלו, כולל הכניסה והיציאה של הדמויות, אולי היה יכול להצליח יותר כמחזה. ולא מאוחר מדי לעבד/לפתח מחדש את הרעיון למחזה.

ד"ר פומרנץ
ישראל, 2011
הפצה: החל מה-23.02.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
אסי דיין
תסריט:
אסי דיין
הפקה:
אייל שיראי
גיל ססובר
משחק:
אסי דיין
מיכאל הנגבי
רבקה מיכאלי
שמיל בן ארי
יבגניה דודינה
שלמה וישינסקי
יוסף כרמון
שלמה בר שביט

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?