"מת לחיות 5: מת לחיות ביום טוב" – ביקורת

"מת לחיות ביום טוב". ברוס וויליס, סבסטיאן קוך, ג'אי קורטני.

"מת לחיות ביום טוב". סבסטיאן קוך, ג'יי קורטני,  ברוס ויליס

הסרט החמישי בסדרת "מת לחיות" הנקרא "מת לחיות ביום טוב" אינו סרט טוב. הסיפור חלש, משפטי המחץ לא מצחיקים ורוב קטעי הפעולה לא מרשימים. זהו הסרט הקצר ביותר בסדרה בהפרש גדול מאוד. בעוד כולם נמשכו יותר משעתיים, הסרט בן פחות מ-100 דקות ובכל זאת הוא מרגיש ארוך מדי. הוא לא רק נופל מכל ארבעת הסרטים הקודמים, הוא פשוט סרט לא טוב בפני עצמו.

ברוס ויליס הפך לכוכב טלוויזיה כשגילם את הדמות החדשנית והמדהימה דיויד אדיסון בסדרה הנפלאה "בלשים בלילה", ובזכות התפקיד הזה – ואחרי שכל שחקן הוליוודי, בערך, דחה את התפקיד של ג'ון מקליין ב"מת לחיות" – הפך לכוכב קולנוע. "מת לחיות" (1988) הוא עדיין סרט פעולה מעולה (ראיתי אותו שוב לפני כשבוע). הסרט הראשון התרחש בגורד שחקים בלוס אנג'לס, "מת לחיות 2" (1990) בנמל תעופה בוושינגטון די-סי ובשניהם הופיעה אשתו של ג'ןו מקליין והזכירו את שני ילדיהם בשמותיהם. "מת לחיות 3" (1995) התרחש ברחובות ניו יורק. 12 שנה חלפו עד הסרט הרביעי, שהופיעה בו לוסי, בתו של ג'ון. "מת לחיות 4" הצליח מאוד בזכות שלושת הסרטים המוצלחים שקדמו לו ועל אף שהיה הכי פחות טוב, אבל אנשים אוהבים לראות את ברוס ויליס כג'ון מקליין. כעת 25 שנה אחרי הסרט הראשון, מגיע הסרט החמישי עם הבן של ג'ון מקליין.

ג'ון מקליין נוסע לרוסיה כשמסתבר שהבן שלו נקלע שם לאיזו צרה. הוא לא יודע בדיוק במה בנו עובד, ובקלות רבה הוא מוצא אותו ומצטרף אליו (בניגוד לרצונו של הבן) במשימת ליווי נאשם פוליטי. יש מעין תפניות בעלילה השטותית שם בין דוברי הרוסית. הבעיה בסרט אינה בעלילה (ואני אפילו לא משווה אותה לזו שהיתה בשלושת הסרטים הראשונים), אלא בדמויות הפלקטיות, בקטעים המיותרים שיש פה. גם בסרטים הקודמים מקליין היה נתון לחסדם של הרעים שהיו יכולים לחסל אותו. פה זה מוגזם וצפוי.

"מת לחיות ביום טוב". ברוס וויליס, ג'אי קורטני.

"מת לחיות ביום טוב". ג'יי קורטני, ברוס ויליס

לכל אורך הסרט ג'ון מקליין כמו כבר יודע שהוא בלתי פגיע, אז הוא יורה ופוגע בכל הרעים. המרדף בחלקו הראשון של הסרט מבוים רע, לא ברור מי אחרי מי למה ולאיזה כיוון. יש רק שני קטעי נפילות של ג'ון ובנו שהם המוצלחים בסרט. פה ושם יש אזכורים חביבים לסרט הראשון בסדרה אבל הוא לא מתקרב לקרסוליו. ניסו מעט לעבות את העניין עם הקשר בין ג'ון מקליין לבנו ג'ק, שאותו מגלם השחקן האוסטרלי ג'יי קורטני. קורטני בסדר בתפקיד שלו ויש לו יותר כריזמה מסאם וורת'ינגטון ("אווטאר") האוסטרלי, לא שזו חוכמה גדולה.

למרות שהפרסונה הקולנועית של ברוס ויליס עדיין מחזיקה ומוצלחת וג'ון מקליין בסרט הוא כמעט כמו זה המוכר מסרטים קודמים, נדמה שהעומדים מאחורי הסרט הזה החליטו לא להתאמץ יותר מדי. חבל שלא הלכו בעקבות המפיקים של סדרת ג'יימס בונד שהבינו שכדי לעשות סרט טוב צריך קטעי פעולה מרשימים לצד תסריט ברור ואספו לשם כך צוות שחקנים טובים בנוסף לדניאל קרייג (חביאר ברדם, בן ווישאו ואלברט פיני) וצוות בכיר מאחורי המצלמה (בראשם הבמאי סם מנדס והצלם רוג'ר דיקנס) שבזכות כל המרכיבים האלה הפך "סקייפול" לסרט ג'יימס בונד הרווחי ביותר אי פעם, והרוויח יותר מכפול מהסרט השני ברשימה. לפעמים "מת לחיות 5" הרגיש כמו סרט מיושן שנעשה באמצע שנות ה-80 ולא במאה ה-21.

להוציא את סרטי "מסע בין כוכבים" עם צוות הסדרה המקורית וסרטי "רוקי", נדיר בעשורים האחרונים שיש סרט המשך לסרט לא-אימה, עם צוות השחקנים המקוריים (כך שסדרת סרטי ג'יימס בונד לא לגמרי עומדת בתנאים, למרות שרוג'ר מור גילם -ובעתיד דניאל קרייג יגלם- את ג'יימס בונד שבע פעמים). בעורפה של "מת לחיות" נושפת סדרת סרטי "משימה בלתי אפשרית" עם טום קרוז, שאחרי ההצלחה המוצדקת של הסרט הרביעי (שהיה הטוב בין סרטי "משימה"), כמעט מובטח שיופק סרט חמישי. חלק גדול מההצלחה של "משימה בלתי אפשרית 4" היתה הבחירה בברד בירד כבמאי. לבמאי "מת לחיות 5" מונה ג'ון מור ("מקס פיין", "מאחורי קווי האויב") ואם יתעקשו לעשות סרט שישי בסדרה על ג'ון מקליין, מקווה שיבחרו מישהו טוב יותר וישתדלו יותר לעשות את הסרט הכי טוב שהם יכולים ולא סתם עוד סרט פעולה כי ל"מת לחיות" ול"מת לחיות 3" מגיעים סרטי המשך טובים יותר.

דירוג: ★★½☆☆

מת לחיות ביום טוב (ארה"ב, 2013)
בימוי: ג'ון מור | תסריט: סקיפ וודס, רודריק ת'ורפ | משחק: ברוס וויליס, ג'אי קורטני, סבסטיאן קוך, יוליה סניגיר, מרי אליזבת' ווינסטד
הפצה: א.ד.מטלון, החל מה-14.02.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

קובי

הביקורת שופכת קצת אור על הסרט אבל בעצמה נראית מבולבלת ולא מהוקצעת.

וברגע שכתבת שמשימה בלתי אפשרית 4 היה הטוב בסידרת משימה בלתי אפשרית איבדת מאמינותך (3 הוא ללא ספק הטוב מביניהם, לאחר מכן הראשון, והרביעי והשני מתחרים על הסרטים הגרועים בסדרה).

אגב מת לחיות 1-3 מצוינים, בעוד שהרביעי מפגר אחריהם (סידרה שראיתי את כולה יותר מפעם-פעמיים).

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?