"לא" – ביקורת

"לא".

"לא".

לא מוקרנים בארץ מספיק סרטים מדרום אמריקה. לצד שני גורמים משמעותיים שעומדים לזכות הסרט הצ'יליאני "לא": מועמדות לאוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר והשחקן הראשי המוכר (גאל גרסיה ברנל הכריזמטי), ישנו גם היבט שקורץ לקהל הישראלי (לא שואה! -זה סרט צ'יליאני): קמפיין פרסום פוליטי ומחאה.

בסוף שנות ה-80, בלחץ בינלאומי, אוגוסטו פינושה מחליט אחרי 16 שנות שלטון לערוך משאל עם ולתת לצ'יליאנים לקבוע אם ימשיך לשמונה שנים נוספות או שתיערכנה בחירות במדינה. הסרט מתמקד בקמפיין הפוליטי שהתרחש, ומתמקד בעיקר במתנגדים לפינושה, בניסיונות לשכנע את העם לשים "לא" בקלפי.

גאל גרסיה ברנל ("דרום אמריקה באופנוע" הנפלא, "חינוך רע" הנורא) מוביל צוות שחקנים לא מוכר ומצוין כרנה סוורדה, בן של גולה ששב לצ'ילה, עובד בחברת פרסום וללא כל ידע בפוליטיקה, מנהל את מסע הפרסום.

"לא". גאל גרסיה ברנאל.

"לא". גאל גרסיה ברנאל.

הנושא הרציני מקבל טיפול מעניין בבחירות הבימוי המוצלח והצילום יוצא הדופן שנותנים לסרט תחושה של תיעוד אירועים כמו בזמן אמת, אך התסריט כתוב היטב והעריכה קצבית. למרות ריבוי המשתתפים לא מאבדים (לו היה מדובר בסרט אמריקאי היה כיתוב מיותר עם זהות שם המדבר ותפקידו). החלקים על חייו האישיים של רנה מעט חלשים ובאיזשהו קרב התשדירים -תגובות הנגד לתשדיר זה או אחר- מרגיש מעט ארוך אך הסרט שומר על עניין לכל אורכו ומצליח להיות סוחף ומלהיב מבלי להיות מסחטת דמעות זולה.

מרתק לראות כיצד יחסי ציבור-תקשורות-פרסומות יכולים לעצב דעת קהל, לשנות דעת קהל ולהשפיע על אומה שלמה וההיסטוריה.

דירוג: ★★★½☆

לא (ארה"ב, 2012)
בימוי: פבלו לוריין | תסריט: פדרו פיירנו, אנטוניו סקרמטה | משחק: גאל גרסיה ברנאל, אלפרדו קסטרו, לואיס נקו, נסטור קנטילנה
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-02.05.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?