שתף קטע נבחר

"קסם החיים": לקסם הבא אזדקק לתובנות בנאליות

אין קלישאה שאינה נשלפת, אין ממתיק מלאכותי שנשכח: סרטו של רוב ריינר "קסם החיים" הוא שמאלץ סכריני נטול בושה. לפחות מורגן פרימן פה בשביל להעביר לכם את הזמן בנעימים

סופר אלכוהוליסט ונכה שהתאלמן מאשתו וחדל מכתיבתו מגיע לעיירה אידילית על גדות אגם, משתכן למשך הקיץ בשכנות לגרושה טרייה ושלוש בנותיה הקסומות - ונחשו מה? 

 

ביקורות סרטים אחרונות בערוץ הקולנוע של ynet:

 

"קסם החיים" ("The Magic of Belle Isle"), סרטו החדש של רוב ריינר, הוא שמאלץ סכריני נטול בושה. שמו העברי מתמצת במידה רבה את מה שיש לו להגיד: החיים יפים, ועם סביבה מאירת עיניים כזו, ברור כבר מההתחלה שהסופר יפסיק לשתות, יתגבר על מות אשתו, ימצא טעם לחייו ויחזור לכתוב. מי שפורץ כעת בקריאות שבר "ספוילר!", לא ראה כנראה את אלפי הסרטים האחרים שגם להם אפשר היה לקרוא בקלות "קסם החיים".

 

מונטי וויילדהורן (מורגן פרימן) הוא סופר מריר המרותק לכסא גלגלים, שנאלץ לבלות את הקיץ בעיירה בל אייל. דמויות של סופרים שתיינים שמאסו בחיים כבר הפכו לגלופה שחוקה, אבל הסרט אינו מתאמץ להיות מקורי.

 

הפרט המעניין היחיד הוא שמונטי הוא סופר מערבונים - ז'אנר ספרותי וקולנועי שמזוהה עם תקופה אחרת, רחוקה ורומנטית. אך שום דבר בדמות שמגלם פרימן אינו נדמה רומנטי (אף שהיא נצמדת למכונת כתיבה ישנה) - ולרגע לא ברור מה בדיוק היה בספרי המערב הפרוע שלה שהפך אותה למיתולוגית.

 

חזרה לבל אייל, מהר מאוד מצטלבות דרכיהם של מונטי ושל שכנתו הגרושה (וירג'יניה מדסן), ומסופר מיזנטרופ הוא ילך ויעמיק את אחיזתו בחיים בזכותה ובזכות שלוש בנותיה. הצעירה שבהן (אמה פורמן) אף שוכרת אותו כמורה פרטי לפיתוח הדמיון - ומשונה שכותבי התסריט (בהם ריינר) לא חשבו על זה בעצמם.

 

"קסם החיים". השחקנים הראשיים הם נקודת האור היחידה ()
"קסם החיים". השחקנים הראשיים הם נקודת האור היחידה

 

ואם לא די בכך, יש גם כלב בתמונה, וגם נער מפגר שנוהג לקפץ כארנב והופך לחברו הטוב של הסופר, ובת מתבגרת ומרדנית - כל מה שנכנס בצ'ימידן הנוסחאות המשופשפות, ועוד.

 

ויש גם אי. ובאי עץ. ובעץ חור. ובחור - יומנה החבוי של נערה מתבגרת, שהתגוררה פעם במקום, ולא צריך לראות יותר מדי סרטים כמו "קסם החיים" כדי להבין שהנערה הזו היא למעשה... ניחשתם נכון.

 

אפילו לקהל האמריקני זה היה יותר מדי

בקיצור, אין קלישאה שאינה נשלפת, ואין ממתיק מלאכותי שנשכח אי שם. אך לזכותו של "קסם החיים" עומדת נוכחותו של מורגן פרימן (פליט מפגע השמאלץ הקודם של ריינר, "מתים על החיים"), שמגלם מעין גיבור מערבון בדימוס המספק למשפחה החד הורית את הסמכות האבהית, ומנגד זוכה בגאולה שהוא נואש לה.

 

מתוך הסרט. אגדה סנטימנטלית חסרת בושה ()
מתוך הסרט. אגדה סנטימנטלית חסרת בושה

 

מה שעוד עובד לזכותו של הסרט הוא הופעתה של וירג'יניה מדסן. לשם שינוי, לא מדובר עוד באם החד הורית המאופיינת בעימותים היסטריים עם "הבת המתבגרת", אלא באשה שקטה ופסקנית שהקשר הספק-רומנטי המתהווה בינה לבין פרימן המבוגר ממנה נדמה אפילו משכנע.

 

מה עוד אפשר להגיד על הסרט הזה? שיש בו סצינה מגוחכת עד כדי כך שהיא נפלאה, שבה מניס הסופר הנכה ליצן יום הולדת שמתאכזר לנער המאותגר; שהעיירה מקסימה ושהאנשים בה, ללא יוצאים מן הכלל, אדיבים ומאירי פנים;

ושפניני החוכמה שמפזרת דמותו של פרימן לכל אורכו מתחרות באלה של עוגיות מזל. הכנסותיו הפעוטות של הסרט בקופות ארצות הברית (כ-55 אלף דולר בלבד), מעידות שכל זה היה יותר מדי אפילו בעבור הציבור האמריקני.

 

אם אתם חסידים של אגדות סנטימנטליות חסרות בושה, חובבים סרטים על קשישים נרגנים ומתבודדים שילדות קטנות ממיסות את לבם, דומעים למשמע הסונטה הפתטית של בטהובן שמנגנת אשה יפה בלילה רומנטי, ורוצים לדעת מה עלה בגורלו של טוני הפיל - "קסם החיים" הוא הסרט בשבילכם.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים