שתף קטע נבחר

"מתוך הצללים": אין סיבה לחלום על פראג

פראג האפלולית של שנות ה-50 משוחזרת היטב בסרט הצ'כי "מתוך הצללים", אבל העלילה שמבקשת לשחזר את ז'אנר הפילם-נואר הרבה פחות מוצלחת

לא ברור מה גרם למפיקים הישראלים משה ולאון אדרי ואהוד בלייברג לקחת חלק בהפקת היוקרה הצ'כית "מתוך הצללים" ("Ve Stinu"). אז נכון, הצ'כים ידועים כידידים הגדולים ביותר של ישראל באירופה, ובתסריט (אותו כתב בין השאר אחד בשם מארק אפשטיין, נכד לסב יהודי) משולבות דמויות של יהודים וגם עלילת דם נגדם, אולם הסרט התקופתי - בלי קשר לאיכויותיו הקולנועיות - נטוע עמוק עמוק בסיפורה הלאומי של האומה הצ'כית. או יותר נכון, צ'כוסלובקיה.

 

ביקורות סרטים נוספות בערוץ הקולנוע של ynet:

הדרדסים 2

הטיהור

 

"מתוך הצללים" של הבמאי דויד אונדז'יצ'ק מתרחש בפראג של 1953, עם תחילת כהונתו של אנטונין זאפוטוצקי, נשיאה השני של הרפובליקה הקומוניסטית של צ'כוסלובקיה. בימים ההם, כשטראומת הכיבוש הנאצי עדיין מהדהדת במדינה והמצב הכלכלי מידרדר, עסקו הקומוניסטים בביסוס הכוחני של שלטונם למורת רוחם של רבים מהאזרחים. כמו כל משטר, גם כאן חיפשו המנהיגים שעיר לעזאזל. והשעירים לעזאזל הזמינים לקומוניסטים, היו אלו שהיו זמינים גם לנאצים לפני כן - היהודים. וכן, גם עושי צרות סדרתיים שהתנגדו גם לגרמנים, כמו מילאדה הוראקובה.

 

אם אינכם מתמצאים בהיסטוריה הצ'כית, ושמות לא כל כך אקזוטיים כמו הוראקובה (שהוצאה להורג במשפט ראווה ב-1950) או ירוסלאב קאבש (שר האוצר דאז שתכנן את הרפורמה במטבע הקרונה באותם שנים) לא נשמעים לכם מוכרים, ספק אם תוכלו באמת ליהנות מ"מתוך הצללים". כיוון שחלק גדול כל כך מהציבור הישראלי לא יודע אפילו מה קרה כאן במדינה שלו באותם זמנים, קשה להניח שהוא ינהר בהמוניו לבתי הקולנוע כדי לצפות בסרט.

 

הקשר היהודי

"מתוך הצללים" הוא יצירה הנעה במקביל בשני רבדים, כמותחן אפל קלאסי וסרט תקופתי. בעוד שעלילת המתח בפני עצמה יכולה לגעת בצופים ישראלים ובכל העולם (הסרט אגב היה מועמדה של צ'כיה לאוסקר הזר השנה), היא שלובה יד ביד באותה תקופה. שני רבדים אלו מזינים אחד את השני, כך שמי שאינו מכיר את קורות האומה הצ'כית, מפספס גם לא מעט מהרקע של עלילת המתח. בלי רקע בלתי אפשרי לעקוב אחריו, ומסתורין יש לנו די והותר מהסיפור עצמו.

 

איבן טרויאן. פילם נואר צ'כי ()
איבן טרויאן. פילם נואר צ'כי

 

אז מה הוא הסיפור עצמו? במרכזו עומד קפטן הקל (איבן טרויאן), קצין משטרה מצליח שמנהל חקירה הנוגעת לשוד תכשיטים. הראיות מובילות אותו לחשוד בשם עמנואל קירש, עבריין לשעבר וניצול שואה, החי בחסות הקהילה היהודית בפראג. זמן קצר עובר והוא מגלה כי החשוד חף מפשע. עם זאת, ממוניו אינם משתכנעים בכך וכנהוג בסרטים מזן הפילם נואר (ו"מתוך הצללים" הוא בהחלט כזה) מורידים אותו מהתיק. כצפוי, חוש הצדק המפותח שלו שולח אותו לחקירה משלו.

