שתף קטע נבחר

"סוף המשמרת": בעד אלימות שוטרים

למרות ש"סוף המשמרת" נראה כמו סרט משטרה, הוא נותן תחושה של משימת גבורה מלחמתית בשדה הקרב של רחובות לוס אנג'לס. האפקטיביות של האקשן עוברת בשלום גם את השימוש הבעייתי בטכניקת ה-found footage

במבט ראשון נדמה כי "סוף המשמרת" ("End of Watch") הוא סרט משטרה. בוודאי ניתן לזהות בו את מרכיביי הז'אנר האלמנטריים. אך בכדי להסביר את ייחודו של הסרט מומלץ להציבו במסגרת ז'אנרית קולעת יותר של "סרט מלחמה". למרות שאנו בסביבה עירונית אמריקאית ולמרות שהגיבורים הם שוטרים המנהלים מאבק נגד כנופיות סוחרי סמים, מרכיבים אלו הם ציפוי לליבה הרגשית והרעיונית של הסרט - וזו משתייכת לז'אנר אחר.

 

ביקורות סרטים נוספות בערוץ הקולנוע של ynet:

בלי חוקים

לופר

ילנה

 

הגדרת "סוף משמרת" כסרט מלחמה קולעת יותר מבחינת האכזריות יוצאת הדופן של שכונות העוני בדרום לוס אנג'לס המוצגות כלקוחות ממדינת עולם שלישי. הדמויות חשופות לסכנת חיים אינטנסיבית ומתמשכת ובהקשר זה עולות התייחסויות חוזרות ונשנות לרעיון סיכון החיים למען השותף.

 

ולבסוף, מבחינת הערך הפוזיטיבי (והפטריוטי) העליון, זהו "סרט מלחמה" מכיוון שאינו מסתפק בשיתוף פעולה בין שני שוטרים, אלא מנסה לעורר גאווה באיכותם האנושית, ובטבעיות אחוות הלוחמים המולטי-אתנית.

 

בלדה לשוטרים

בהתחשב בעבודותיו הקודמות של דיוויד אייר כתסריטאי ("יום אימונים מסוכן") וכבמאי ("זמנים קשים"), "סוף המשמרת" יוצא דופן. בעוד בסרטי המשטרה הקודמים שלו לאפלה היה פוטנציאל ממשי להשחית את הגיבורים, כאן ההפרדה בין חוק ופשע ברורה. מעשי הפשע נתעבים מכפי שהיו בסרטים הקודמים, והשוטרים, גם אם הם נושאים צלקות גופניות ונפשיות, נקיים מרבב. דיכוטומיה מודגשת זו, שכמעט ואינה מוכרת בסרטי משטרה עכשוויים, מזכירה את סרטי המלחמה האמריקאיים טרום עידן וייטנאם.

 

ג'ייק ג'ילנהול ומייקל פנייה ב"סוף המשמרת" ()
ג'ייק ג'ילנהול ומייקל פנייה ב"סוף המשמרת"

 

המאפיין המעניין השני של הסרט הוא בשימוש שנעשה בו בצילום בסגנון found footage - כלומר, אותה וריאציה של המוקיומנטרי, שבה הסרט הוא תוצר עריכה של מצלמות "אמיתיות" שהוחזקו בידי הדמויות במהלך האירועים המוצגים. בשונה משימוש במצלמה לא יציבה המחקה את אפקט התיעוד, ומעצימה את הריאליזם של הסרט, כאן נוצרת רמה אינטנסיבית יותר של חווית מציאות מיידית ולא מעובדת.

 

אין פלא כי הפוטנציאל הברוטאלי של סגנון זה יושם בעיקר בסרטי אימה (לדוגמא, סדרות "REC" ו"פעילות על טבעית"). טקטיקת ההלם משרתת כמה מהסצנות היותר קשות של הסרט המשיקות במתרחש בהן לסרטי אימה.

 

אך הרצון להשיג את אפקט ההלם גובה מחיר מהסרט. יש לתת תוקף להימצאותה של מצלמה בידי הדמויות בכל סיטואציה, וזו מכשלה המייצרת רעש רקע מתמיד של סבירות מאותגרת. השפה הקולנועית הקונוונציונלית מבוססת על תחביר המקנה קוהרנטיות לחלל ולהתרחשות הדרמטית (למשל, על ידי שימוש בשוטים עוקבים מזוויות נגדיות).

 

"סוף המשמרת". מלחמה ברחובות ()
"סוף המשמרת". מלחמה ברחובות

 

לעומת זאת, בסרטי found footage שלא מעוניינים לוותר על תחביר קומוניקטיבי זה, יש צורך להשתמש בתירוצים לא סבירים להנמקת ריבוי נקודות המבט. כך, למשל, נראה ב"סוף המשמרת" פושעים המצלמים את עצמם במספר מצלמות במהלך ביצוע מעשי פשע אלימים - פעולה כה לוקה בסבירותה עד שהיא מחצינה את מלאכותיות הסרט במקום להטמיע אותנו באירוע.

 

רחובות זועמים

בתחילת הסרט מוצג צילום של פעולת שיטור רגילה (שמסתבכת) מתוך המצלמה המקובעת בתקרת ניידת. בריאן טיילור (ג'ק ג'ילנהול) השוטר הלבן והמשכיל בעל הרקע הצבאי, ושותפו מייק זוואלה (מייקל פנייה) ההיספני הסימפטי מבצעים מרדף אחר מכונית חשודה. המרדף מסתיים בניסיון חיסול של השוטרים במטח יריות.

 

הגיבורים ניצלים, אך האירוע מסמן את הבאות מבחינת הסכנה הנשקפת מהכנופיות ההיספניות השולטות בסחר הסמים באזור זה. בהמשך יש "פרויקט צילום" של טיילור (שלוקח חוג קולנוע, שאף פעם אינו מוצג) המצדיק את התיעוד המתמיד, כולל מצלמות המוצמדות לדש הבגד שלו ושל שותפו. לכך יתווסף חיבור למקורות תיעוד נוספים המנציח, באופן לא סביר, פעילויות של דמויות אחרות.

 

ג'ייק ג'ילנהול ומייקל פנייה על מדים ()
ג'ייק ג'ילנהול ומייקל פנייה על מדים

 

חרף ההסתייגויות מעיצוב הדמויות ומהסגנון, יש לציין כי זהו סרט אינטנסיבי ואפקטיבי. הכימיה בין שתי הדמויות הראשיות מוצלחת, וההקנטות ההדדיות אינן מסוות את החיבה הדדית. במהלך העלילה נכנסת לחייו של טיילור אהבה חדשה בשם ג'נט (אנה קנדריק), שנדמה כי היא עונה על כל רצונותיו מבת זוג.

 

זוואלה הנשוי באושר לגאבי (נטלי מרטינז) עומד להפוך לאב, ובינתיים תומך בתנועת שותפו לעבר זוגיות יציבה. האירועים החיובים בחייהם עומדים בצל האלימות המתגברת ברחובות בהם הם פועלים.

 

לא במקרה האיומים שבהם נתקל הזוג הלבן-היספני אינם מקומיים במובן הרגיל. בין אם מדובר על שיטות עבודה המפלצתיות של קרטל סמים זר המשפיע על המתחולל ברחובות. ובין אם מדובר על סחר בפועלים סיניים. פרופיל הגיבורים המעורב מגלם את הזהות האמריקאית החדשה הנלחמת את המלחמה בחזית הבית.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ג'ייק ג'ילנהול ב"סוף המשמרת"
לאתר ההטבות
מומלצים