"פרומתיאוס" – ביקורת #1

"פרומתיאוס". מייקל פסבנדר, נומי ראפיס, לוגן מרשל-גרין.

"פרומתיאוס". מייקל פסבנדר, נומי ראפיס, לוגן מרשל-גרין.

תום דולינגר – שכחו מאלוהים, עזבו אתכם מישו, מאברהם אבינו ובטח שמדרווין: על פי "פרומתיאוס", סרטו החדש ועתיר האפקטים של רידלי סקוט, מוצאנו הוא מחייזר סורר דמוי אדם, אשר במותו בסצינת הפתיחה של הסרט, ציווה לנו את החיים. הסרט מרשים בויזואליות שלו, בקצב ההתרחשויות, ברמת המתח הגבוהה שנשמרת לאורך כולו ובאפקטים המרשימים. עם זאת, הוא עמוס בעלילות-משנה וכמו כן, נרטיב הסרט הוא די צפוי – המדענים האידיאליסטים בו משרתים בעל הון מבוגר המתחקה אחר מוצא האדם; צוות הלוחמים/הרפתקנים המלווה אותם סקפטי מאוד לגבי המצאות חייזרים; וכצפוי, מתגלות צורות חיים חדשות, ואז הכל מתחרבש ומתחיל האקשן.

לא במקרה נבחר "פרומתיאוס" בתור שם סרטו החדש של רידלי סקוט. במיתולוגיה היוונית פרומתיאוס הוא הטיטאן אשר יצר את האדם מחימר ואף נתן לו במתנה את האש (וויקי). כך גם בסרטו האחרון של רידלי סקוט המתאר משלחת של מדענים, הרפתקנים ושכירי חרב היוצאים למסע תגלית רב משמעות בניסיון להתחקות אחר לא-פחות מאשר סוד בריאת בני האדם.

בעלילה, המשלחת המדעית מגיעה לכוכב לכת מרוחק מאוד הנמצא במרחק של שנתיים טיסה בחללית בעקבות רמזים שחבריה מצאו במספר רב של פטרוגליפים (ציורי מערות: וויקי) מלפני 35,00 שנה במערות שונות על פני כדור הארץ. מבולבלים? זאת רק ההתחלה… מסתבר שבדומה לסרטו של סטיבן שפילברג משנת 1993, "פארק היורה", גם את ההרפתקה הזאת מממן פילנטרופ זקן וחביב. בשונה מב"פארק היורה", כאן הזקן החביב, פיטר ווילנד שמו (גאי פירס רב-הפנים), נפטר מזמן ומדבר אל הצוות בתור הולוגרמה. כאשר ההולוגרמה של ווילנד מסיימת את דבריה לצוות, מסתמן שנהיה עדים במהלך הסרט למאבקי כוחות עזים בין מפקדת הספינה מרדית' ויקרס הקרירה (שרליז ת'רון, שלא מתעלה כאן לגבהים מיוחדים) לבין המדענים האידיאליסטים (נומי ראפיס ולוגן מרשל-גרין).

כל מטרתה של ויקרס היא לשמור על שלמות הספינה והצוות, בעוד כל רצונם של המדענים הוא להתחקות אחר מוצא האדם ולפגוש את מי או מה שיצר אותנו, בני האדם. יש גם את דייויד הרובוט, המגולם על ידי מייקל פסבנדר המוגזם מעט. הרובוט, במן פאראפרזה על בני האדם אשר מחפשים את מוצאם בסרט זה, תוהה על עצם קיומו ועל מהות בני האדם אשר יצרו אותו. עדיין מבולבלים? זה עוד לא הכל. מסתבר שכאשר הצוות נתקל בצורות החיים העוינות על פני השטח ומנסה להמלט מהם, דווקא למייקל, הרובוט, יש אג'נדה משלו. הצוות שב ונתקל בחייזרים במהלך הסרט, חלק מהמפגשים נעים יותר, וחלקן נעים פחות. רמת האקשן וההתרחשויות, כאמור, לא פוחתת לרגע והסרט מגיע לשיא לקראת סופו כאשר לפחות לחלק מן השאלות שיש בפי המדענים מתקבלות תשובות.

סצינות רבות נראו כאילו נלקחו מסרטי מדע בדיוני/פנטזיה אחרים. ישנן מספר סצינות בסרט המזכירות בצורה מחשידה את סרטו המשעשע של טים ברטון משנת 1996 "הפלישה ממאדים" (Mars attacks!). אולי זה בגלל מספרם הרב של סרטי המדע הבדיוני שנעשו לאחרונה, אולי רידלי סקוט ניסה לתת התייחסות לסרטי מדע בדיוני קודמים, או אולי אלו הם נושאים שפשוט חוזרים על עצמם בסרטי הז׳אנר – ראש מנותק מגוף וממשיך לדבר, כדור גדול המאיים למחוץ דמות הנסה על נפשה, חייזר כל יכול אשר עינינו נשואות אליו והוא כמובן, לא מבין מה לעזאזל אנחנו רוצים ממנו.

בסופו של הסרט, בסצינת הסיום, נוצר החיבור לסדרת סרטי "הנוסע השמיני" – חיבור די מלאכותי, שמוסיף עוד נדבך לעלילה העמוסה ממילא של הסרט.

דירוג: ★★★½☆

פרומתיאוס
ארה"ב, 2012
הפצה: החל מה-14.06.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
רידלי סקוט
תסריט:
דיימון לינדלוף
רידלי סקוט
ג'ון ספייטס
משחק:
נומי ראפיס
מייקל פסבנדר
שרליז ת'רון
אידריס אלבה
גאי פירס
לוגן מרשל-גרין

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?