שתף קטע נבחר

מפלצות התהילה

נראה שהבמאי גיירמו דל טורו החליט לרענן את השורות ולדחוס ל"הלבוי 2" את שלל היצורים שהגה לאורך השנים. עבור הצופה הממוצע זה אולי עמוס מדי, אך חובבי הפנטזיה ייהנו מכל רגע


 

"הלבוי 2" אינו מוצר נוסף בפס ייצור של סרטי גיבורי-על. זהו חלק שני המבהיר כי הבמאי גיירמו דל טורו מונע על ידי חזון ברור לגבי הדמות, התפתחותה וגורלה. בדומה לסרטי ההמשך המוצלחים בסדרות של "ספיידרמן" ו"אקס-מן", גם כאן נשמרים ההיבטים המוצלחים של החלק הראשון, תוך פיתוח הקונפליקטים הדרמטיים ושיכלול עיצובו של העולם בו פועלת הדמות.

 

הלבוי מתקיים בעולם מובחן בתפיסתו הסגנונית. מייק מינולה, יוצר הדמות, חיבר בין עולם האימה של הסופר ה.פ. לאבקרפט והספרות הזולה – כלומר, בין גותיקה ומפלצות לדמות בלש בנוסח מייק האמר. הלבוי, כזכור, הוא שד מהגיהנום שקרניו המשוייפות, עורו האדום וכוחו העצום מעידים על מקורו הדמוני. מנגד, תכונותיו האנושיות כוללות חספוס גברי, היעדר תחכום ועידון ונטייה לפיתרון בעיות עם מעט מחשבה והרבה כוח. שתי תכונות מצילות אותו מהאפיון של "ערס מהגיהינום": חוש הומור עצמי ולב רחב המסתתר מתחת למעטה הקשיח.


הלבוי. לא סתם ערס מהגיהנום

 

הלבוי הובא לעולם האנושי, כפי שהובהר בסרט הראשון, בעקבות מזימה של מדענים נאצים שחתרו להכרעה במלחמת העולם השנייה. הצלחתן של בעלות הברית לקחת את השד תחת חסותן ולגדל אותו כילד אמריקאי, הפכה אותו לכוח מרכזי ב"סוכנות למחקר והגנה פאראנורמלית", כוח שתפקידו להילחם בכוחות השחור המנסים להחריב את עולמנו. אך האם הוא הפך לחלק מהעולם האנושי? האם טבעו הדמוני הוכרע? אלו הן שאלות מפתח בעיצוב הדמות, והבסיס להתפתחות הקונפליקט במעבר מהסרט הראשון לשני.

 

חברים שכאלה

הלבוי (רון פרלמן) אינו הדמות היחידה ב"סוכנות" שניחנה בתכונות המבדילות אותה מהמין האנושי. ליז שרמן (סלמה בלייר), בת זוגו האנושית של הגיבור, היא פירומנית טלקינטית המתרגמת את רגשותיה המתפרצים ללהבות אש. הזוגיות הסוערת שלה עם הלבוי, שאינו רק שד אלא גם זכר ילדותי, מסתבכת כאשר מתגלה כי היא נושאת ברחמה את צאצאו.

 

אייב סאפיין (דאג ג'ונס) הוא חיבור בין אינטלקטואל בריטי עדין בנוסח המאה ה-19 וקרפיון. היכולות הטלפתיות שלו מקנות לו רגישות אמפתית (בניגוד חד לחספוס של הלבוי) אך המראה הייחודי שלו כופה עליו בדידות. בשונה מהסרט הראשון, הנוכחות של אייב בעלילת הסרט היא משמעותית יותר, הן ככוח מסייע והן כדמות בעלת נפח רגשי.

 

אל שלוש הדמויות מצטרפת הדמות המוזרה מכולן - ענן עשן (אקטופלזמה, למי שמתעקש) גרמני בשם יוהן קראוס, גוף מופשט הכלוא בתוך חליפה. הלבוי, שההיסטוריה האישית שלו עם בני העם הגרמני לא הייתה מהמוצלחות ושבאופיו נוטה למרדנות ילדותית, נמצא במסלול התנגשות עם האדם-מכונה הגרמני ואופיו הקפדני.


