Skip to content

ויברטור זה דבר מצחיק

המצאת הוויברטור היא רק הטריגר לעלילה המשעשעת והמפתיעה של "היסטריה" – על מאבקן של נשים נגד החברה הגברית השמרנית באנגליה של סוף המאה ה-19. הנאה מובטחת  ציון: 8 ביקורת סרט / שי שגב רבים בוודאי לא יודעים כי הוויברטור החשמלי הומצא בשנת 1880, כדרך לרפא את תופעת ההיסטריה בקרב נשים. העובדה ההיסטורית מהווה את הבסיס […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המצאת הוויברטור היא רק הטריגר לעלילה המשעשעת והמפתיעה של "היסטריה" – על מאבקן של נשים נגד החברה הגברית השמרנית באנגליה של סוף המאה ה-19. הנאה מובטחת

 ציון: 8

ביקורת סרט / שי שגב

איזו מין המצאה

רבים בוודאי לא יודעים כי הוויברטור החשמלי הומצא בשנת 1880, כדרך לרפא את תופעת ההיסטריה בקרב נשים. העובדה ההיסטורית מהווה את הבסיס ל"היסטריה", סיפור דמיוני עתיר רומנטיקה, מאבק על זכויות נשים והחוסן האמיתי של ד"ר מורטימר גרנוויל.

ד"ר גרנוויל (יו דנסי – "המלך ארתור") לוקח את שבועת הרופאים בהיפורקטס ברצינות רבה. הוא נוזף ברופאים הבריטיים הדבקים בנהלים מימי הביניים ונמנעים לנקות פצעים או להשתמש בתחבושות טריות. הסיבה פשוטה: הם אינם מאמינים שקיים מושג הנקרא חיידקים.

גרנוויל עוזב את עבודתו בבית החולים, ולאחר שהאמונה שלו באידיאלים נדחית על-ידי כל רופאי הממלכה, הוא אינו מוצא מקום עבודה, וכמעט נכנע. אבל אז הוא דופק על הדלת של ד"ר רוברט דאלרימפל (ג'ונתן פרייס – "ברזיל", "עידן התמימות").

גרנוויל נבוך כשהוא מפלס את דרכו בחדר המתנה מלא נשים מהמעמד העליון המחכות לראות את הרופא. דאלרימפל מצא טיפול משגשג למדי עבור עקרות בית עם בעיות מין, והוא אף טוען שהן סובלות מבעיות של עצבנות או "היסטריה". הוא מציע לגרנוויל עבודה כעוזר אישי, ומכיוון שלגרנוויל אין אפשרויות אחרות, הוא מקבל את התפקיד.

בתו של ד"ר דאלרימפל, אמילי (פליסטי ג'ונס – "על גאווה ודעה קדומה"), נמשכת מיד לגרנוויל. אבל יותר בגלל שהוא מוצא חן בעיניי אביה, שרומז כי אלו יהיו נישואין למטרות עסקים. אבל אז הבת השנייה, שרלוט (מגי ג'ילנהול – "לב לא שפוי") מופיעה. היא פורצת למרפאת אביה ומבקשת תרומות לבית שהקימה המטפל בזונות עניות. אביה זורק אותה ממשרדו ומביתו, ומאיים כי יתכחש לה.

ד"ר גרנוויל מספר את כל חוויותיו לחברו, אדמונד סנט ג'ון סמיית (רופרט אוורט – "החתונה של החבר שלי", "שייקספיר מאוהב"), ממציא מפוזר למדי. אך במקביל, אדמונד הוגה רעיון ולוקח כלי ניקוי חשמלי והופך אותו למכשיר מדעי, שיחליף את שיטת הטיפול בנשים החולות.

התסריט, שנכתב על-ידי סטפן וג'ונה ליסה דייאר, משעשע וציני כאחד. הכותבים בהחלט עשו שיעורי בית, וחקרו את התקופה בה החל המאבק בין עידן המסורת לרעיונות חדשניים. העלילה פורצת באינספור פיתולי משנה, אך אלו נטווים יחדיו עם סיום הסרט.

אין זה רק סיפור אהבה או היסטוריה של המצאת הוויברטור, אלא סיפורן של שתי נשים שונות: האחת המושפעת בקלות על-ידי אביה ודואגת לרצות אותו, ואילו אחרת היא סופרז'יסטית שמוכנה לקום, או לשבת בכלא, בשביל מטרה שהיא מאמינה בה.

השחקנים משעשעים ומצליחים להחזיק יחדיו את הסיפור המצחיק והמפתיע כאחד. דאנסי מגלם רופא מקסים, אינטליגנט ובעל לב אמיתי ותמים. ג'ונתן פרייס לעומתו, הוא רופא רציני, שאינו מסוגל לחשוב מחוץ לקופסה שבנה סביבו. אוורט מגלם את הדמות הקרה, שכבר התרגלנו אליה מסרטיו הקודמים. בולטת מכל היא ג'ילנהל, שגונבת את ההצגה ואת ליבם של הצופים, בזכות תיאור עוצמתי של שרלוט, אשר אינה מתביישת במה שהיא עושה ורואה את עבודתה כמשמעותית, אפילו יותר מזו של אביה.

המראה של אנגליה הוויקטוריאנית, התלבושות הראוותניות, הצילומים הנקיים והבימוי המועדן של טניה וקסלר מוסיפים הנאה נוספת ל"היסטריה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן