"גברים בשחור 3" – ביקורת #2

"גברים בשחור 3". וויל סמית'.

"גברים בשחור 3". וויל סמית'.

"גברים בשחור 3" אמור להיות סרט מבדר, לא יותר, אך לא עושה אפילו את זה; הוא לא מלהיב והוא לא מספיק מצחיק. במאי הסרט, בארי סוננפלד, לא ביים סרט מצליח מאז "גברים בשחור 2", לכן ברור מדוע הוא נרתם לפרויקט שנים רבות אחרי הסרט הקודם. לוויל סמית' יש קריירה מדהימה בכך שכל הסרטים שבהם הוא מככב מאז "היום השלישי" (1996) – מצליחים, ולהוציא את סרטי הדרמה (שהצליחו גם הם, "המרדף לאושר" היה שובר קופות) כולם הרוויחו מעל מאה מיליון דולר בארה"ב. "גברים בשחור 3", בזכותם של סמית', הצלחת שני הסרטים הקודמים וההקרנות בתלת מימד, יצליח ברחבי העולם אך יש סיכוי שיהיה סרט הפעולה הראשון של ויל סמית' שלא יצליח בארה"ב.

בעלילה הקלושה והמופרכת (אפילו במושגים של סרט קיץ על חייזרים) בוריס (ג'מיין קלמנט, "טיסת הקונקורד"), אסיר נמלט מבית כלא על הירח, חוזר בזמן כדי לחסל את הסוכן קיי שאחראי לאובדן ידו ב-1969. ג'יי (ויל סמית') מרגיש בחסרונו של שותפו (שמעולם לא היה לו בקו הזמן החדש), וחוזר אחורה בזמן כדי להציל את קיי. וכל זאת על רקע שיגור חללית אפולו 11 שבתוכה ניל ארמסטרונג, האדם הראשון שצעד על הירח, למקרה ששכחתם.

"גברים בשחור" (1998) המוצלח הצליח לשלב מדע בדיוני וקומדיה, דבר שמעטים מאוד הצליחו לעשות לפניו. בינו לבין "מכסחי השדים" (1984) נעשו כמה ניסיונות. אחד הטובים שבהם היה "ביטלג'וס" (1988) שעליו עבדו גם המעצב האמנותי (בו וולץ') והמלחין (דני אלפמן) של סרטי "גברים בשחור". אחד הדברים שעמד בבסיס הסרטים הקודמים, שמבוססים על חוברת קומיקס, היה הרעיון המוכר והמצליח ששוכלל בשנות ה-80 של צמד חוקרים/שוטרים/בלשים שונים מאוד אחד מהשני שעובדים יחד (להקו את אדי מרפי, דני גלובר או כריס טאקר לאחד התפקידים). הזוגיות של הצמד ויל סמית' את טומי לי ג'ונס כסוכנים לובשי השחור ג'יי וקיי עבדה מצוין בסרטים הקודמים. ברוב "גברים בשחור 3" את תפקיד קיי ממלא ג'וש ברולין שמגלם את טומי לי ג'ונס ב-1969 בצורה מעולה אך גם קיי הצעיר לא מעורר צחוק בסרט הזה. גם ברעיון מלא הפוטנציאל (גם הקומי) של אדם שחור מודרני שמגיע לניו יורק בסוף שנות ה-60 לא מנוצל כראוי להשקעה בשחזור התקופתי.

"גברים בשחור 3". טומי לי ג'ונס.

"גברים בשחור 3". טומי לי ג'ונס.

את הסרט צילמו בתלת מימד (לעומת, למשל, "הנוקמים" שהמירו לתלת מימד לאחר מעשה) ובאמת רוב הזמן עושים שימוש במימד הנוסף ולא בצורה גימיקית. גם האפקטים מוצלחים כמצופה מהפקה הוליוודית יקרה. אך הסיפור, תמיד מגיעים לעיקר, וזהו הסיפור. גריפין (מייקל סטלוברג, "יהודי טוב") היא דמות שנכנסת מאוחר לסרט, כמו נכנס תסריטאי חדש שבא עם רעיון חדש וצירפו אותו לסרט. לו היה מדובר באוסף קטעים כמו מערכונים מצחיקים הדבר היה נסלח, אך כאמור זה לא ממש מצחיק. לאמה תומפסון יש תפקיד קטן מדי כ"אוֹ" מנהלת הסוכנות של הגברים בשחור; בשביל מה הביאו אותה אם לא מנצלים אותה כמו שצריך, כי היא, הרי, לא ממש מושכת את קהל היעד של הסרט? לא ברור.

דירוג: ★★½☆☆

גברים בשחור 3
ארה"ב, 2012
הפצה: החל מה-24.05.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
בארי סוננפלד
תסריט:
איתן כהן
לוול קאנינגהם
דיוויד קואפ
ג'ף נתנזון
מייקל סוקיו
משחק:
וויל סמית'
טומי לי ג'ונס
ג'וש ברולין
אמה תומפסון
מייקל סטולברג
ג'מיין קלמנט

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?