אין תמונה
ג'והנסון, קרוז וברדם. הנאה צרופה

שערו בנפשכם את סרטו הבא של אלמודובר: נופי ברצלונה, פנלופה קרוז, חבייר ברדם, גיטרה קטלאנית ברקע והמון מלודרמות אנושיות. זה יכול להיות סרט מצוין ומאוד אופייני לבמאי הלטיני, אבל הוא בכלל של וודי אלן.

"ויקי כריסטינה ברצלונה" הוא סרטו החדש של אלן, אבל הוא נחטף על ידי רוחו של פדרו אלמודובר, אמן הטלנובלה הקולנועית. אלן, בדרך כלל דומיננטי בסרטיו גם כשהוא לא לוקח בהם חלק פעיל כשחקן, לקח 10 צעדים אחורה בסרט הזה ונתן לנופים המרהיבים ולשמש החמה לעשות את העבודה במקומו. לראשונה מזה שנים רבות אלן לא מדבר דרך שחקניו, אלא מאפשר להם למצוא את הדמויות שלהם לבד. התוצאה: סרט עגול, דמויות בעלות עומק והנאה צרופה לאורך 96 דקות חמימות.

ומי בסך? ויקי וכריסטינה, שתי אמריקאיות צעירות שבמהלך חופשת הקיץ שלהן באירופה נהנות מכל מה שיש ליבשת להציע: אמנות, מוזיקה, תרבות, אוכל, וגם, כמובן, רומנים בלתי צפויים ומאוד מרגשים. ויקי הרציונלית (רבקה הול) מתעקשת שהיא יודעת מה היא רוצה – את ארוסה הני יורקי המשמים, בעוד כריסטינה החולמנית (סקרלט ג'והנסון) מתפארת בכך שאין לה שום מושג מה היא רוצה מהחיים. ויקי מגיעה לחקור את אוצרות ברצלונה, בעיקר את גאודי ואת היוצרים הקאטלאנים, כאשר שתיהן מוצאות את האוצר הספרדי האמיתי, חואן אנטוניו, אמן בדמותו של חבייר בארדם.

מילה על הכוכבים האמיתיים בסרט: בארדם ופנלופה קרוז. הם לכאורה דמויות המשנה, אולם למעשה גונבים את כל ההצגה, לאור הכוכבות השטוחות וחסרות המעוף. בארדם, כה מכוער, כה סקסי, סוחף את שתי התיירות להרפתקה של הרבה יותר מקיץ אחד. כל כך רחוק מדמות הרוצח הנורא ב"ארץ קשוחה" הוא ממש מתענג על התפקיד שלו כאן כאמן בעל נפש חופשיה, שאוהב נשים ונהנה מהחיים. הגברת קרוז מתפנקת על תפקידה כטיפוס לוהט, מעשן ומשעשע. עם שיערה המתבדר והסתור ועיניה הבוחנות והסקסיות, מריה אלנה היא חתיכת טיפוס מטורף, אבל היא אנושית וקסומה וחמה ומרתקת.

וודי אלן (צילום: רויטרס)
אלן. ברוחו של אלמודובר | צילום: רויטרס

אלן נפרד כבר לפני שנים מניו יורק, אבל אחרי ניסיונות בצרפת ובאנגליה הוא מוצא את מקומו החדש בספרד החמימה. אמנם לא מדובר כאן בוודי אלן הקלאסי, המריר והאפל, אבל זו הפעם הראשונה שניסיונות ההתפתחות שלו מצליחים לקרב אליו שוב את הצופים ולגרום לו להזדהות ואפילו להתקנאות. 

ואם עזרתו הרוחנית של אלמודובר לא מספיקה, אלן פוגש בסרט הזה את פרנסואה טריפו, עם קריינות וזרימה נוסח "ז'ול וז'ים" הקלאסי, ועם סיפורים על גבי סיפורים על גבי שלישיות שלא נגמרות. וכך, השלישייה ויקי, כריסטינה וחואן אנטוניו מתחרה בשלישיה של כריסטינה, חואן אנטוניו ומריה אלנה, כשאף אחת מהן לא מנצחת את המשולש האמיתי בסיפור: ויקי, כריסטינה וברצלונה

אוהבים את הסגנון? אם כן, נסו את "ז'ול וז'ים", כאמור. אם אתם לא אוהבים צרפתית במסך שלכם, נסו את "וילי ופיל" האמריקאי, בעל נופים קסומים פחות אבל סיפור קסום ושחקנים מעולים. כך או אחרת, אתם תקועים במנאז' א-טרואה.