"עלייתו של האביר האפל" – ביקורת #2

"עלייתו של האביר האפל". כריסטיאן בייל.

"עלייתו של האביר האפל". כריסטיאן בייל.

"עלייתו של האביר האפל" סומן כבר מזמן (על ידי גופי יח"צ שונים) כ"הלהיט של הקיץ". לכן, הגענו להקרנה מעט ספקנים וציפינו לאוסף פיצוצים גרנדיוזיים ועלילה כפויה ולעוסה. בכל זאת, מדובר בסרט השלישי בטרילוגיה, ומה כבר אפשר לחדש? -אז זהו, שממש טעינו! "עלייתו של האביר האפל", שלא כהרגלם של סרטי המשך, מקפיץ את הטרילוגיה כמה וכמה דרגות מעלה. זהו סרט מעולה: קצבי, מותח, מטריד, אפל ומהנה. כל כך מהנה שבכלל לא תשימו לב שחלפו להן 3 שעות. חובה לראות – ואם לראות אז רק באיימקס (יס פלנט ראשל"צ).

כריסטופר נולאן, שבסוף חודש זה ימלאו לו בסך הכל 42 שנה, ובאמתחתו כבר שוברי קופות רבים ("אינסומניה", "התחלה" וכמובן 2 הפרקים הקודמים בטרילוגיית באטמן, "באטמן מתחיל" ו"האביר האפל"), חוזר עם הפרק האחרון בסדרת הבאטמן שלו. "שלו" כיוון שיש לזכור כי הטרילוגיה האחרונה, שיצר נולאן, שונה ביותר מכל מה שהכרנו בסרטי באטמן הקודמים. נולאן, בניגוד לבמאים אחרים שניסו מזלם, העדיף לקחת את באטמן למקום אחר לגמרי מקודמיו – פחות גרוטסק והרבה יותר ריאליסטי. לדעתנו, בסרט זה, מצליח נולאן להתעלות על עצמו.

עלילת "עלייתו של האביר האפל" מתרחשת כ-8 שנים לאחר סיום עלילת הסרט הקודם, "האביר האפל", באותה עת, ג'ותהם היא עיר, פחות או יותר, נקייה מפשע ושירותיו של באטמן אינם נחוצים עוד (כמובן שכולם מתייחסים אליו כאל פושע נמלט וכי הוא זה שרצח את הארווי דנט). לכן אין להתפלא כי אנו מוצאים את ברוס וויין (כריסטיאן בייל) כאיש מר וערירי הנעזר במקל הליכה (לאור פציעותיו הרבות מספור). במקביל, גורמים אפלים ניצלו את שאננותם של אנשי ג'ותהם ובאטמן, שנהנו מתקופת רגיעה לאור ניצחונם על הפשע המאורגן, לצורך תכנון מזימתם המרושעת. לא נוסיף פירוט כי באמת כל מילה תחטא לספוילריזם, אבל רק נציין כי צפויה לכם הפתעה של ממש.

נולאן בחר לעבוד עם הרבה מאותו צוות שליהק ל"התחלה", ואנחנו אומרים על כך – למה לא באמת? אם משהו טוב הולך לך עם אנשים מסוימים, תמשיך איתו. ואכן, "התחלה" היה טוב. אפילו טוב מאד. עד שהגיע הסרט הזה – שלוקח אותו בהליכה איטית ועוקף אותו בסיבוב. וגם בבחינת השחקנים, שנראה כאילו קיבלו הדרכה מאד מדויקת מנולאן, נכנסים לנישה הספציפית שלהם בצורה נהדרת.

כריסטיאן בייל בתפקיד באטמן / ברוס וויין – מצוין. חזר לעצמו לאחר שהוריד את רוב משקלו לתפקיד המשנה בסרט "פייטר", עליו כזכור, זכה באוסקר האחרון. וגם הסובבים את באטמן, ויש הרבה כאלה בסרט הזה, כולם היו מאה אחוז. אף אחד לא אכזב אותנו. לא אן האת'וואי שגילמה את סלינה קייל, הלא היא אשת החתול (גם אם לא נקראת כך באופן רשמי בסרט); לא ג'וזף גורדון-לויט שאהוב עלינו עוד קודם לסרט הזה, ושומר על מעמדו בהחלט; לא גארי אולדמן (המפקח ג'ורדון); לא מריון קוטיאר (מירנדה טייט, אשת עסקים שחוברת לוויין); ובעיקר לא טום הארדי המעולה שמגלם את ביין, "הדמות הרעה" בסרט, אם נרצה להגדיר אותה בחוסר… ואם כבר בביין עסקינן – זכרו את השם הזה, הוא הולך לחזור אליכם בסיוטים שלכם.

האפקטים בסרט מונים מספר קטעים די גרנדיוזיים של הרס בממדים גדולים (חלקם נטחנו בטריילרים הרבים), אולם הדבר המדהים ביותר ב"עלייתו של האביר האפל" הוא ללא ספק עבודת הסאונד – החל מהמוזיקה שמלווה את הסרט לכל אורכו ומשרה על הצופה אווירה מאוד עוצמתית של מתח, פחד או התרגשות וכלה בקול הבוקע מגרונו (או יותר נכון – המסכה) של הארכי-נבל, ביין.

"עלייתו של האביר האפל". טום הארדי.

"עלייתו של האביר האפל". טום הארדי.

נסיים בניסיון להעביר את התחושה איתה יצאנו מהסרט – התרגשות, עוצמתיות, התפעלות, רעד קל של אימה ובעיקר – דפיקות לב מואצות, ורצון עז להישאר לשבת עוד שלוש שעות, ולראות את זה שוב. באיימקס. עכשיו. ובהקשר הזה, אנחנו מתים מציפייה לסרט הבא שיצא תחת ידיו נולאן: "סופרמן: איש הפלדה" (2013).

דירוג: ★★★★★

עלייתו של האביר האפל
ארה"ב, 2012
הפצה: החל מה-19.07.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
כריסטופר נולאן
תסריט:
ג'ונתן נולאן
כריסטופר נולאן
דיויד ס. גויר
משחק:
כריסטיאן בייל
טום הארדי
אן האת'וואי
ג'וזף גורדון-לויט
גארי אולדמן
מריון קוטיאר
ג'וש סטוארט
מורגן פרימן
אלון אבוטבול
אורי גבריאל

רעות

סרט מדהים! אחלה ביקורת.

יואב א.

הסרט הבא תחת ידיו של נולאן?
הוא רשום תחת "עלילה" ומפיק, לא ברור לי למה משייכים אותו לסרט הזה ולא מציינים את זאק סניידר?

ממתי מפיק נהפך להיות רלוונטי יותר מבמאי?

(עם כל הכבוד לכריס נולאן).

אלי שגב

נולן הוצב בתפקיד "מפקח על הפרויקט", אבל הקרדיט הרשמי הוא "רק" "מפיק":
http://www.edb.co.il/blog/archives/4859

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?