 

מי שממונה לעמוד בראש החקירה במקום הקל הוא מאיור זנקה, אזרח גרמני שלא ברור איך נגרר לפרשה. סבסטיאן קוך, הזכור לטוב כפרופסור הנתון תחת מעקב ב"חיים של אחרים", גויס כדי לגלם את זנקה דובר הגרמנית (צעד מאולץ שהצריך את התסריטאים אפשטיין, מישה ורוטובה והבמאי אונדז'יצ'ק עצמו להצמיד לו מתורגמנית, שמנכסת לעצמה דקות לא מעטות ללא צורך). פה הוא מחליף צדדים ועומד לרשות השלטונות, המנצלים אותו כדי ליצור מצג שווא.

 

הקל מתעקש להמשיך בחקירתו העצמאית, בין השאר על חשבון תשומת הלב למשפחתו הכוללת אישה (סוניה נוריסובה) ובן קטן ועקשן כמותו. הוא מגלה שרב הנסתר על הגלוי בתיק השוד, שמתפתח לכדי פרשת רצח כשאלמונים פורצים לבנק וקוטלים שלושה מעובדיו. בניגוד לחקירת זנקה הגרמני, שמצביע על קירש וחברים נוספים בקהילה היהודית (שעל פי החשד מעבירים כסף לישוב הציוני), הראיות שהקל מוצא מעידות על מעורבותם של אנשים בחלונות הגבוהים. עובדה זאת כמובן מסכנת את הבלש הלא ממושמע ובני משפחתו, אולם הוא ממשיך בשלו למרות האיומים והמניפולציות, מתוקף מצפונו. 

 

מעילי גשם ומגבעות. קלישאות הז'אנר ()
מעילי גשם ומגבעות. קלישאות הז'אנר

 

אונדז'יצ'ק הוא אחד הבמאים המצליחים בצ'כיה ו"הבודדים" ("The Loners") - דרמה עכשווית ומשופעת במוזיקה - נחשב לאחד הסרטים המכוננים במדינה. ב"מתוך הצללים" הוא מנסה את מזלו ביצירת מותחן אפל ללא הצלחה רבה. הוא הולך על פי כל הוראות התפעול של הז'אנר (למעט קיומה של פאם-פטאל פתיינית, כזאת אין ממש בסרט), עד כדי כך שהוא הופך לקלישאה שלו.

 

כובעי המגבעת והסיגריות, האפלוליות האורבנית, המוטיבציה המוסרנית של הגיבור והטוויסטים העלילתיים שהופכים חקירה מקרית לפרשה גדולת ממדים - כל אלו כאן כראייה חד משמעית לכך שלפנינו פילם נואר מהזן של "צ'יינהטאון". "צ'כיהטאון", אם תרצו. נראה שהרבה מהכשלים בתסריט מוחבאים תחת מעיל הגשם הארוך של הקל, על פי קוד הלבוש של הז'אנר.

 

בניגוד לעלילה הרצופה בתפניות לא משכנעות, שכאילו נוצרו יש מאין לטובת הסיפור, השיחזור ההיסטורי ב"מתוך הצללים" מרשים. הבגדים, הפרופס, המכוניות הכל נותן תחושה של פראג האפלולית בשנות ה-50 - בין הכנסיות הגותיות המסתוריות למוסדות הבירוקרטיים המוזנחים. מי שבכל זאת מתעניין בעברה של צ'כיה, בהחלט יבוא על סיפוקו בסרט זה - שיעור היסטוריה קולנועי אפקטיבי על יעד תיירותי מוביל בישראל, באדיבות בלייברג והאחים אדרי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איבן טרויאן ב"מתוך הצללים"
לאתר ההטבות
מומלצים