ביקורת: הלבוי 2 – צבא הזהב / Hellboy 2: The Golden Army

הלבוי 2

ערבבו את החזון הויזואלי של גיירמו דל טורו עם מעט מאד הגיון ורצינות, וקיבלתם את "הלבוי 2: צבא הזהב" – עוד סרט קיץ שפשוט איחר קצת לבוא.

גיירמו דל טורו, מי שהביא לנו את המבוך של פאן – העמוק, המרגש והקשה לצפייה – וגם את הראשון בסדרת "הלבוי" הקולנועית חוזר עם סרט המשך קליל, אולי אפילו קליל מדי. "הלבוי 2: צבא הזהב" אולי מרשים ויזואלית, אך מגוחך כמעט באותה רמה. כל האלמנטים העל טבעיים וכל הדמויות הביזאריות שנגלות בפנינו לאורך הסרט מרהיבות למראה אך לא אחת גם מגוחכות ולא-אמינות, גם לא בתוך מסגרת העולם העל טבעי של הסרט.

"הלבוי 2" טוב יותר מקודמו, העולם שנגלה לנו רחב יותר ועשיר יותר מאשר זה שהכרנו בסרט הראשון. שלא כמו בסרט הראשון אשר השתמש בעיקר בצבעים קרים כמו כחולים או אפורים והתרחש בשלג, כאן השימוש העיקרי הוא בצבעים חמימים כמו זהב, אשר משדרים קרבה שמושכת אותנו פנימה. למרות זאת, ויתכן בעיקר בגלל שהעולם עשיר יותר על שלל דמויותיו, הסרט מגוחך יותר מקודמו.

הלבוי (רון פרלמן) וליז שרמן (סלמה בלייר) ממשיכים את סיפור האהבה שלהם מהסרט הקודם. אנו פוגשים אותם מנסים לחיות ביחד כזוג עם כל הקשיים שבדבר, קשיים שמתעצמים כשיש לך כוחות על טבעיים. במקביל לסדקים המתעוררים ביחסים ביניהם, מתעוררים סדקים במשפחת המלוכה האגדתית. הנסיך נואדה, אשר לא סומך על בני האדם ומעולם לא סמך עליהם, קם נגד אביו ואחותו התאומה בנסיון להפר הפסקת אש ארוכת שנים בין בני האדם לבני הארץ המקוריים. הוא יוצא למסע בכדי לעורר לחיים את צבא הזהב הרדום תקופה ארוכה. צבא הזהב, אם יתעורר, יביא חורבן על כדור הארץ ועל תושביו. הלבוי וחבריו, בעזרתה של נואלה, אחותו של הנסיך, מנסים לעצור את נואדה מלעורר את צבא הזהב ההרסני.

רון פרלמן, תפור לתפקיד של הלבוי ומוציא את המקסימום מההומור והאגו של הדמות. אך הומור ואגו זה כל מה שאנו מקבלים מהדמות הילדותית הזאת. הלבוי היה ונשאר ילד ענקי שלא התבגר, עובדה שמועצמת בסרט הזה יותר מקודמו ולא עושה לו חסד. חברתו לחיים של הלבוי, ליז שרמן (סלמה בלייר) היתה יכולה לקבל עומק רב יותר ולעיתים נדמה כי היא מיותרת. יחסיה עם הלבוי לא מפותחים מספיק לעומת יחסים אחרים אשר נגלים לנו לאורך הסרט. ג'פרי טמבור הנהדר ממשיך את תפקידו מהסרט הראשון כעומד בראש ארגון ה-B.P.R.D בו הלבוי וחבריו עובדים ומתגוררים. כמו בסרט הקודם במיוחד אהבתי את אייב ספיאן, איש הדג וחברו הטוב של הלבוי שלעיתים נתפס כדמות המרכזית בסרט. כאן קיבל אייב מקום נוסף להתפתח ולרגש אותנו. ביחד איתו אנו מקבלים כמה מהרגעים המרגשים והנוגים ביותר בסרט.

כיאה לגיירמו דל טורו אנו מקבלים סרט חזותי מהמעלה הראשונה. האפקטים, האיפור והעיצוב של עולם הסרט כולם תאווה לעיניים. הסרט זורם להפליא, מהנה לכל אורכו ואינו משעמם לרגע אך באותו זמן אבסורדי ולעיתים אפילו טיפשי. הילדותיות של הלבוי, נסיון מוזר להכניס אמירה אקטואלית על איכות הסביבה והעלילה – כולם ביחד לא תורמים לסרט ולא נמצאים בקו אחד עם החזות המרשימה שלו. הסרט ניחן גם כן בתזמון קומי מדויק וביחד עם העיצוב המרשים הם מספיקים בשביל להפוך את "הלבוי 2" לאחד מסרטי ה"קיץ" החזקים של השנה האחרונה, אך אין ספק שעם קצת יותר התיחסות רצינית לדמויות ולעלילה, זה יכל היה להיות הרבה יותר מסתם עוד סרט אפקטים.

דירוג: ★★★☆☆

הלבוי 2: צבא הזהב
ארה"ב, 2008
120 דקות.
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-16.10.2008 בקולנוע.
בימוי:
גיירמו דל טורו
תסריט:
גיירמו דל טורו
שחקנים:
רון פרלמן
סלמה בלייר
דאג ג'ונס
ג'פרי טמבור
ג'ון הארט

נדב

גם אני לא אהבתי. מהמם ויזואלית, אך מטופש

חכם

תגידי, את באה לראות סרט כדי לראות דברים אמינים?
תראי סרט דוקומנטרי.
הלבוי הוא אחד הסרטים הטובים של הקיץ,
מזכיר סיפור היסטורי מסוים, שחכתי כרגע את שמו,
הרעיון ממש יפה, רעיון מדהים לסרט פנטזיה.
התסריט מדהים, כתוב בדיוק כמו שצריך.
הדבר היחידי שאני לא אוהב זה שעם ארצה לראות את הסרט שוב הוא לא יחדש לי כלום, אני לא אמצא בו דברים חדשים.

יאקוזה

אכן סרט מצויין, אחד הטובים שראיתי השנה. היצורים שם נראים מצויין, קטעי הפעולה מעולים. סרט פנטזיה מומלץ במיוחד, עולה על הסרט הראשון בסדרה.

אני

ממש לא אהבתי .. לא קולנועית ולא סיפורית.. האפקטים יפים אבל זה לא מה שעושה סרט.. הצילום והעריכה לעיתים ממש מגוחכים ואפילו מכוערים…
בתסריט היו יכולים להיות עוד הרבה שיפורים ואולי זאת החלטה של הבמאי אבל היה אפשר להגיד שהלבוי והדג הם דמויות ראשיות כאחת.. בכל אופן היו צריכים להביא במאי יותר טוב.. ולתקן את התסריט 🙂
אבל השחקן של הלבוי אחלה!
אני מסכים כמעט עם כל מילה של הביקורת.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?