שתף קטע נבחר

"המלכודת": לבן עם הרבה כתמי דם

אם חפצה נפשכם במותחן אקשן אלים, "המלכודת" עשוי להתאים לכם. אבל לא בשביל זה הגיע הבמאי סטפן רוזוביצקי כל הדרך מאוסטריה. בין פתיתי השלג וטיפות הדם, אפשר להבחין במסרים מטרידים על קריסת ערכי המשפחה האמריקנית החולה

נראה שאין במאי אוסטרי שיכול לעשות סרט מבלי לעסוק בנושא התפוררות המשפחה. אולריך סיידל, מיכאל האנקה, ותלמידו מרקוס שלינצר הציפו מעל לפני השטח נושאים של גילוי עריות וניצול מיני שנעשו בחדרי חדרים תחת חסות השמרנות האוסטרית. סרטים אלו הונכחו גם בתודעת הציבור במדינה הסימפטית למראה בצל מקרי הפדופיליה המזוויעים שהתגלו בה לאחרונה. על רקע זה, מעניין לחזות בהערותיו של סטפן רוזוביצקי על ערכי המשפחה האמריקנית בסרטו "המלכודת".

 

ביקורות סרטים נוספות בערוץ הקולנוע של ynet:

 

רוזוביצקי הוא אחד המצליחים שבבמאים האוסטרים, והוא זכור במיוחד כ"מי שגנב לישראל את האוסקר הזר" עם סרטו "הזייפנים", שהביא פסלון מוזהב ראשון לארצו על חשבון "בופור" של יוסף סידר ב-2008. "המלכודת" ("Deadfall") הוא סרטו הראשון בארצות הברית, ולמרות שמדובר לכאורה במותחן אקשן, הבמאי מבקש להדהד ברקע סוגיות של התפרקות התא המשפחתי - מודלים עקומים של יחסי אבות בנים ובנות, ומודלים מעוותים לא פחות של אחים ואחיות.

 

שניצל וינאי מדמם

"המלכודת" הוא לכאורה סרט פשע ששואב השראה מסרטי פשע אמריקנים כמו "בוני וקלייד" של ארתור פן (1967), "רוצחים מלידה" של אוליבר סטון (1994), ובעיקר "פארגו" של האחים כהן (1996). רוזוביצקי מראה פתיחות גדולה לסגנון של היוצרים המקומיים, אך תחת מעטה דק של אקשן הוליוודי ומעטה עבה של שלג, הוא טוען את הסרט באנרגיות הצוננות והקריפיות מהסוג של האנקה. היא זוחלת מלמטה במסווה של אלימות גרפית מדממת - קוונטין טרנטינו סטייל.

 

אוליבייה וויילד ב"המלכודת". כמו באמריקה ()
אוליבייה וויילד ב"המלכודת". כמו באמריקה

 

ואכן, רוזוביצקי מפגין יכולות בימוי מרשימות כשהוא מלחים את הכל לסרט שעומד בפני עצמו, ומצליח לשמור על איזון נכון בין האקשן האלים לשלוש עלילות משפחתיות חולניות שמשתלבות בו ומזינות אותו באמצע שום מקום, כלומר במדינת מישיגן, בואך אל הגבול עם קנדה. איזור מיוער, דליל באוכלוסיה, ובסוף נובמבר כשבבתים מתבשל לו תרנגול הודו לרגל חג ההודיה, בחוץ קר, סוער ומושלג. מאוד מושלג.

 

ואכן, סיפור המעשה מתרחש ערב חג ההודיה - מפגש הפסגה של המשפחה האמריקנית המסורתית. בעיצומה של סופת שלגים אנחנו מתוודעים לאדיסון (אריק באנה) ולייזה (אוליבייה וויילד) - אח ואחות שנמלטים משוד שביצעו באחד מבתי הקזינו באיזור. הם ניצלים מתאונת דרכים, אך נדרשים להיפרד ולנוס על נפשם מזרועות החוק, אחרי שהאח ירה בשוטר שבא לסייע לו. הם נפרדים ועוזבים את המקום רגלית כדי להתחמק מהמצוד שצפוי להם במזג אוויר עוין זה בדרך אל קנדה.

 

אריק באנה. מרגיש טוב בשלג ()
אריק באנה. מרגיש טוב בשלג

 

זוהי משימה לא פשוטה אך לייזה נעזרת בערמומיותה והמראה המהפנט שלה כדי ללכוד בקסמיה את ג'יי (צ'ארלי האנום) - אסיר משוחרר ומתאגרף אולימפי בדימוס שעושה את דרכו מהכלא אל בית משפחתו הסמוך לגבול עם קנדה. הוא אוסף את הטרמפיסטית המצודדת שבהחלט לא לבושה מספיק בתנאים אלה. היא מפתה אותו, ומתלווה אליו במסע אל ארוחת החג, שם ממתינה לו אמא אוהבת (סיסי ספייסק) ואבא מאוכזב שהתייאש ממנו (קריס קריסטופרסון).

 

קריס קריסטופרסון. נעים להיזכר ()
קריס קריסטופרסון. נעים להיזכר

 

במקביל, אדיסון משתמש במיומנויות ההרג שלו כדי לשרוד בתנאי מזג האוויר הקשים של צפון ארצות הברית. בדרך הוא נפגע ומדמם, אבל הוא לא נרתע מרצח ברנשים מחוספסים שהוא פוגש בדרך, אך מתגייס גם להצלתן של ילדות מסכנות שפגש בדרך. ככה הוא - שטן, אם אתה גבר קשוח כמוהו; מלאך, אם את אישה חסרת ישע או נערה במצוקה. זכר לילדותו לצד אחותו האומללה במדינת אלבמה, שנמצאת בכלל בצדה הדרומי של ארצות הברית.

 

גברים קשוחים? כאלו הם גם שוטרי האיזור בהנהגתו של שריף בקר (טריט וויליאמס), שמרביץ בבתו האנה (קייט מארה) את משנתו השובניסטית, מזלזל בה, בולם אותה, למרות שהיא כנראה השוטרת הכי מוצלחת שלו. גם היא סוג של נערה במצוקה, אבל מזן אחר.

 

קייט מארה. מישהו אמר פרנסס מקדורמנד? ()
קייט מארה. מישהו אמר פרנסס מקדורמנד?

 

הדרך של שלוש המשפחות הללו (אזהרת ספוילר) תצטלב מסביב לשולחן החג בבית המשפחה המבודד והמגונן לכאורה, אליו יפלשו מבחוץ גורמים עוינים, סדיסטים, ומעורערים בנפשם (אמרנו, האנקה).

טראומות ילדות, יחסים אסורים, שמרנות מסרסת, נאורוזות ופסיכוזות - כל אלה מוגשים כמנות קרות לצד תרנגול ההודו המסורתי. זוהי בעצם המנה העיקרית, ואתם יכולים בהחלט ליהנות ממנה, גם אם כל מה שבאתם לראות זה סתם סרט פעולה קל לעיכול.

 

ואם בסרט אקשן מסוגנן ואינטליגנטי חפצה נפשכם, "המלכודת" עשוי לספק את הסחורה. למרות שבאנה (שכבר גילם מחסל בשלג בסרט "האנה") ו-וויילד לא ממש משכנעים בתפקידם, האנום הצעיר מתגלה ככשרון מבטיח, כמו שספייסק וקריסטופרסון היו לפני הרבה שנים (וזקנתם בהחלט לא מביישת את נעוריהם). עליהם מפקח כאמור רוזוביצקי ונעזר בצלם שיין הרלבאט, שמשתמש במזג האוויר החורפי כדי להעניק לסרט לוק לבן, צח, טהור, ובו בזמן אגרסיבי. בצפון ארצות הברית, כמו באוסטריה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים