"פרנויה" – ביקורת

"פרנויה". ליאם המסוורת'.

"פרנויה". ליאם המסוורת'.

"פרנויה" הוא מותחן לא מותח, חסר תחכום, עם דיאלוגים ש- עמדתי לכתוב מלאי קלישאות אבל בעצם- אין בהם משהו חוץ מקלישאות, ועם חורים בעלילה יותר גדולים מגוש האירו. מי שראה את הקדימון כבר יודע את כל מה שקורה בסרט וגם אם מתעלמים מחוסר ההיגיון שבו, קשה להפיק ממנו הנאה.

הסרט נפתח עם קריינות איומה של אדם קסידי (ליאם המסוורת' מ"משחקי הרעב", שאם לא ידעתם שהוא חתיך, אז תראו אותו בסרט שוב ושוב בלי חולצה; הוא גם אחיו של כריס, שמגלם את גיבור העל "ת'ור"). לו היו מתחילים את הסרט ברגע שהקריינות נפסקת, לא היינו מרגישים בחסר. ואם כבר יש קריינות, חבל שלא סיפר לנו את כל מה שמעבירים לנו בדיאלוגים מאולצים ולא-אמינים בתחילת הסרט ("אתה יודע שעבדנו על זה ארבעה חודשים וזאת ההזדמנות הגדולה שלנו").

אדם עובד בחברת הייטק ובעקבות כישלון מצגת שלו ושל חבריו לעבודה, הם יוצאים להתנחם במועדון ומחייבים את כרטיס האשראי של החברה. הדבר הופך לאמצעי לחץ של בעל החברה ניקולס וייאט (גארי אולדמן), שנעזר ביועצת (אמבת' דוידץ) ובבריון (ג'וליאן מקמהון), כדי לגרום לאדם להפוך למרגל בחברה המתחרה, שבראשה עומד שותפו וחברו לשעבר של ניקולס, ג'וֹק גודרד (הריסון פורד). בתפקיד אביו החולה של אדם מתבזבז ריצ'רד דרייפוס.

הסרט מבוסס על ספר של ג'וזף פיינדר, שספר אחר שלו עובד ל"זהות שאולה" האיום עם אשלי ג'אד ומורגן פרימן. בקיצור, אני מציע להניח לספריו ולעבור (/לחזור) לג'ון גרישם, הרלן קובן ודומיהם. למרות השחקנים שהתסריט משך, משום מה, גם שמו של הבמאי היה צריך להאיר אצלי נורת אזהרה. אחרי "לא רק בלונדינית" במאי הסרט, רוברט לוקטיק, ביים את "לזכות בדייט עם טד", "חותנת בהפרעה" עם ג'יין פונדה (הקריירה שלה ז"ל), "21" עם קווין ספייסי, "האמת המכוערת" ו"קילרים" (שניהם עם קת'רין הייגל).

כנראה בשל עברו של לוקטיק, הסוף של "פרנויה" כמו לקוח מקומדיה רומנטית. עידון מעולם לא היתה מעלה שהופגנה בסרטיו וב"פרנויה" לא רק שאין שום עידון, שוב ושוב יש זלזול בצופים כשמזכירים בפלאשבק דברים, כשעושים תקריב (קלוז-אפ) למשהו שבני שש כבר הבינו לבד ועם השימוש המגוחך בהילוך אטי כדי שנשים לב שמדובר ברגע דרמטי. וכמה פעמים אפשר להראות את עדשת המצלמות שעוקבות אחרי גיבורנו בכל מקום?

"פרנויה". ליאם המסוורת' (מימין) עם האריסון פורד.

"פרנויה". ליאם המסוורת' (מימין) עם האריסון פורד.

בפעם האחרונה שהריסון פורד וגארי אולדמן שיחקו יחד בסרט זה היה "אייר פורס 1" ב-1997, וזה היה סרטו הטוב האחרון של פורד. השנה לאחד מכוכבי הקולנוע הגדולים של שנות ה-80 יש מיני-קאמבק עם ההצלחה של סרט הבייסבול "42" שדילג על הפצה בארץ, ובסוף השנה נוכל לראותו ב"המשחק של אנדר" ואפילו בתפקיד בסרט שלא היה לוקח על עצמו בעבר, "והרי החדשות 2" עם ויל פארל (להשלמת הקאמבק בעוד שנתיים ישוב לתפקיד הראשון שהפך אותו לכוכב, האן סולו, עם סרט "מלחמת הכוכבים" השביעי. פעם פורד ידע לבחור תסריטים טובים). פעם הוא ידע לבחור תסריטים טובים. הוא לא מתבזה כמו רוברט דה-נירו, אבל הסרט הזה הוא לא משהו שמישהו יתגאה בו.

פרנויה (ארה"ב, 2013)
בימוי: רוברט לוקטיק | תסריט: ג'ייסון דין הול, בארי ל. לוי, ג'וזף פיינדר | משחק: ליאם המסוורת', האריסון פורד, אמבר הרד, גארי אולדמן | צילום: דיוויד טאטרסל
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-15.08.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

ויקטור

הספר פנויה של פיינדר, הוא פשוט גואני. הדמות של אדם עוברת בספר תהפוכות לא פשוטות, מתמודדת עם מצבים מטורפים מבחינה רגשית ומנטלית, הספר סוחף ומותח בצורה בלתי רגילה. לא אגזים אם אומר שאחד הספרים הטובים ביותר שקראתי.

לכן ביום הבכורה רצתי לקולנוע וסחפתי חברים אחריי שעשיתי פרסומת לספר, ופשוט בתאכזבתי….
הסרט פשוט אכזבה, שינו את הסוף להפי אנד הוליוודי סליזי ולא אמין.

חבל מאוד…. אבל הביקורת על הספרים של פיינדר מיותרת לחלוטין…

בלי שמות

ויקטור, כתבת אחד לאחד את מה שאני חושב.

ספר מדהים, סרט עלוב. מ ש ע מ ם

ירון

סרט נוראי… גרוע… תסריט לא אמין.. פשוט נוראי

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?