"ספיידרמן המופלא" – ביקורת #2

"ספיידרמן המופלא".

"ספיידרמן המופלא".

10 שנים בדיוק לאחר הפעם הראשונה שסדרת הקומיקס ספיידרמן עובדה לקולנוע, חוזר איש העכביש בשנית ומתחיל הכל מהתחלה. "ספיידרמן המופלא" מציג שוב את סיפורו של הנער פיטר פרקר והאופן בו הפך לגיבור על. בניגוד לסרט המקביל לו שיצא לפני עשור, הפעם הדגש הוא על הפן האנושי של הדמויות והעלילה מוקפדת יותר ומציעה עומק רגשי ורגעים שלרוב מאפיינים קומדיה רומנטית. מאחר ואלה משולבים בז'אנר הרפתקאות ופנטזיה, העובדה שהעלילה ידועה מראש מכבידה פחות מהצפוי והתוצר הסופי לא רק מעמיק וחכם יותר מקודמיו אלא גם מהנה.

מאחר וסדרת סרטי ספיידרמן האחרונה הייתה להיט קולנועי שהסתיים רק לפני 5 שנים, הסיבה להתחלת הסאגה מחדש אינה ברורה ומחייבת את יוצרי הסרט הנוכחי להוכיח כי יש הצדקה לגשת לקולנוע ולצפות שוב בסיפור מוכר. אולי זו הסיבה לכך שבניגוד לסדרות גיבורי על רבות שמגיעות לאחרונה לקולנוע, "ספיידרמן המופלא" מבקש להרוויח את קיומו ביותר מסצינות קרב. התסריט חכם, מוקפד ורגיש וכאמור מקדיש מקום לא מבוטל לרגעים קומים רומנטיים, אותם ניתן אולי להסביר על ידי כך שהפעם הבמאי הוא מארק ווב, מי שביים גם את "500 ימים עם סאמר".

העלילה היא אותה אחת המוכרת: פיטר פרקר הנער (אנדרו גרפילד המקסים ששיחק ב"רשת החברתית") נעקץ על ידי עכביש מיוחד וכתוצאה מתגלים בו כוחות על ההופכים אותו לחזק, מהיר ובעל יכולות טיפוס המזכירות את אלה של החיה שיצרה אותו. מאחר ופיטר הוא נער חכם למדי הוא מצליח לגייס לטובתו גם את יכולות טוויית הקורים של העכביש וכך הוא הופך לגיבור על של ממש. הסרט מתמקד בהתמודדות של פיטר עם כוחותיו החדשים ובהתלבטויותיו כיצד לנצל אותם- לטובת הכלל או לענייניו הפרטיים. האירועים שמלווים אותו בתהליך זה הוא אובדן דודו האהוב (מרטין שין), סיפור האהבה שנרקם בינו לבין חברתו גוון (המגולמת על ידי אמה סטון שלאחר שכיכבה בלהיטים "העזרה" ו"טיפש, מטורף, מאוהב" אנו מצופים להאמין שהיא כעת בגיל תיכון), ומאבקו בלטאה, הלא-הוא ד"ר קורט קונורס (ריס איפנס), שותפו לשעבר של אביו של פיטר הטומן סוד בנוגע לגורל האב. כוכבים נוספים בסרט הם סאלי פילד המגלמת את דודתו של פיטר ודניס לירי המגלם את מפקד המשטרה ואביה של גוון.

"ספיידרמן המופלא".

"ספיידרמן המופלא".

הטריילרים לסרט הנוכחי צוידו בהבטחה כי הפעם תיחשף האמת שמאחורי הקשר בין פיטר פרקר לבין עולם העכבישים. צפייה בסרט מוכיחה כי אין בהבטחה האמורה רק ניסיון לפתות את הצופים לחזור לאולמות למען עלילות פיטר פרקר אלא יש בה ממאפייני הסרט כולו- במקום התמקדות בגיבור על גדול מהחיים ורב פעלולים, ווב מבקש לצייר את איש העכביש שלו כאחד האדם. בעלילה הנוכחית יש סיבה להפיכתו של פרקר לאיש העכביש, וכך להתפתחות הסיפור יש תחושה מובנית ולוגית יותר מאשר עלילה בה שולטת אקראיות ורנדומליות, המעמיקה את המרחק בין הצופה לבין גיבור העל בו הוא צופה.

עובדה זו אינה היחידה המופיעה בסרט שתפקידה להפוך את הגיבור לנגיש יותר: בניגוד לספיידרמן הקודם של טובי מגווייר, שעל אף התלבטויותיו ותחושות האשמה האנושיות שלו הוא נותר בגדר גיבור על, "ספיידרמן המופלא" מציע גיבור שיותר מהכל הוא נער שעקיצת עכביש הוסיפה לחייו מורכבות. בעוד סרטי גיבורי על רבים נשענים על כך שלגיבור יש שתי פרסונות שההפרדה ביניהן מותירה אותו בודד ומנותק, ספיידרמן של ווב לא נחבא בהכרח מאחורי מסכה, פגיעותו ניכרת לעין וזהותו לא כל כך סודית. גם הליהוק של "ספיידרמן המופלא" תורם לתחושה שלפנינו סרט שונה מאלה שקדמו לו- לגרפילד יש מראה ריאליסטי של נער גמלוני ורזה המשרת היטב את העלילה החדשה. גמלוניותו נשמרת לאורך העלילה וגם כשהיא מתאחדת בהדרגה לתוך הזהות החדשה היא אינה נעלמת.

ההחלטה לנסות ולאחד בין פרקר הנער לבין פרקר הגיבור, יחד עם התסריט החכם המקפיד להתרחק ברובו מקלישאות, הליהוק המוצלח והדגש הקומי נאיבי בסיפור האהבה בין פרקר לגוון, הופכים כולם את הסרט ללא רק מעניין ושונה מקודמיו אלא גם נכון מאוד לעידן הנוכחי המאופיין בהתפקחות והיעדר רומנטיות בכל מה שקשור לפנטזיות הצלה.

בנקודה זו ראוי לציין שבניגוד לסטריאוטיפים הרווחים, נראה שמה שלא מאפיין את העידן הזה הוא זיכרון וקשב מוגבל ולכן העובדה שלפנינו סרט משוחזר מחייבת את הצופה בעל כורחו להשוואה בלתי פוסקת בין שתי הגירסאות וזו נקודת התורפה המרכזית שלו. גם השימוש בטכנולוגיית תלת מימד נראית כלא מוצדקת מאחר ואין בו דגש מיוחד על אפקטים מיוחדים ובמובן זה נראה שהפנייה לממדים המרובים נעשתה בעיקר לשם הכיס ולא האיכות. אז האם הדאגה לכיס היא גם זו שעומדת מאחורי  כל ההופעה המחודשת הזו של איש העכביש? במידה מסוימת בוודאי שכן אך בסופו של דבר, העובדה שלמרות שכל חלקו הראשון מוכר ולעוס הסרט עדיין מספק חוויה מהנה וראויה, מדגישה את היות "ספיידרמן המופלא" סרט עשוי כהלכה המוכיח שאפשר לעשות סרט גיבורי על מעמיק ומהנה באותה מידה.

דירוג: ★★★½☆

ספיידרמן המופלא
ארה"ב, 2012
הפצה: החל מה-04.07.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
מארק ווב
תסריט:
ג'יימס ונדרבילט
אלוין סרג'נט
סטיב קלובס
משחק:
אנדרו גארפילד
אמה סטון
ריס אייפנס
מרטין שין
סאלי פילד
דניס לירי

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?