"הדיקטטור" – ביקורת

"הדיקטטור". סשה ברון כהן.

"הדיקטטור". סשה ברון כהן.

עם "הדיקטטור", השחקן ויוצר הדמויות הוולגריות סשה ברון כהן מפצה על "ברונו" האחרון שלו, ומתקרב אל המצוינות של "בוראט" – לפחות בעיניהם של דוברי העברית. לא מעט מהצחוק שהסרט הזה מושך מבוסס על מילים עבריות שהוצאו מהקשרן/משמעותן, ועל כן קל להבין מדוע הקהל האמריקאי לא קיבל את פניו של הסרט בחמימות קופתית, כמו הקהל הישראלי. אבל בעוד "בוראט" הפתיע, "הדיקטטור" הוא מוצר בידורי שמיישר איתו קו, ולא פורץ את הגבולות שיצר.

לראשונה מאז "עלי ג'י – הסרט", סשה ברון כהן מציג בקולנוע דמות שהעלילה סביבה מתוסרטת לחלוטין. לא קשה כלל וכלל למצוא דמיון בין הדיקטטור אלאדין לבין בוראט הנבער מדעת, שכיכב בסרט שהכניס את כהן עמוק לתודעה האמריקאית והפך לשובר קופות מכובד. אותו סרט גם לא נעלם מעיניהם השמרניות של נציגי האקדמיה, שהעמידו אותו לפרס האוסקר על התסריט המעובד הטוב ביותר (אותו הפסיד ל"שתולים"). ברון כהן יודע לעשות יחסי ציבור מצוינים לסרטים שלו, וסרטו הבא "ברונו" נהנה מהם עד כי פתח עם רווחים גבוהים יותר מקודמו, למרות שהיה סרט גרוע. הקהל האמריקאי שחש ככל הנראה פראייר, לא נפל לתעלול פעמיים, ונזהר מ"הדיקטטור", כך שזה פתח עם הרווח הנמוך ביותר מבין השלושה בקופות ארה"ב.

העלילה מפגישה אותנו עם השליט העליון, גנרל אלאדין (ברון כהן), מנהיגה העריץ של מדינת וואדיה הערבית, עמוסת הנפט. הוא זכה בשלטון על פני אחיו הבכור (בן קינגסלי), והנהיג מיני חוקים משונים ומאדירי אגו תוך שכל מי שאפילו רומז להתנגדות לו – 'זוכה' לעריפת ראשו. בעת שיוצא אלאדין לארה"ב על מנת להשתתף בשיחות עם האו"ם, אחיו מארגן התנקשות בחייו – אך זו נכשלת. אלאדין מוצא עצמו נטול זקן העבות המפורסם שלו, בעוד כפיל טיפש תופס את מקומו בשלטון על וואדיה, ודרכו מנווט האח הסכמי קידוח נפט שיהפכו אותו לעשיר מאד. בלי הזקן שלו, איש אינו מזהה את אלאדין בתור השליט הנכון של וואדיה, ובכלל זאת גם פעילת זכויות אדם (אנה פאריס) שמנהלת חנות דמוית 'עדן טבע מרקט' ובעזרתה הוא מתכנן להיכנס לועידת האו"ם ולהוכיח לעולם כי הוא הגנרל אלאדין האמיתי.

"הדיקטטור". סשה ברון כהן, אנה פאריס.

"הדיקטטור". סשה ברון כהן עם אנה פאריס.

במאים רבים בשנים האחרונות בוחרים להאריך יתר על המידה את זמן הריצה שלהם, בעיקר כאשר מאחורי ההפקות עומדים אולפנים עם כיסים גדולים להוצאות יחסי ציבור. הבמאי לארי צ'ארלס (שביים גם את שני הקודמים שיצר ברון כהן) מצידו, הצליח לשמור על הסרט קצר ובקצב טוב. ההפרשים בין בדיחה אחת למשנה מספקים, והעלילה אינה מעליבה את האינטיליגנציה (גם אם הבריתות שכורת לו אלאדין האמיתי נראות אבסורדיות למדי – זוהי בעצם רוח הסרט). הבעיה שיש לאמריקאים כנראה עם הסרט (והסיבה שהוא אינו ממריא בקופות שם) היא מיעוט הקומדיה (המוצלחת) שאינה קשורה במילים עבריות, המצומצמת בעיקר לקטעים שלו עם אנה פאריס הנהדרת. לנו, המכלול הזה בהחלט מספיק.

דירוג: ★★★½☆

הדיקטטור
ארה"ב, 2012
הפצה: החל מה-07.06.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
לארי צ'ארלס
תסריט:
סשה ברון כהן
אלק ברג
דיויד מנדל
ג'ף שפר
משחק:
סשה ברון כהן
בן קינגסלי
אנה פאריס
ג'ייסון מנטזוקס
ג'ון סי. ריילי

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?