"האשליה" – ביקורת

"האשליה". ג'סי אייזנברג.

"האשליה". ג'סי אייזנברג.

מהו בידור? העולם מלא אמנים, כאלה ואחרים, שמבקשים את תשומת לב הקהל בהבטחה להציג בפניו חוויה גדולה מהחיים. "האשליה" עוסק בקבוצה של ארבעה כאלה בדיוק, אמני אשליות וקוסמים, שחוברים יחד למופע גדול ומיוחד. כאשר השוד שבמרכז המופע מתברר כאמיתי מתחיל בעקבות החבורה מרדף מלא פעלולים ואחיזות עיניים. האם זה מבדר? נושא הסרט מכתיב את אופי החוויה – להטוט מהנה וסוחף שהקהל מנסה לפצח אך לשם הנאה בלבד. ברור לו שאין בעיקרו אלא אשליה נחמדה וזמנית.

קוסם מפורסם (ג'סי אייזנברג), העוזרת שלו לשעבר (איילה פישר), מנטליסט (וודי הארלסון) ופושע רחוב זריז ידיים (דייב פרנקו), מקבלים קלף מיסתורי עם הזמנה למפגש. שנה לאחר מכן, חוברים הארבעה למופע גרנדיוזי משותף בו הם מבטיחים לשדוד בנק בשידור חי. כאשר מתברר שהשוד אמיתי, מנסים חוקר FBI (מארק רופאלו), בליווי סוכנת אינטרפול (מלאני לורן), לשים עליהם את ידם.

הארבעה, ממומנים על ידי מיליונר (מייקל קיין) ומושא למעקב של כוכב טלוויזיה המתמחה בחשיפת סודותיהם של קוסמים (מורגן פרימן), מצליחים לחמוק שוב ושוב. הם מרימים שני מופעים נוספים, בכל אחד מהם מתבצע עוד שוד ומאחר והכסף אינו נשמר על ידם, בנוסף לניסיון לפענח את דרך פעולתם, מתברר כי גם המניע למעשים אינו קל לפיצוח.

במובנים רבים מזכיר "האשליה" את סדרת "אושן 12" – במרכז הסרט חבורה אטרקטיבית המבצעת פשע. הקהל מוקסם מהחבורה ועוקב אחר בריחתה מהחוק, ובמקביל נהנה מהניסיון להבין כיצד הצליחו הגיבורים לבצע את זממם. ההבדל בין שני הסרטים נעוץ בכך ש"אושן 12" הצליח להציג 12 דמויות ולכל אחת מאפיין אופי או יכולת ברור. באופן זה נקשר הקהל אל הדמויות וחש גאווה משתתפת בהצלחתם לבצע פשע מתוחכם. "האשליה" לעומת זאת, מציג ארבעה גיבורים ולכולם מאפייני אופי חד-ממדיים. בנוסף, אמנם התסריט מקדיש זמן לגילוי פשר הקסם בו חזה הקהל אך מאחר וחלקים נכבדים מהקסמים נשענים על פעלולי מחשב, הגילוי אינו מעורר הזדהות. באופן זה אין בו יכולת לקשור קשר עמוק כלשהו עם הצופה ועם רדת המסך החוויה מתפוגגת.

"האשליה". איילה פישר, ג'סי אייזנברג, וודי הארלסון.

"האשליה". דייב פרנקו, וודי הארלסון, ג'סי אייזנברג, איילה פישר.

למרות זאת, חייבים לתת ל"אשליה" את הקרדיט כסרט נחמד המסב הנאה פשוטה. כאשר סרטים רבים לא מצליחים להחזיק עניין לאורך העלילה כולה, יכולתו של "אשליה" לעשות כן ראוי להערכה. ההישג אמנם מתקבל על ידי העדפת הבמאי (לואיס לטרייר, "התנגשות הטיטאנים"), חבילת בידור כוללת על חשבון פרטי תוכן או דמויות בעלי מורכבות אך יש סיבה שלהטוטי קלפים לא נכחדו מן העולם. גם אם היעדר האמת בבסיס הטריק ברור לכולם, הוא עדיין מבדר.

דירוג: ★★★☆☆

האשליה (ארה"ב, 2013)
בימוי: לואיס לטרייר | תסריט: אד סולומון, בועז יכין, אדוארד ריקורט, בועז יכין, אדוארד ריקורט | משחק: מורגן פרימן, ג'סי אייזנברג, מארק רופאלו, וודי הארלסון | צילום: מיטשל אמונדסן, לארי פונג
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-13.06.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?