שתף קטע נבחר

הגלישה הגדולה במאווריקס: קלישאה לא אמינה

כמו רוב סרטי החניכה, מנסה "הגלישה הגדולה במאווריקס", להנציח קשר בין גולש מיתולוגי לצעיר המבקש ללמוד ממנו. הצילומים והביצועים על הגלים מרשימים ביופיים, אך עם מה שקורה ברגע שיורדים מהגלשן, מתקשה העלילה להתמודד

כפי שניתן לנחש, "הגלישה הגדולה במאווריקס" ("Chasing Mavericks") משתייך לז'אנר סרטי הגלישה, תת-קבוצה של סרטי הספורט האמריקאים. האטרקטיביות המוגבלת של סרטי ספורט שעוסקים בענפים לא פופולריים בישראל (בייסבול, פוטבול) לא אמורה להיות מנת חלקם של סרטי הגלישה. גם לנו יש ים, ולא מעט. וסרטי גלישה מדברים בשפה הבינלאומית של גולשים וגולשות חטובים, שמש שוזפת עור וגלים מרהיבים. למרות נתוני פתיחה אלו סרטי גלישה מתקשים להותיר חותם משמעותי בקופות.

 

ביקורות סרטים נוספות בערוץ הקולנוע של ynet:

 

ייתכן שמקור הבעיה הוא בהוליווד, התעשייה שטרם פיצחה את הנוסחה שתאפשר לסרטי גלישה רבים יותר להיעשות. רק במקרים ספורים (הקלאסיקה "יום רביעי הגדול" של ג'ון מיליוס מ-1978), נמצא האיזון בין הריגוש של הפעילות הספורטיבית והדרמה האנושית המלווה אותה.

  

על ז'אנר סרטי ההרים הגרמני, ז'אנר מקביל מבחינת החיבור בין עוצמת הטבע ותעצומות הנפש של גיבוריו, נאמר בלעג שהוא "חצי מונומנטלי וחצי סנטימנטלי". גם בסרטי הגלישה, ובמקרה הספציפי של "מאווריקס", קיימת הבעיה של מה שקורה ברגע שיורדים מהגלשן.

 

בצד של הגלישה יש עבודת צילום מרשימה ביופיה והעזתה של "ביל" פופ ("המטריקס"). הנטייה לצלם גלי ענק מקרוב חיסלה שש מצלמות, אבל את מה שהן הספיקו לצלם רואים היטב על המסך.

 

הביצועים של הגולשים מרשימים, ודרשו מידה לא מבוטלת של רוח ספורטיבית גם מהשחקנים הראשיים (ג'רארד באטלר, אחד משני השחקנים הראשיים, נפצע במהלך הצילומים). המראה של הגלים האדירים ושל התמרונים הוירטואוזיים שגולשים מבצעים, מציע חוויה סוחפת גם עבור צופים הידרופובים/אגרופובים/מוות-פובים.

  

ג'וני ווסטון וג'רארד באטלר ב"הגלישה הגדולה במאווריקס" ()
ג'וני ווסטון וג'רארד באטלר ב"הגלישה הגדולה במאווריקס"

 

מהצד השני ישנה גם עלילה וזו מבוססת (באופן רופף למדי) על חייו הקצרים של גולש מיתולוגי מסנטה קרוז קליפורניה, בשם ג'יי מוריארטי. בתחילת הסרט ג'יי, עדיין לא בן 9, כבר למד בעצמו למדוד את קצב הגלים. אביו נטש אותו ואת אימו, והאם המעורערת קריסטי (אליזבת שו) הפכה לאלכוהוליסטית המתקשה להחזיק במקום עבודה.

 

לאחר שג'יי ניצל מטביעה ע"י גולש מיתולוגי בשם ריק "פרוסטי" הסון (באטלר), הוא מוצא גיבור נערץ וייעוד בחיים. מה טוב, אם כן, שפרוסטי מתגלה גם כשכן שחי במרחק מטרים ספורים מבית אימו.

  

 

העלילה קופצת 7 שנים קדימה. הנער ג'יי (ג'וני ווסטון) הוא כבר גולש מוערך, אבל הוא עדיין לא משחק במשחק של הגדולים. והמשחק הוא היכולת לרכב על "המאווריקס", גלי ענק בגובה של כ- 25 מטר שמופיעים בחופי צפון קליפורניה לאחר סערות רבות עוצמה. רק הנועזים, הבקיאים, המיומנים והחזקים שבין הגולשים מסוגלים לעשות זאת, ואלו שאינם מסוגלים עלולים למצוא את מותם. האדם היחיד אשר יכול לפתח אצל ג'יי את המיומנות הנדרשת הוא פרוסטי.

 

המבנה של הסרט תואם את השטנץ של סרטי התבגרות-התעלות ספורטיבית. השוני בין דמותו של ג'יי מוריארטי, ו-דניאל לרוסו (ראלף מאצ'יו), הגיבור של "קארטה קיד" (1984), אינו רב. ההגעה ממשפחה מפורקת וגיבור צעיר המושפע מהיעדרותו של אביו.

   

 

תהליך ההכשרה המחייב את הגיבור להתמודד במקביל גם עם בני נוער שליליים (מרכיב שהעלילה לא ממש יודעת איך להתמודד איתו) וגם תהפוכותיו של חיזור אחר אהבת הנעורים קים (לאוון רמבין). פרוסטי, הדמות שמעצבת את גיבור הסרט, הוא סוג של מר מיאגי עם שרירים. מאסטר בתחומו, בעל היגיון קיצוני שערכו מתבהר בהדרגה, ומורה המקפיד על יחס של Tough Love כלפי החניך.

 

למרות שהעלילה מבוססת על חייו של מוריארטי, ניכר העיצוב הלא אמין של הקונפליקטים ושל הסיטואציות שאמורות להיות רגעי שיא רגשיים. נקודת הסיום ההרואית נקבעה מראש והסרט חותר אליה, ביותר ממובן אחד, בהתמדה

יתרה. לאורך העלילה ניכרות טביעות האצבע של מהלכים עלילתיים לא אמינים. גם אם חלקם התרחש באמת בחיי הדמויות, אופן הביצוע, והמילים בהן משתמשות הדמויות להביע את מחשבותיהן, מותירים את הסרט במחוזות הקלישאה.

 

מאחורי הסרט עומדים שני בימאים מקצועיים שבקריירה הארוכה שלהם (שניהם בסביבות גיל 70) היו מספר נקודות ציון ראויות, והרבה סרטים נשכחים. קרטיס הנסון ("סיפורי ל.א") צילם את מרבית הסרט אך נאלץ לפרוש שלושה שבועות לפני סיום הצילומים מסיבות בריאותיות. מייקל אפטד ("גורילות בערפל") התייצב לסיום הצילומים ולפוסט פרודקשן. לא על עבודה זו שניהם יזכרו.

 

"מאווריקס" נעשה במסגרת בית ההפקה השמרני של "וולדן מדיה". וברוח המקובלת באולפן, העלילה עברה סניטציה בכדי להפוך אותה למוצר המיועד לכל המשפחה. המרכיבים האפלים - אלכוהול, סמים, פשע מוצגים בדרך פשטנית עד נלעגת עבור קהל בוגר. לכן גם אם באים בשביל הסיפור, שווה להישאר רק עבור הגלישה.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ג'וני ווסטון. ג'יי מוריארטי
לאתר ההטבות
מומלצים