"רווח וכאב" – ביקורת

מאת רותם יפעת
"רווח וכאב". מארק וולברג.

"רווח וכאב". מארק וולברג.

בדבר ימי הקולנוע עוד יכתב על השנים האבודות של מייקל ביי: בין 2006 ל-2013 בו היה נדמה שהוא התמסחר לחלוטין והחל לעבוד עבור 'הסברו' וסדרת סרטי רובוטריקים. למעשה בזמן שהוא 'ביים' את אנשי האפקטים, הוא יצא למסע גילוי עצמי, מסע שבסופו נולד אחד הסרטים היותר מופרעים, ביקורתיים ומהנים, שלא יאמנו שבאמת נעשו (או התרחשו במציאות). יש אנשים שנוסעים להודו כדי למצוא את עצמם וחוזרים כדי ללמוד תעשיית הנדסת תעשייה וניהול. ויש אנשים שעושים רובוטריקים וחוזרים עם סרט של האחים כהן על ספיד.

העניין ב"רווח וכאב" הזה שהוא בו בזמן סרט של מייקל ביי ובו בזמן פרודיה עליו. אם הדבר הכי גרוע לומר על יוצר זה שהוא נראה כמו מישהו שמנסה לחקות אותו, אז מייקל ביי עשה סרט של מישהו שצוחק על מייקל ביי. מצד אחד יש כאן את כל מה שאפשר לצפות מסרט של מייקל ביי: גברים שרירנים, אלימות, נשים שהן לא יותר מאובייקט, ערכים אמריקאיים והילוך איטי. אבל התוצאה היא הקצנה על גבול ההגחכה של כל אלו, מה שמייצר ביקורת בלתי פוסקת על אותם ערכים. הגיבורים של הסרט כל כך טיפשים, שכמעט בלתי אפשרי לצחוק עליהם בלי לרחם עליהם. אבל ביי עושה את זה, תוך ביקורת על החלום האמריקאי, המוסר שנגזר ממנו וכל האנשים שמנסים למכור אותו ובעיקר מרוויחים ממנו.

ביי, שבתחילת הקריירה שלו ביים כמה מסרטי האקשן הטובים ביותר של שנות התשעים (בינהם "בחורים רעים", "הפריצה לאלקטרז" ו"ארמגדון") ידוע לרעה כמייצג של כל האלמנטים שקיימים בסרט הנוכחי. אבל בעוד שקל לצחוק על השטחיות של סרטיו, צריך גם לשים לב שהוא נוטה לקחת את הז'אנר לקצה. האקשן בלתי פוסק בסרטיו, הומור וגם דרמה מדויקים. אין רגע דל אחד בסרטיו הראשונים – יש האומרים שזה מעיד שהוא מקצוען, אני מעדיף פשוט להגיד שהוא אחד מבמאי האקשן הגדולים הקיימים.

הסרט המבוסס על מקרה אמיתי (אך אין זה אומר שהתסריט כתב את עצמו – כי לקחת את ההתרחשויות הללו ולייצר מהן סיפור שלא משעמם או מעייף לרגע – היא לא פשוטה; מגיע מילה טובה לצמד התסריטאים, שכתבו לפני כן את "נרניה" וכן את "קפטן אמריקה" הראשון ובקרוב נראה את ההמשך לו שהם כתבו יחד עם ההמשך ל"ת'ור"). מאמן כושר מצליח (מארק וולברג) מואס לדשדש בתחתית ורוצה להיות מצליחן – כמו שעושים באמריקה. כדי להגשים את החלום האמריקאי הוא מחליט לחטוף את אחד הלקוחות שלו – איש עסקים עשיר ולהכריח אותו להעביר אליו את כל רכושו.

חוברים אליו שני שרירנים נוספים: חבר שצריך כסף לטיפולים לאחר שהסטרוריאידים אותם לקח פגעו ביכולות המיניות שלו (אנתוני מקי), וכן אסיר לשעבר שמצא מפלט אצל ישו (דווין ג'ונסון). השלושה מתכננים מבצע כמו בסרטים ואף מצליחים בכך. אבל צריך גם לדעת לשמור על ההצלחה – וזו מתגלה כמשימה קשה אף יותר. זו גם אולי נקודת הביקורת המרכזית של הסרט: אודות הריקנות של החלום האמריקאי. גם אחרי שהצלחת להשיג את המטרה שלך, ולהיות מצליחן (לפחות בעינך) זה לא מספיק ולא מספק. צריך עוד ועוד. וזה ידרדר אותך סופית.

למרות שאצל מייקל ביי הפעולה היא הדבר הראשון ואליו מוצמד ההומור והרומנטקיה, כאן האקשן בקושי קיים. אין כמעט מרדפים, פיצוצים או קרבות. מה שכן יש מדי פעם זה הילוך האיטי, אבל גם זה מוקצן ואיטי עד כדי כך שרואים נוזלי גוף בתנועה. ההילוך האיטי מוקצן כמו כל הדברים בסרט: הדמויות המנותקות מהחיים, כמו למשל בת זוגתו של וולנברג בגילומה של בר פאלי הישראלית. חשפנית שחושבת שוולנברג הוא סוכן סי.איי.איי והיא בעצם עוזרת להם. או למשל הקריינות המלווה את הסרט: במקום לקבל את נקודת מבטו של דמות אחת, אנחנו עוברים מדמות לדמות ומקבלים את הפרשנות שלה למתרחש בסרט. דבר שתורם לבלבול והטירוף של הסרט.כשכל דמות מציאה לנו את נקודת המבט שלה, לא ברור לנו מהי המציאות שמצפים מאיתנו לקבל בעולם של הסרט.

"רווח וכאב". דוויין ג'ונסון, מארק וולברג, אנתוני מאקי.

"רווח וכאב". מימין: אנתוני מאקי, מארק וולברג, דוויין ג'ונסון.

ביי מוציא את המיטב מהשחקנים שלו, ובייחוד וולנברג ו-ג'ונסון. כפי שהסרט הוא הקצנה של הקלנוע של ביי, כך המשחק שלהם: וולנברג לקח את השאיפות של הדמות של דרק דיגלר מ"לילות בוגי" ומדביק עליהם את המניירות והאופי של גיבורי הפעולה אותם הוא גילם לאורך השנים. ג'ונסון ממשיך בתפקיד השרירן להשכרה, רק שהפעם יש לו שליחות מישו – אבל זה לא תמיד מסתדר לו.

אם נחזור לביי, האם כמו דמותו של ג'ונסון, הוא גילה את אלוהים וחזר בתשובה? האם הוא יפרוש מ"רובוטריקים 4?" ספק רב. גם נראה שיש כיף בעשייה של הסרטים הללו וגם מכניסה כסף. אבל זה כן אומר משהו על ביי, שהוא לא רק שרירן להשכרה שעושה אקשן, אלא גם קולנוען לא רע בכלל. אישית, אני מוכן לקבל עוד שלושה רובוטריקים (אם כי, אולי שיעבור למותג אחר "הי-מן" או "חתולי הרעם"?) אם בתמורה אני מקבל יציאה כמו זו.

דירוג: ★★★★☆

רווח וכאב (ארה"ב, 2013)
בימוי: מייקל ביי | תסריט: כריסטופר מרקוס, סטפן מק'פילי | משחק: מארק וולברג, דוויין ג'ונסון, אנתוני מאקי, טוני שלהוב, בר פאלי
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-08.08.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

[…] מבצע בצליעה. אם רוצים לראות בדיחות מוצלחות על הפרשות – לכו ל"רווח וכאב"). הבעיה היא כשמנסים לשלב בכוח כך נדמה […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?