שתף קטע נבחר

"רידיק": הפגר קם לתחייה

וין דיזל מחזיר את דמותו של רידיק לחיים - ללא שום צורך. במקום אקשן נטול פשרות, הצופה נותר עם מפלצות לא מרשימות ועלילה מייגעת. השילוב בין אנימציית מחשב דלה לבימוי בינוני מייצר שעמום מההתחלה ועד הסוף

 

וין דיזל מוכר ככוכב הקולנוע המוביל את הזיכיון של "מהיר ועצבני". לאחר ששיחק בסרט הראשון, נטש את שני הסרטים הבאים והסדרה שקעה. מאז שחזר לככב בפרק הרביעי (2009) ההכנסות מזנקות: 363 מיליון, 626 מיליון, 785 מיליון. גם פרק הזמן בין סרטי הסדרה נמצא במגמת התקצרות משנתיים לשנה (הסרט השביעי צפוי ביולי 2014, 14 חודשים אחרי הפרק השישי). בקיצור, מלך העולם. כל כך מלך שהוא יכול לשוב ולהשקיע במיזם הכושל הקרוי "רידיק" ("Riddick"). 

 

ביקורות סרטים נוספות בערוץ הקולנוע של ynet:

לזמן את הרוע

בואו נגור ביחד

וואן דיירקשן: This Is Us

 

 

"פיץ' בלאק" (2000), אקשן מדע בדיוני דל תקציב בבימויו של דייוויד טוואהי, היה הסרט שהפך את דיזל לכוכב אקשן מסוג חדש. דיזל גילם את רידיק, אסיר נמלט עם מראה מולטי אתני ודפוס התנהגות ופעולה המסתכם בשם התואר "Badass". הסרט לא היה הצלחה גדולה מדי (הכנסות של פי 1.5 מתקציב ההפקה), אבל הוא קידם את דיזל ואת סוג גיבור האקשן הפסוודו אנטי-ממסדי ל"מהיר ועצבני" ול-"XXX".

 

לדיזל וטוואהי היה חלום: לחזור לדמותו של רידיק אבל בקנה מידה שונה לחלוטין. "רידיק: המסע מתחיל" (2004) נעשה בתקציב גדול פי 5 מהסרט המקורי, והיה אמור להיות הפרק הראשון בטרילוגיית "הכרוניקות של רידיק". אין טעם להרחיב את הדיבור על הזיבורית האינטר גלקטית הזו, אלימות PG-13 מסורסת וכריעה תחת משא ה"מיתולוגיות" המייגעות שבמרכזן מוקמה דמותו הלא ממש מעניינת או מורכבת של רידיק. מבחינת אולפני יוניברסל, מחזיקי הזכויות לדמות, רידיק היה פגר.   

"רידיק" - אוי לעיניים ()
"רידיק" - אוי לעיניים

להופעת האורח הקצרצרה של דיזל ב"מהיר ועצבני 3: טוקיו דריפט" (2006) היתה חשיבות מיוחדת: לסמן למעריצי הסדרה שדום אוטוטו (משחק מילים לא מכוון) חוזר. עבור הופעה זו דרש דיזל לקבל את הזכויות לדמותו של רידיק. החייאת המיזם הכושל הפכה בכך לא רק לסוג של שיקום אגו, אלא לפוטנציאל לאחוזי רווח גבוהים. כעת, תשע שנים לאחר הסרט הקודם, דיזל משמש גם כמפיק, ומי שהפך, במהלך תלאות ההפקה, למממן חלקי. כמידת הסיכון - כך מידת הרווח הפוטנציאלי.

 

כמה ראוי, אם כן, שהסרט השלישי ייפתח בדימוי של עוף טרף, מעין עיט חייזרי, שצולל לנגיסה ביד של דמות קבורה בתוך האדמה. עם תחילת הניקור היד זזה במהירות, לופתת את הצוואר של הציפור המופתעת ומחסלת אותה. הדמות שנחשבה למתה וקבורה, קמה לתחייה. הנה רידיק בשפעת עורו השחום, שריריו המשתרגים ואישוניו המוכספים ונטולי ההבעה המאפשרים לו לראות בחושך. שעתיים מאוחר יותר, בסיומו של הסרט הירוד והמשעמם שזה עתה החל, גם אתם תצטערו שיוצריו לא הסתפקו בחמש דקות של עיט מנקר בפגר.   

וין דיזל בים וביבשה ()
וין דיזל בים וביבשה

מפלצות לא מפחידות

המטרה המוצהרת היא להחזיר את רידיק לשורשים. סרט R בתקציב נמוך, סיטואציית אקשן פשוטה ונטולת חרטבונות של בתי מלוכה, לוחמים פוריאנים ונבואות על השבת האיזון ליקום. הסרט מבטיח אקשן נטול פשרות, שפה משולחת רסן ואפילו הבלחת שד מהצד - התשורה של השחקנית קייטי סאקוף (הדמות של "סטארבאק" מ"באטלסטאר גלקטיקה") לצופי הסרט.

 

כל זה אולי נשמע מבטיח, לפחות לקהל הפוטנציאלי, אבל גם להם צפויה אכזבה. המפלצות דמויות עקרבי הענק מעוצבות באנימציית מחשב דלה. לא מפחידות, לא מרשימות והאלימות שהן מחוללות אולי "קשה" בתיאוריה, אך בפועל מותירה את הצופים אדישים. כאשר מחצית השעה הראשונה של הסרט מוקדשת למערכת יחסים נטולת מילים המתפתחת בין רידיק לבין הגרסה החייזרית למיקס בין צבוע, זברה וכלב דני, מודגשת הבינוניות של הבימוי, מוגבלות תקציב והיכולות הלא מרשימות של האנימטורים. זו לא מערכת היחסים בין פיי והטיגריס.

 

כניסת הדמויות האנושיות אינה משפרת את הסרט. איתות מצוקה שרידיק מפעיל מביא שתי קבוצות של שכירי חרב ("הפושעים הספרדיים" ו-"המקצוענים"), שבאופן מפתיע נמצאות באזור כי ניסו ללכוד את רידיק. ככלות הכל היקום הוא מקום קטן. לאחר חצי שעה של הגבר וכלבו נדחק רידיק לשולי העלילה למשך דקות ארוכות שבהן דמויות לא מפותחות מתקוטטות ומקללות זו את זו. בכל קבוצת הגברים יש רק אישה אחת (לסבית!) וכראוי במצבים מסוג זה היא מוטרדת מינית במהלך רוב הסרט. הרבה סיטואציות סטאטיות, הרבה טקסט שמנסה להיות בוטה בדרך מצחיקה. מעט מאוד ממנו, אם בכלל, מצליח בכך.  

"רידיק". מערכת יחסים בין גבר לכלבו החייזרי ()
"רידיק". מערכת יחסים בין גבר לכלבו החייזרי

המטרה של רידיק היא לחסל את שכירי החרב, כדי להשתמש בחללית שאיתה הגיעו ולברוח מהכוכב. מטרה נאצלת שמימושה נמשך זמן רב מדי. אך רידיק הוא גם "גיבור", דיזל וטוואהי אינם באמת חתרנים, ולכן חרף ניגודי האינטרסים יוביל רידיק את הניסיון לשרוד מול המפלצות. כל זה טוב ויפה, אבל השאלה העיקרית היא האם רידיק, גבר בגברים שכמותו, יוכל לשקם את הלסבית הטועה? שעתיים הם זמן המתנה ממושך כדי לקבל תשובה לתהייה זו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים