שתף קטע נבחר

"היחידה": בין חספוס לפספוס

כמו בהוליווד, גם בבריטניה מנסים לעבד סדרות טלוויזיה כסרט קולנוע, וכך גם במקרה של "היחידה" - מותחן אקשן גברי שמקורו במסך הקטן. חבל שהשאיפה לריאליזם נפגעת מנטייתו לרטרו

הוליווד התמחתה בעשורים האחרונים ברימייקים לסדרות טלוויזיה ישנות. ברוב המקרים התוצאה פחות צנועה מהמקור: תקציב רב יותר, כוכבי קולנוע, אפקטים שלא היו אפשריים. אך עבור כל עיבוד אינטליגנטי לסדרת טלוויזיה ("משימה בלתי אפשרית" של בריאן דה פאלמה) יש עשרים עיבודים שרמתם היא כשל "המלאכים של צ'ארלי". את שיא המופרכות של גישה זו נזכה לראות בקיץ הקרוב כאשר "הפרש הבודד" - סדרת מערבון לילדים משנות ה-50, שתהפוך לסרט בתקציב של 250 מליון דולר בכיכובו של ג'וני דפ.

 

ביקורות סרטים נוספות בערוץ הקולנוע של ynet:

ארץ אוז

פארקר

 

"היחידה" ("The Sweeney") הוא ניסיון נוסף לעבד סדרת טלוויזיה, אך הפעם מדובר בסדרת משטרה בריטית מתחילת שנות ה-70. בשונה מהעיבודים האמריקאיים, כאן יש נטייה ברורה יותר להישאר נאמן לרוח המקורית (וממילא ישנן גם המגבלות תקציביות הכופות זאת).

 

הצפייה בסרט נושאת עימה הדים נוסטלגיים לחספוס של סרטי וסדרות הפשע הבריטיות הישנות. יש בו הימנעות מקלישאות של הקולנוע העכשווי, אך יש בו גם רטרו לקלישאות ישנות יותר שנדמה היה כי כבר יצאו מהמחזור.

 

"היחידה" אמנם מנסה להימנע מהניפוח המגוחך המאפיין את עיבודי הסדרות האמריקאיים, אך גם הוא נוטה לצד ההפרזה. הבימאי ניק לאב והמלחין לורן באלף עיצבו מוזיקה המזכירה את הבומבסטיות של הקטעים אותם כתב האנס זימר לטרילוגיית באטמן. באלף עבד עם זימר, ואף כתב קטעי מוזיקה ל"עלייתו של האביר האפל", כך שהדמיון רחוק מלהיות מקרי. המוזיקה מלווה שוטים של מרדפים המצולמים מלמעלה, וקטעי פעולה שנטענים בפאתוס מופרז.

 

הכירו את היחידה. ריי ווינסטון ושוטריו ()
הכירו את היחידה. ריי ווינסטון ושוטריו

 

אפשר להתווכח האם המוזיקה שנכתבה "לעלייתו של האביר האפל" אינה מופרזת לפרקים גם כרקע למאבקו הגורלי של באטמן בביין, וניסיונו למנוע את חורבנה של גות'אם בפצצה גרעינית. אך ברור כי ביחס לאופי המציאותי ביסודו של "היחידה", החיבור בין המוזיקה הספציפית והעלילה הינו מוזר.

 

ה"יחידה" בשם הסרט היא "היחידה המעופפת" (The Flying Squad), מחלקה במשטרת לונדון שהוקמה בתחילת המאה ושתפקידה הוא לבצע עבודת מודיעין וסיכול של מעשי שוד בכל רחבי לונדון. אחד הכינויים של היחידה הוא "הסוויני" - שם המרמז לחרוז של שמה האנגלי המקורי של היחידה, ודמותו הבדיוני של הספר הקטלני "סוויני טוד".

 

לא אחת ויחידה

כמו בסדרה, כך גם בסרט, הגיבור הוא הבלש-חוקר ג'ק ריגן (ריי ווינסטון), שוטר מהסוג הישן המגיע מהרקע של המעמד הבינוני-נמוך - אדם המוכן להתעלם מתקנות ונהלים בדרך להשגת המטרה, ולעיתים אף מוכן לכופף את החוק כדי לתגמל את עצמו על הצלחותיו.

 

גבר כמו שגבר צריך להיות. ריי ווינסטון ()
גבר כמו שגבר צריך להיות. ריי ווינסטון

 

ריגן הוא לא גבר נטול פגמים, אבל בתור שכזה הוא מייצג גבריות מחוספסת שהצופים צריכים להעריך ללא פקפוק ממשי. מערכת היחסים בינו ובין סגנו הצעיר ובן טיפוחיו בלש-חוקר ג'ון קרטר (בן דרו, המוכר גם כראפר פלאן בי) מתבססת על קרבה גברית והערכה הדדית.

 

ריגן מנהיג את היחידה ביד רמה, ואפילו מצליח לנהל יחסי עבודה סבירים עם מפקדו הישיר פרנק האסקינס (דמיאן לואיס – המוכר כניקולס ברודי מהסדרה "הומלנד"), אך אין דבר השנוא עליו יותר מאשר אנשי מחלקת חקירות הפנים במשטרה.

כשמגיע הקצין איבן לואיס (סטיבן מקינטוש) לחקור את החשדות לגבי אופן התנהלות היחידה, ברור כי הוא וריגן נמצאים במסלול התנגשות.

 

ריי ווינסטון ודמיאן לואיס ב"היחידה" ()
ריי ווינסטון ודמיאן לואיס ב"היחידה"

 

העובדה שריגן מנהל מערכת יחסים אינטימית עם הבלשית ננסי לואיס (היילי אטוול), שהיא גם אשתו של הקצין החוקר, מבהירה שהחקירה תתפתח לעימות אישי ביותר.

 

אך זוהי לא דרמה של מערכות יחסים, אלא של יחידה משטרתית. במוקד פעילות זו עומד שוד שבוצע בחנות תכשיטים ושהסתיים באקט של חיסול של אזרחית ששהתה במקום. ריגן חושד במעורבותו של יריב ותיק - שודד מתוחכם ומסוכן בשם פרנסיס אלן (פול אנדרסון), אך בעלילה של פיצ'ר הדברים חייבים להיות קצת יותר מורכבים.

 

בן דרו. יד ימינו של ריי ווינסטון ב"היחידה" ()
בן דרו. יד ימינו של ריי ווינסטון ב"היחידה"

 

מעבר לקלישאות הכרוכות בסוג הגבריות אותה מייצג ריגן, ובאופי העימותים שלו עם מפקדיו והמערכת המשטרתית, "היחידה" לוקה בסבירותו בכמה רגעים קריטיים.

 אלמנט יוצא דופן בשוד ובחיסול, כזה העולה במחשבתו של כל צופה סביר בהצגה הראשונה של סרט המעקב שצולם בחנות, עולה על דעתם של החוקרים רק חצי שעה מאוחר יותר. מצד שני, הרצף הלוגי של הפענוח בהמשך הסרט אינו לגמרי סביר.

 

לזכות "היחידה" יש לציין כי קטעי האקשן מבוימים באופן ריאליסטי - לפחות בהשוואה לסטנדרט ההוליוודי העכשווי. אם לא בהפרזה המוזיקלית, לפחות יש הימנעות מעריכת יתר השוללת את תחושת התנועה הממשית במרחב. אבל זה עדיין לא פותר את בעיותיו האחרות של הסרט. זה יכול היה להיות פיילוט סביר לסדרת טלוויזיה בריטית עכשווית, אך כסרט התוצאה בינונית.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים