Skip to content

טום קרוז מציל את העולם, אבל לא את עלילת הסרט

אקשן, נשים יפות, נופים מדהימים וטום קרוז. זה מה שתקבלו ב"אבדון", שחלקים נבחרים ממנו הושאלו מסרטים קודמים ומה שנשאר די צפוי. כל זה לא חשוב אם אתם אוהבים את כוכב הסרט, שיודע לעשות כל מה שמצפים ממנו - ועוד יותר מזה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=3]

ארבעה דברים מניעים את סרטי טום קרוז. א: כלי תחבורה. בסרט "אבדון" טום מתנועע ב"באבלשיפ", שילוב בין מטוס קרב למסוק מתקדם הנוחת על שלוש רגליים (דומה לסוסיתא עתידית), אשר יכול אף להפוך לחללית ולהמריא לחלל אם צריך. אבל יש לו גם אופנוע עתידני מגניב לחלוטין, היוצא מתוך המטוס/מסוק הלבן, בו קרוז נוסע ללא קסדה לאורך מדבריות ארוכות, בעיקר כשנמאס לו מהבאבלשיפ.

הגבר שיש לו הכל. קרוז. התמונות באדיבות united internashional pictures

ב: יש גם כלי נשק. טום נושא בחיקו אקדח נאה בחגורתו, ומאחורי גבו הוא מסתובב עם רובה ארוך קנה, כפי שפעם היו נושאים בחץ וקשת. אבל יש לרשותו גם מבחר של מל"טים מתוחכמים: כדורי ענק מהירים כאש החותכים את השמיים, מאירים לייזרים בדיוק רב ומאתרים את האויב, תוך שימוש ברובי צד רבי עוצמה היוצאים מגפיהם.

ג: נשים יפות. אלמנט לא פחות חשוב בסרטי קרוז. תחילה ויקה (אנדריאה רייזבורו, "פאנץ' 119" בת ה-31, קרוז כבר בן 50) הדואגת לטפל בטום קרוז בביתו, לובשת שמלות ערב נאות, מכינה ארוחות לאור נרות ואף מקפצת בעירום לתוך הבריכה הביתית. בהמשך, מגיעה ג'וליה (הדוגמנית/השחקנית אולגה קורילנקו, "אקס-פטריוט", "קירות"), יפה וחושנית מאי פעם, כשהמראה המושלם שלה נשאר מושלם לאחר ששרדה תאונה, כיוון שהחללית שלה התרסקה לתוך כדור הארץ והיא ישנה 60 שנה. כשהיפה הנרדמת מתעוררת משנתה, מיד היא קוראת בקול בשם דמותו של קרוז בסרט.

ד: משימה בלתי אפשרית. על טום להציל את כדור הארץ, ובכלל את המין האנושי, כנגד כל הסיכויים. שוב.

העלילה מתרחשת בשנת 2077, כ-60 שנה לאחר שחוצנים הגיעו לבקרנו וכדור הארץ נחרב במתקפה גרעינית. כעת האנושות מתכוננת לעזוב לאחד מהכוכבים המקיפים את כוכב צדק, כיוון שכל האנרגיה נשאבה מן האוקיינוסים. איש תיקון המל"טים, ג'ק הארפר (טום קרוז, "ג'ק ריצ'ר"), והנווטת שלו, ויקה (רייזבורו) נשארים בדירה מעופפת מעל כדור הארץ, במטרה להגן על מתקנים רגישים משאריות חוצנים מסוכנים, ונהנים מן החיים בפנטהאוז מינימליסטי אך מפונק, כאילו גרים בראשו של גורד שחקים יוקרתי.

פנטהאוז מעופף. קרוז וקורילנקו

לג'ק נמחק הזיכרון בשל חלומות מטרידים מחייו הקודמים, שמתוכם הוא זוכר רק את ג'וליה (קורילנקו), בעת שפגש אותה על ראש מגדל האמפייר סטייט. אבל אז היא מתרסקת לכדור הארץ וג'ק מציל אותה מפני המל"טים שמתעקשים להורגה. ויקה אינה מרוצה. אבל האם כל התפאורה סביב היא באמת המציאות של ג'ק?

הסרט "אבדון" החל כרומן גרפי של הבמאי, ג'וזף קוזינסקי, המחזיק בתארים בארכיטקטורה ובהנדסה מכאנית. סרטו הראשון, "טרון", עיבוד יפהפה למשחק המחשב, גרף כ-400 מיליון דולר לחברת דיסני. אין ספק, "אבדון" בהחלט נראה מרשים ויזואלית, צולם באיכות דיגיטאלית וברזולוציה גבוהה (ואף מוקרן ב-IMAX בארץ), תוך שימוש בנופים מעוררי השתהות, כמו הררי הגעש הכבויים באיסלנד.

אם חיפשתם להעביר את הזמן בקולנוע עם סרט פוסט-אפוקליפטי, אז זה בדיוק המדע הבדיוני המלוטש בשבילכם, בו תיהנו מנופים מדהימים, שזה בעצם ההישג הגדול ביותר בסרט, ובהחלט מגיע לצוות הצילום והתפאורה את הכבוד הראוי.

הבעיה עם "אבדון" היא הדרמה האנושית המתחוללת בתוך נופים אלו. רק שלוש הדמויות לעיל חשובות (מורגן פרימן, "המטרה הבית הלבן", מבליח בצורה מגוחכת כמנהיג של קבוצת מורדים). מדובר בדרמה קטנה עד מוגזמת. ג'ק ו-ויקה רבים על הגעתה של ג'וליה כמו כל זוג נשוי: "יש דברים שאת צריכה לדעת", אומר ג'ק ל-ויקה, והיא משיבה: "אני לא רוצה לדעת"… מעט הומור או סרקזם היה אולי עוזר לפנטזיה זו, אשר לוקחת את עצמה ברצינות רבה מדי.

חלקים נבחרים מ"אבדון" הושאלו מאינספור סרטים שראינו בעבר ("2001: אודסיאה בחלל" "וול-E", "אני אגדה", "אהבה בשחקים" ועוד) והחלק האחר מאוד צפוי, הסרט מאבד מהתמימות העלילתית שלו לחלוטין לקראת הסוף. זהו אחד מאותם סרטים שבו אנו לא מקבלים מענה לאינספור שאלות (מה הם אוכלים? מאיפה הם מקבלים את חליפות החלל הכל כך יפות שלהם?), אלא מאתגר את הצופים בשאלה החשובה – איך כל העלילה מצליחה להחזיק אם היא תלויה על בלימה כה דקה? אם אתם נמנים עם חובבי טום קרוז וכל מה שהוא יודע לעשות, בטוח שתמצאו את כולו בסרט ועוד הרבה הרבה ממנו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן