"הטיסה" – ביקורת

"הטיסה". דנזל וושינגטון.

"הטיסה". דנזל וושינגטון.

"הטיסה" עשוי לעילא ודנזל וושינגטון משחק טוב, אך מה רצו להגיד בסרט? רק שאלכוהוליזם זה רע? והאם זה מה שהוא אומר בעצם? ואם כן, בשביל זה צריך 138 דקות?

את "הטיסה" ביים רוברט זמקיס, שמאז שנות ה-80 התמחה בסרטי דרמה בשילוב אפקטים – עם שלושת סרטי "בחזרה לעתיד", "מי הפליל את רוג'ר רביט?", "פורסט גאמפ" ו"קונטקט". הוא גם התנסה כבר בבימוי נחיתת אונס של מטוס ב"להתחיל מחדש" (Castaway) עם טום הנקס. שלושת הסרטים שביים מאז היו סרטי אנימציה ב-motion capture -שבה שחקנים לא רק נותנים את קולם לדמויות אלא גם את תנועותיהם תופסים ("רכבת לקוטב", "ביוולף", "רוחות חג המולד") וטוב ששב לארץ סרטי הדמויות בשר-ודם.

עלילת "הטיסה" מספרת על ויפ ויטקר (וושינגטון), טייס של טיסות פנים בארצות הברית, שמזה שנים הוא אלכוהוליסט שגם אוהב להסניף סמים. במהלך טיסה שגרתית קצרה כושלות המערכות במטוס והוא נאלץ לבצע נחיתת אונס. בנס נהרגים 'רק' שישה אנשים. בחקירה שנערכת מהללים את ביצועיו המקצועיים של ויפ ועורך הדין ששוכר בשבילו האיגוד שלו (שאותו מגלם דון צ'ידל) מתרה בו להפסיק לשתות לקראת הדיונים על התביעה נגדו. ויפ מבטיח להפסיק לשתות, ואז שותה. שוב ושוב ושוב.

תענוג לראות את היד הבטוחה והמיומנת של זמקיס, אך הסיפור שבחר לוקה בחסר מאוד. הטייס ויפ ביצע פעולה מקצועית מדהימה שבה נהרגו אנשים ספורים בלבד, אך זוכה לביקורת כי היה שיכור באותו זמן. אין בסרט דיון על נושא כלשהו בעצם. לא ברור לי מה היתה המטרה בסיפור הסיפור הזה, שמתגלה בו הצדקנות האמריקאית (/הנוצרית?) שבה אי אפשר לעשות מעשה רע מבלי לשלם על כך, אי אפשר ליהנות משקר לאורך זמן.

דנזל וושינגטון מועמד על תפקידו לגלובוס הזהב ולאוסקר (הסרט מועמד גם על תסריט). הוא משחק טוב, ורגעי האימה של הנוסעים והלחץ של המתרחש בקוקפיט מרתקים ומצוינים – אבל שני המרכיבים האלה מתקשים להחזיק סרט באורך שעתיים ו-18 דקות.

דירוג: ★★★☆☆

הטיסה (ארה"ב, 2012)
בימוי: רוברט זמקיס | תסריט: ג'ון גטינס | משחק: דנזל וושינגטון, ג'ון גודמן, דון צ'ידל, קלי ריילי
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-10.01.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

הסרט, כדברי המבקר, הוא לא הסרט הטוב שתראו השנה, אבל דנזל פשוט שחקן טוב ששוה לצפות בו.

בנוסף, הסצינות שבהן מופיע השחקן ג'ון גודמן בתור הספק סמים של הטייס פשוט מזכירות את ג'ון גודמן האגדי.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?