הלבוי ושות'. דמויות המשנה תופסות נפח משמעותי בעלילה

 

חברי הסוכנות מתמודדים עם הנסיך נאודה (לוק גרוס), המשתייך לגזע בני הלילית (elves). על פי האגדה המסופרת בתחילת הסרט, העימות הטריטוריאלי בין הגזע האנושי ובני הלילית הסתיים בפשרה לפיה בני האדם יקבלו את הערים ובני הלילית את היערות. פשרה זו היא שמנעה את השימוש בצבא הרובוטים המוזהב והבלתי ניתן לעצירה שנבנה עבור בני הלילית. כעת, לאחר שבני האדם הפרו את ההסכם, נאודה מתכוון לאחד את חלקי הכתר השולטים על הצבא ולהשמיד את המין האנושי.

 

עלילה זו מזכירה ביסודותיה המיתיים את העימות ב"שר הטבעות", בין הטבע הטהור והמכונה המכחידה אותו, אך יש כאן הבדל מהותי. ב"שר הטבעות" הופיעה הפרדה דיכוטומית בין סארומן וסאורון הורסי הטבע החותרים לטבעת, מכשיר השליטה האולטימטיבי, לבין ההוביטים השלווים החיים בהרמוניה עם הטבע. ב"הלבוי 2", לעומת זאת, כל צד מכיל כפילות. נסיך בני הלילית נוקם בבני האדם על הפגיעה בטבע, אך גם חותר לנקמה באמצעות צבא של מכונות מיתיות. הלבוי לוחם למען הישרדותו של העולם האנושי המודרני, אך הוא עצמו נציג של כוחות קמאיים הממשיכים לפעפע בתוכו.

 

התפריט של דל טורו

התחכום העלילתי והסמלי בעיצוב הקונפליקט בסרט אינו צריך להשכיח את מקור ההנאה המרכזי המצוי בו – המפלצות. כל מי שראה את סרטו הקודם של דל טורו, "המבוך של פאן", בוודאי זוכר את יצורי הפנטזיה והאימה שהופיעו בו. מאז נעוריו ממלא דל טורו מחברות על גבי מחברות ברישומים של יצורים מרהיבים, ובסרט הזה נראה כי הוא החליט לנקות את המדפים ולדחוס לסרט אחד כמות מדהימה של יצורים. הלבוי ואייב סאפיין הם יציריו של מייק מינולה, ולאורך הסרט יש הופעות אורח ספורות של יצורים נוספים שעוצבו על ידו. אך הבמה שייכת בעיקר ליצירי דמיונו של הבמאי.

 

אז מה מגיש לנו דל טורו? "פיות השיניים" – שילוב בין גוף קטנטן ודקיק לראש מפלצתי המעכל את כל הנקרה בדרכו. צמח מפלצתי הצומח מגרעין אפונה. יצור שראשו הוא עיר, ועוד רבים אחרים. אפילו יוהן קראוס, במקור דמות של מינולה,

עוצב טוב יותר באמצעות הדגשת הניגוד בין הגוף המופשט והמכאניות של החליפה בה הוא נתון גוף.

 

בשנים הקרובות עומד דל טורו לשקוע בבימוי שני חלקיו של "ההוביט" (תחת המפיק פיטר ג'קסון). במקרה הטוב תחלוף מחצית עשור עד שנזכה לראות את החלק השלישי בסדרת הלבוי. זוהי עובדה מצערת, כיוון שברור כי עלילת הלבוי 2 היא שלב ביניים בדרך לשיא אליו הוא חותר בפרק השלישי. מצד שני, סרט זה מוכיח, אם למישהו היה ספק, שכישרונו של דל טורו הופך אותו לממשיך ראוי לג'קסון בעיבודו של טולקין לקולנוע.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הלבוי 2". דור ההמשך בדרך
דל טורו. מנקה את המדפים
צילום: Gettyimages Imagebank
לאתר ההטבות
מומלצים