"איירון מן 3" – ביקורת

"איירון מן 3".

"איירון מן 3".

"איירון מן 3" מצליח להיות סרט קיץ סביר, אך הסרט הראשון בסדרה לימד אותנו לבקש יותר מסרטי הקומיקס של דמות המתכת האדומה-צהובה, והפרק השלישי נעדר יחוד כלשהו אפילו יותר מקודמו. עם זאת, העיקרון שמתכון מוצלח לא משנים וכולם ישארו מרוצים – מעולם לא נראתה מתאימה יותר לאהדת הקהל המדהימה שהסרט הזה מקבל חרף הסתמיות שלו.

"איירון מן 3" הוא מעין השבת טובה-תחת-טובה בין כוכב הטרילוגיה רוברט דאוני ג'וניור לבין הבמאי הטרי בה, שיין בלאק. "קיס קיס בנג בנג", סרט הביכורים של בלאק (וסרטו היחיד עד כה), אמנם לא נרשם בעצמו בספרי ההיסטוריה ובסך הכל זכור קקוריוז נחמד ומשעשע – אך כן הצליח לעשות דבר אחד חשוב, והוא להשיב את דאוני ג'וניור לאור הזרקורים – מה שבעיתו הנחית לו את התפקיד של "איירון מן". ג'ון פאבריו ביים את הסרט הראשון והפתיע את כולם בשנינות וקסם מיוחדים שנשפכו מהסרט . הוא אף הצליח לעמוד באותם סטנדרטים שהציב לעצמו גם בסרט ההמשך – אך הבין שמגובה כזה של הצלחה, לא קל לעלות עוד. אפשר לנחש שדאוני ג'וניור אז משך את בלאק לתפקיד הבמאי ותסריטאי, אך קשה להודות בדיעבד כי בלאק מילא את נעליו הגדולות של פאבריו בהצלחה יתרה.

הסרט מוצא את טוני סטארק, הוא איירון מן, מתקשה להתמודד עם האירועים של "הנוקמים" – חייזרים, אלים עם פטישים – אלו לא דברים שקל לו לעכל, והוא מתקשה לישון בלילה ומפתח התקפי חרדה. שום דבר חכם לא באמת קורה בעלילה עם התקפי החרדה הזו – הם רק מהווים בסיס ליחסיו המשונים עם ילד-מדען-חובב, שאל ביתו הוא מתגלגל. מסתבר שאויב חדש ואימתני בשם 'המנדרין' (בן קינגסלי) מאיים להרוג את נשיא ארה"ב ולזרוע הרס בארצו, והוא מצליח להניס את איירון מן מביתו. בה בעת, נראה כי מדען חכם בשם אלדריץ' קיליאן (גאי פירס שאמור להיראות הורס ופלרטטן גדול יותר מטוני סטארק, אבל ממש לא מצליח) הצליח לאפשר לבני אדם לחדש גפיים בגוף אשר אבדו להם, ומנסה לקיים קשרים עם מנכ"ל תעשיות סטארק, פפר פוטס (גווינת' פאלטרו).

"איירון מן 3". בן קינגסלי.

"איירון מן 3". בן קינגסלי.

ניכר כי התסריט של דרו פירס ושיין בלאק מתמקד פחות בכיף ובפאן, ויותר בהרהורים על נושאים שונים, החל מהחרדות של טוני סטארק (על רקע אישיותו נוטפת הביטחון) ועד מיתוג ופומפוזיות (המנוגדים כאן במטרתם, לאלו של טוני סטארק מהסרטים הקודמים). הצרה היא שהמיקוד הזה מקבל נפח גדול מדי בסרט הקיצי הזה, ונשאר פחות זמן לאקשן מלהיב באמת. הסצינה הטובה ביותר בסרט היא זו המתרחשת בביתו של סטארק, וסצינת הסיום אינה מדגדגת את קרסוליה – ואפילו קצת מתישה.

דאוני ג'וניור עדיין מגניב ושנון, והמשולש המרושע בסרט של בן קינגסלי, גאי פירס וג'יימס בדג' דייל ("בושה") מספק את הסחורה, גם אם לא בצורה הכי מגניבה שבעולם. את התפקיד המשונה והמיותר בסרט מגלמת רבקה הול, שגם זמן המסך שהיא ממלאת הוא גם חסר משמעות וגם משוחק רע.

עם כל בעיות של "איירון מן 3", אי אפשר להתעלם מההצלחה שלו. זו נבנית על שני אלמנטים מהותיים: גרסה יעודית ומיוחדת לקהל הסיני (ששונה מהגרסה המוקרנת בשאר העולם) שגרמה לנהירה מהירה של אנשי המדינה לסרט (לרוב, סרטים הוליוודים לא מגיעים לבתי הקולנוע בסין בסמוך כל כך לארה"ב); והדימיון בין סרט זה לבין הסרטים הקודמים בסדרה. המתכון מצליח, והקהל אוהב.

דירוג: ★★½☆☆

איירון מן 3 (ארה"ב, 2013)
בימוי: שיין בלאק | תסריט: דרו פירס, שיין בלאק, סטן לי, דון הק, לארי ליבר, ג'ק קירבי | משחק: רוברט דאוני ג'וניור, גווינת' פאלטרו, גאי פירס, בן קינגסלי, דון צ'ידל, ג'יימס בדג' דייל
הפצה: פורום פילם, החל מה-02.05.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?