"באטלשיפ" – ביקורת #2

"באטלשיפ".

"באטלשיפ".

דמיינו לכם עולם מקביל בו אתם מצליחים להבין מי נגד מי בין כל הפיצוצים של מייקל ביי ב"רובוטריקים". עכשיו הפסיקו לדמיין ופנו ל"באטלשיפ" של פיטר ברג. ברג מייצר סרט עתיר אקשן מצוין, אבל עודף רב של דיבורים ופלספנות לא רלבנטים שהופכים את הסרט לארוך בצורה מורגשת.

הדימיון הרב בין סרטו של ברג לסרטו של ביי מתבטא במספר אפיקים: ראשית, שניהם מבוססים על מוצרים שהוצאו בארה"ב בידי חברת האסברו (בארץ, אגב, "באטלשיפ" נקרא "צוללות" – אבל בסרט הקולנוע אין ולו צוללת אחת). שניהם חובבי אקשן ומצליחים באפיק הזה עם הרבה פיצוצים וכאוס. ובמרכז העלילה של סרטיהם המדוברים עומדים חייזרים שפולשים לאיזור אמריקה הצפונית. ברג החל את דרכו בתור שחקן, אך שמו התפוצץ באמת לעולם אחרי שביים את "הממלכה" – גם כן סרט עמוס דיבורים ופלספנות, שגם כן בעל סצינות אקשן מותחות ועשויות כהלכה. אחרי כן, הוא שיתף פעולה עם וויל סמית' בסרט "הנקוק" החביב, ומאז התבלט קצת פחות – בעיקר בבימוי וכתיבה לטלויזיה. הוא הופיע בתור גרסה משעשעת ואלימה של עצמו בסדרות "הפמליה" ו"קליפורניקיישן", שם הואדר למדי שמו על הדרך. "באטלשיפ" הוא חזרתו לימי "הממלכה".

הסיפור סובב סביב אלכס הופר (טיילור קיטש, "ג'ון קרטר"), לא-יוצלח שכזה עם הרבה פוטנציאל לא ממומש. אחיו (אלכסנדר סקארסגרד) מכריח אותו להצטרף אחריו לחייל הים, אך גם שם אלכס לא מצליח לזהור ומובטח לו כי בתום תרגיל ימי גדול שנערך ביום של אחת ההסתבכויות שלו – הוא יועף מהצי. במקביל לקיום אותו תרגיל ימי גדול, מדענים מחליטים לנסות ולתקשר עם החלל החיצון. כשהמדענים מצליחים – למרבה הפלא, החייזרים שולחים חבילת תקשורת משלהם אל כדור הארץ, ומלווים אותה בזקיפים אימתניים. חלק מהחבילה פוגע בלווין ששייט לו בחלל, וכתוצאה מתרסק על הונג קונג ומבטל את יכולתם של החייזרים על כדור הארץ לתקשר חזרה אל כוכב הבית שלהם.

נראה שהחייזרים לא באו כדי להשכין שלום על כדור הארץ, אך גם לא במטרה להשמיד את כל האנושות. לפחות לא כרגע. אניות הצי הימי נרתעות מהיצורים החלליים ומחליטות לתקוף – אך נתקלות ביריבים חזקים מאד. תקיפת החייזרים מבודדת את ספינתו של אלכס הופר, ועתיד האנושות תלוי באחריות שיקח על עצמו הפוחז. שתי נשים תגנה על כבודן של הנשים בסיפור, הן הזמרת ריהאנה בתפקיד גברי-קשוח (האחריות על הנשק של הספינה) והדוגמנית-שחקנית ברוקלין דקר בתפקיד הנהגת הנועזת (ופיוזיותרפיסטית ביום) שתעזור למנוע את התקשרותם הביתה של החייזרים.

קיטש מצליח להחזיק על כתפיו את התפקיד, על רקע ההפתעה מגודל תפקידיהם של השחקנים הגבריים המוכרים האחרים שהיו לצידו על הסט. פרצופו היפה של קיטש, שהופיע לראשונה בסרט פופולרי ב"אקס- מן המקור: וולברין", הכניס לו כמה וכמה תפקידים ראשיים מעניינים, אך אחד מהם התברר כהימור גרוע: "ג'ון קרטר" היה לכישלון שגרם בין היתר להתפטרותו של יו"ר דיסני ריץ' רוס. מענין יהיה לראות האם "באטלשיפ" יצליח מספיק בארה"ב כדי להזניק את מעמדו של קיטש לעמדת כוכב אמיתי, או שסיפורו יהיה כמו של סאם וורת'ינגטון – שנסק אחרי "אווטאר" אך התרסק אחרי "התנגשות הטיטאנים" ו"שליחות קטלנית 4". מה שבטוח, קיטש יותר מענין ונעים על המסך מאשר וורת'ינגטון, ובמיוחד משייה לה'בוף של הרובוטריקים.

"באטלשיפ".

"באטלשיפ".

ריהאנה בתפקידה הראשון בקולנוע, לא ביקשה לדמות את עצמה כשחקנית איכות ולשים את כישורי המשחק שלה תחת עין המיקרוסקופ. במקום זאת, היא בחרה להמשיך את קו הילדה הרעה שניכסה לעצמה בשנים האחרונות (למעשה מאז האלבום השלישי שלה, שנקרא בפשטות 'ילדה טובה שהפכה לרעה') ואחראית כאן על הנשקים. זמן המסך שלה, שארוך באופן כמעט מפתיע, מכיל אחיזות רבות בכלים כבדים עם ידיה הקטנות. מנגד, ליאם ניסן נמצא על הסט בתקן קרדיט לפוסטר ככל הנראה.

אילו רק מינון הדיבורים היה יורד בסדר גודל שלם, היה הסרט יכול להיות מוצלח אפילו יותר, אך לא די בכך כדי לקלקל את החויה. הסרט מחזיק את זמן הריצה הארוך שלו (למעלה משעתיים) בזכות סצינות האקשן המוצלחות מאד, ועבודת האנימציה הממוחשבת הנאה שעשו על החייזרים. וכל האקשן הזה אפילו לא מתיימר לדרוש תלת מימד, עוד פלוס חיובי לשנת 2012.

דירוג: ★★★½☆

באטלשיפ
ארה"ב, 2012
הפצה: החל מה-03.05.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
פיטר ברג
תסריט:
אריק הובר
ג'ון הובר
משחק:
טיילור קיטש
טדאנובו אסאנו
ריהאנה
ג'סי פלמונס
ג'ו פנס
ברוקלין דקר
ליאם ניסן
אלכסנדר סקארסגרד

[…] ילמד כנראה בספרי ההיסטוריה בתור תזמון גרוע לסרט מוצלח (בעיני הסרט אפילו מוצלח בהרבה מ"הנוקמים" הסביר). ככל הנראה, אולפני יוניברסל לא […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?